حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
افزایش فروش دام نیم گوشت به دلیل کمبود آب
13 خرداد 1401 - 11:12
شناسه : 12112
6
نیما حبیب‌فر، رئیس شورای تأمین دام کشور اظهار داشت: در میادین فروش دام بره نر نیم گوشت به وفور وجود دارد چراکه کمبود آب و مرتع، باعث شده است که دامداران نتوانند دام‌ها را پروار کنند.
ارسال توسط : منبع : ایلنا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، وی با بیان اینکه بازار گوشت گوساله روزهای آرامی را سپری می‌کند، گفت: قیمت گوشت گوساله در یک هفته اخیر روند تصاعدی به خود نگرفت. قیمت یک کیلو گوشت گوساله پاک شده بدون استخوان حدود 240 هزار است و قلوه گاو آن کیلویی 170 هزار تومان بفروش می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تقاضا برای خرید گوشت گوساله کاهش پیدا کرده است؟ افزود: ارائه تحلیل دقیق از بازار دشوار است و نمی‌توان گفت بازار در شرایط رونق است یا رکود؛ در مجموع بازار گوشت گاوی متعادل است و امیدواریم که بعد از اتمام تعطیلات میزان تقاضا برای خرید گوشت افزایشی شود.

همچنین در این رابطه منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: حجم دام تولیدی در حالی افزایشی شد که تقاضا برای خرید بسیار کم رمق است.

وی با اشاره به تأثیرات خشکسالی در کاهش کیفیت دام، گفت: در میادین فروش دام بره نر نیم گوشت به وفور وجود دارد چراکه کمبود آب و مرتع، باعث شده است که دامداران نتوانند دام‌ها را پروار کنند.

پوریان با بیان اینکه معاونت امور دام وزارت کشاورزی در سال جدید زمینه‌های خروج 500 هزار راس دام ضعیف را فراهم کرد، افزود: مقدمات برای خروج دام در استان‌‌هایی که با تنش آبی مواجه هستند مانند خوزستان، ایلام، فارس، کرمانشاه و لرستان فراهم شد اما در عمل اقدامی برای عملیاتی کردن صادرات دام صورت نگرفت.

به گفته رییس شورای تأمین دام کشور؛ میانگین قیمت بره چاق حدود 72 هزار تومان و سایر اقلام دام 65 هزار تومان است؛ کیفیت دام در تعیین نرخ آن موثر است.

وی با اشاره به تمهیدات دولت برای تامین بازار گوشت، گفت: بخشی از نیاز بازار به گوشت گوساله و گوسفند از طریق واردات تامین می‌شود. در حال حاضر لاشه دام داخلی در محدوده 150 هزار تومان بفروش می‌رسد این در حالیست که لاشه وارداتی کیلویی 130 تا 140 هزار تومان است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بالا رفتن هزینه‌ها قیمت دام و لاشه داخلی را افزایشی می‌کند، تصریح کرد: اگر دولت از تولیدکنندگان داخلی دام حمایت نکند آنها توان رقابت با رقبای خارجی را از دست می‌دهند. و گوشت گوساله 100 درصد پایین‌تر از نرخ گوشت داخلی در بازار عرضه می‌شود.

پوریان تاکید کرد: عرضه و تقاضا باید تعیین کننده قیمت گوشت و دام در کشور باشند.

وی با بیان اینکه کیفیت و قیمت دو فاکتور مهم در خرید کالا محسوب می‌شوند، گفت: بعد از آزادسازی قیمت محصولات بالاتر می‌رود در نتیجه توان خرید داخلی کاهش پیدا می‌کند از این‌رو چاره‌ای جز صادرات مازاد تولید نداریم و باید بخشی از آن خارج شود.

رییس شورای تأمین دام کشور در پایان بیان کرد: بعد از آزادسازی نهاده، دولت در زمینه تأمین نهاد و افزایش نقدینگی دامداران اقدامی انجام نداد از این‌رو قیمت برخی قطعات گوشت روند افزایشی به خود گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.