حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
برنامه‌ریزی براساس آب پایدار در بخش کشاورزی
11 اسفند 1401 - 20:29
شناسه : 15940
3
مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی بر اجرای طرح‌های بهره‌وری از آب تأکید کرد و گفت: طرح اصلاح الگوی کشت در راستای رفع مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی در دست اجراست و با اجرای آن بهره‌وری آب افزایش می‌یابد.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، رضا سرافرازی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های آب و خاک خراسان شمالی، با بیان این که ۳۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر استراتژیک آب کشور مصرف شده است، اظهار کرد: منابع آب قابل استحصال کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است، بنابراین اجرای طرح‌های بهره‌وری از آب در بخش کشاورزی یک ضرورت منسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: آمار درازمدت بارش باران در سطح کشور ۲۵۰ میلیمتر بود که در دوره کوتاه‌مدت به ۲۳۰ میلیمتر رسیده است و با این روند دچار خشکسالی بیشتری خواهیم شد.
سرافرازی با بیان اینکه ۱۴۰ میلیارد مترمکعب از منابع آب استراتژیک در درازمدت استفاده شده است، گفت: طرح اصلاح الگوی کشت در راستای رفع مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی در دست اجرا است و با اجرای آن بهره‌وری آب افزایش می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: اینک باید آب پایداری در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد تا براساس آن برنامه‌ریزی شود.
مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش به تنظیم سند سازگاری با کم‌آبی نیز اشاره کرد و افزود: برای تنظیم این سند ۱۶ هزار نفر-ساعت توسط مسئولان و کارشناسان حوزه مرتبط کار انجام شده است، که باید طبق این برنامه عمل شود.
سرافرازی به تعدیل پروانه ۴۰۰ هزار حلقه چاه مجاز در کشور اشاره کرد و گفت: در مرحله اول، تعدیل تمام چاه‌های سطح کشور مجهز به کنتور هوشمند در دستور کار قرار گرفت تا میزان برداشت آب به‌طور دقیق اعلام شود و در مرحله بعد چاه‌های غیرمجاز باید مسدود می‌شد.
وی تصریح کرد: بعد از انجام این ۲ مرحله با توجه به وضعیت منابع آبی و برای جبران اضافه برداشت از سفره‌ها در مراحل مختلف ۴۰۰ هزار حلقه چاه مجاز نیز با اولویت کم بازده تعدیل می‌شود که این مهم توسط کارشناسان نیز پذیرفته شد.
گفتنی است؛ صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک به همراه مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سفر دو روزه به خراسان شمالی از طرح‌های آب و خاک استان بازدید کردند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.