حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4515 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
افزایش قیمت جهانی هشدار جدی به اصلاح خرید تضمینی گندم درداخل
27 مهر 1399 - 12:47
شناسه : 4641
6

افزایش 7 دلاری قیمت گندم در بازارهای جهانی زنگ هشدار برای اصلاح خرید تضمینی گندم را به صدا در آورد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، قیمت گندم در بازارهای جهانی 7 دلار افزایش یافت و این زنگ خطری به مسئولان داخلی است که اگر قیمت خرید تضمینی گندم […]

ارسال توسط :
پ
پ

افزایش 7 دلاری قیمت گندم در بازارهای جهانی زنگ هشدار برای اصلاح خرید تضمینی گندم را به صدا در آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، قیمت گندم در بازارهای جهانی 7 دلار افزایش یافت و این زنگ خطری به مسئولان داخلی است که اگر قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح نکنند، مجبور می‌شوند قیمت‌های خیلی بیشتر از آنچه که از کشاورز داخلی می‌خرند به جیب کشاورز خارجی بریزند.

آخرین قیمت گندم در بازارهای جهانی حاکی از این است هر بوشل گندم با 7 دلار افزایش به 625.25 دلار معامله شده است.

دولت نرخ خرید تضمینی سال آینده گندم را 4 هزار تومان تعیین کرده است به گفته کارشناسان این قیمت آن قدر پایین است که نمی‌تواند کشاورزان را به کشت در سال آینده ترغیب کند.

احمد حسینی فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «تعیین نرخ 4 هزار تومانی برای خرید تضمینی گندم قطعاً باعث واردات و قاچاق تولیدات داخلی به کشورهای همسایه خواهد شد».

وی در عین حال گفت:‌ «قیمت گندم در کشورهای همسایه دو برابر قیمت این محصول در داخل است».

کارشناسان به بالابودن هزینه‌های تولید هم اشاره‌ای می‌کنند که رمقی برای کشاورزان نگذاشته است و اگر دولت نرخ مناسبی تعیین نکند، کشاورزان قادر به ادامه تولید نخواهند بود.

یکی دو ماه پیش دولت ارز دولتی واردات کود را حذف کرد و نرخ‌های جدید کود شیمیایی را برای تحویل به کشاورزان پنج تا ده برابر افزایش داد و به گفته تولیدکنندگان، هزینه‌های زیادی به کشاورز تحمیل شده است.

در حال حاضر نمایندگان مجلس، کارشناسان تأکید دارند که دولت درباره نرخ خرید تضمینی گندم تجدیدنظر کند. قیمتی که دولت تعیین کرده است بسیار کمتر از رقم پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی و نیز پیشنهاد تشکل‌های تولیدی است، وزارت جهاد کشاورزی رقم 5 هزارو 500 تومان در هر کیلو را برای خرید گندم پیشنهاد داده بود.

گندم یک محصول استراتژیک است و نه تنها در امنیت غذایی کشور بلکه در مراودات سیاسی کشورها هم تأثیرگذار است. کشورهای بزرگ از غذا به‌عنوان ابزار زور و قدرت استفاده می‌کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.