حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
اعمال ضوابط اعتبارسنجی و سقف مجاز واردات بازرگانان به صورت سیستمی
12 مهر 1399 - 14:49
شناسه : 4378
8

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از سیستمی شدن اعمال ضوابط اعتبارسنجی، تعیین رتبه اعتباری و سقف مجاز واردات حوزه‌های مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، ولی‌اله فریادرس، مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد […]

ارسال توسط :
پ
پ

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از سیستمی شدن اعمال ضوابط اعتبارسنجی، تعیین رتبه اعتباری و سقف مجاز واردات حوزه‌های مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، ولی‌اله فریادرس، مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: طبق بند (ت) ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مذکور، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به ایجاد سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری به منظور ساماندهی صدور و تمدید کارت بازرگانی از یک طرف و کنترل رشته فعالیت و میزان فعالیت متناسب با رتبه هر بازرگان با هدف پیشگیری از بروز تخلفات و قاچاق کالا و ارز شده است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تحولات ارزی ابتدای سال ۱۳۹۷ فرایند ثبت سفارش و تایید درخواست‌های واردات کالا به منظور صیانت از منابع ارزی تغییر یافته و درخواست‌های مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی از مردادماه سال ۱۳۹۷ به سامانه مجوزهای تجارت خارجی وزارت جهاد کشاورزی ارجاع شده است.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دولت برای صیانت از منابع ارزی نیز با اصلاح ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، سقف ارزشی واردات را براساس رتبه‌بندی اعتباری سامانه مذکور و در صورت عدم امکان رتبه‌بندی، این سقف را در سال اول ۵۰۰ هزار دلار تعیین کرده است که در زمان ثبت سفارش اعمال خواهد شد.

فریادرس اضافه کرد: رتبه‌بندی اعتباری سامانه مذکور با لحاظ شاخص‌های مسئولیت‌پذیری، مالی و کسب و کار (کمی و کیفی) به صورت جامع بوده و با شاخص‌های مندرج در بخشنامه ۶۰/۱۲۷۴۶۶ مورخ ۱۳۹۸/۵/۶ وزارت صنعت معدن و تجارت برای بازرگانان از طریق سامانه تجارت اعمال و قابل مشاهده است. همچنین در صورت هرگونه اعتراض امکان ثبت درخواست بازبینی صرفاً از طریق سامانه (بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس تلفنی) وجود دارد.

وی بیان کرد: شاخص‌های کمی (۷۵۰ نمره) که دارای داده معین نزد مراجع حاکمیتی کشور است، براساس اطلاعات دریافتی توسط سامانه به صورت سیستمی دریافت و پردازش شده و رتبه‌بندی تمامی بازرگانان فعال براساس آن انجام پذیرفته و در دوره های سه ماهه (فصلی) به‌روزرسانی می‌شود.

فریادرس افزود: همچنین در مورد شاخص‌های کسب و کار-کیفی (۲۵۰ نمره) که دارای مرجع مشخص در سطح کشور نبوده و نیازمند دریافت اسناد و مدارک از متقاضی ارزیابی های خبره‌محور است، در صورت تمایل بازرگانان از طریق موسسات رتبه‌بندی که طبق قانون مجوز خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت می‌کنند، اقدام می‌شود که نتایج ارزیابی و مؤسسات نیز از طریق سامانه سازمان بورس به سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی منتقل و به رتبه بازرگان اضافه خواهد شد.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با عنایت به اینکه اعمال سیستمی این موضوع در اجرای تکالیف قانونی موجب افزایش دقت، سرعت و کاهش مراجعات حضوری و مداخلات نیروی انسانی خواهد شد، طی مکاتبات و مذاکرات و مسئولان سامانه مذکور، مقرر شده است از ۱۵ آبان‌ماه سال‌جاری رتبه بندی اعتباری و سقف واردات سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری برای درخواست‌های ثبت سفارش ارجاعی به وزارت جهاد کشاورزی در سامانه جامع تجارت اعمال شود.

فریادرس تأکید کرد: بازرگانان حوزه‌های مربوط به وزارت جهاد کشاورزی لازم است با مراجعه به سامانه جامع تجارت (منوی رتبه‌بندی و مالی-مدیریت رتبه‌بندی)  و ملاحظه رتبه اعتباری خود، در صورت نیاز اقدام به ثبت درخواست بازبینی و یا اقدام برای ارزیابی شاخص‌های کسب و کار-کیفی نمایند.

وی یادآور شد: واحد مشاوره سازمان مدیریت صنعتی (آقای رشیدی ۲۲۰۱۳۴۱۱) به‌عنوان همکار طراحی، توسعه و بهبود مدل رتبه‌بندی در  سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری، به‌عنوان تنها مرجع پاسخگویی به ابهامات و سؤالات بازرگانان در این زمینه معرفی شده و آمادگی ارائه هرگونه توضیح و برگزاری کارگاه آموزشی و توجیهی به درخواست هر یک از انجمن‌ها یا اتحادیه‌های تخصصی را دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.