حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
آغاز بکار دومین سامانه پرتودهی گاما برای پیشگیری از آفات و افزایش ماندگاری محصول
28 شهریور 1401 - 20:58
شناسه : 14224
6
رییس سازمان انرژی هسته‌ای ایران از رونمایی دومین سامانه پرتودهی گاما برای خدمت به بخش کشاورزی و امنیت غذایی خبر داد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، محمد اسلامی در همایش ملی سلامت پسته افزود: خط تولید سامانه پرتودهی گاما برقرار شده و این گام اولیه است.

وی گفت: پرتودهی و کاربرد سامانه‌های تولید گاما می‌تواند تمام محصولات کشاورزی و غلات را از آفات پیشگیری کند ضمن آن که ماندگاری محصولات را افزایش می‌دهد.

اسلامی اظهار داشت: با توجه به مطالعات انجام شده ۱۲ قطب در کشور پیش‌بینی و ساخت دستگاه‌های تولید گاما را با شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما در فرآیند تبدیل علم و دانش به فناوری و صنعت اعتقاد داریم که انرژی هسته‌ای دامنه بسیار گسترده‌ای دارد و می‌تواند به‌طور مؤثر در اختیار جامعه و به‌ویژه در حوزه پسته قرار بگیرد.

رییس سازمان انرژی هسته‌ای ایران، گام دوم این سازمان را در دو بخش سم‌زدایی و پیشگیری با دستگاه پلاسما عنوان و بیان کرد: ما نخستین دستگاه پلاسما را برای مبارزه با آفلاتوکسین در ۲۰ فروردین امسال با حضور رییس جمهوری رونمایی کردیم.

وی ادامه داد: نخستین سامانه پلاسما برای سم‌زدایی و مبارزه با آفلاتوکسین را با رایزنی استاندار کرمان و انجمن پسته ایجاد می‌کنیم تا به‌صورت عملیاتی و میدانی در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول قرار گیرد.

اسلامی گفت: بخش دوم مربوط به پیشگیری از آفت پسیل در باغات پسته با استفاده از پلاسما است و این فناوری نیز برای نخستین‌بار در باغی در بویین‌زهرا اجرا شده و جواب داده است.

وی افزود: استفاد از پلاسما هم روی محصول و هم روی آب و خاک باغات می‌تواند آفت‌پذیری را از بین ببرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.