حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌های تحقیقاتی در حوزه خاک برای بودجه ۱۴۰۲ و برنامه توسعه هفتم
14 آذر 1401 - 13:04
شناسه : 15039
2
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: از ظرفیت‌های سازمان‌های تحقیقاتی در حوزه خاک برای بودجه ۱۴۰۲ و برنامه توسعه هفتم استفاده می‌شود.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی صبح امروز در مراسم روز جهانی خاک که با شعار “خاک سر آغاز غذا” برگزار شد، بر اهمیت امنیت غذایی در جوامع مختلف بشری تأکید کرد و گفت: همه‌ کشورها به دنبال امنیت غذایی هستند و برای آن تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم غذای سالمی تولید کنیم باید بسترها و زیرساخت‌های آن را ایجاد کنیم.

عسکری خاک را یکی از عوامل مهم تولید برشمرد و یادآور شد: تولید بهتر و مطلوب‌تر با این مهم عملیاتی می‌شود.

وی با توجه به اهمیت وجود نقشه راه در این حوزه، یادآور شد: در حوزه خاک حفاظت از خاک اهمیت ویژه‌ای دارد و باید پژوهش‌های حفاظت از خاک در دستور کار قرار گیرد.

به گفته این مسئول، اگر پژوهش در حوزه خاک در دستور کار نباشد آسیب جدی وجود خواهد داشت.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر این که طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری نیز در حوزه حفاظت خاک دارای اهمیت است، گفت: معتقدیم در حفاظت خاک باید طرح‌های آبخیزداری مد نظر قرار گیرد و میزان آب سبز به سفره‌های زیرزمینی هدایت شود و برداشت سفره‌های زیرزمینی با ورود این آب‌ها به سفره‌ها هماهنگ باشد.

وی بر حضور مجموعه‌های تحقیقاتی در حوزه حفاظت خاک تاکید کرد و افزود: بهره‌برداری مطلوب و استفاده صحیح از کودهای شیمیایی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

عسکری با بیان این که برای ایجاد خاک حاصلخیز باید برنامه وجود داشته باشد، افزود: باید در حفظ خاک دقت کنیم در غیر این صورت همگان آسیب خواهیم دید.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به بحث اعتبار در بودجه سال آینده نیز اشاره کرد و گفت: در برنامه توسعه ششم نتوانستیم از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم، اما در بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه از ظرفیت‌های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان‌های ترویجی و تحقیقاتی استفاده می‌شود تا بودجه را لحاظ کنیم و در این حوزه اعتبارات لازم را در نظر بگیریم.

وی یادآور شد: باید از اراضی کلاس یک برای تولید محصولات استراتژیک استفاده کنیم و فرهنگ‌سازی در این زمینه برای سرمایه‌گذاری در کلاس‌های ۴ و ۵ و ۶ اراضی انجام شود.

عسکری به نگاه مدیریتی برای حوزه خاک نیز اشاره کرد و گفت: خاک متعلق به نسل‌های آینده است و باید در قالب برنامه زمانبندی شده اجرایی شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، از آمادگی مجلس برای همکاری با وزارت جهاد کشاورزی برای این مهم نیز خبر داد و گفت: برای رسیدن به یک نقطه مطلوب در این زمینه آمادگی لازم توسط مجلس شورای اسلامی وجود دارد و در بودجه کمک می‌کنیم تا فضاسازی لازم در این زمینه انجام شود.

وی در پایان تصریح کرد: بحث خاک مربوط به همه دستگاه‌های مرتبط با این حوزه است و تنها به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص ندارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.