حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4548 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
بهره‌برداری از ۳۹۰۰ پروژه بخش کشاورزی در دهه فجر امسال
25 بهمن 1399 - 14:30
شناسه : 6468
7

در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مهندس محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی و سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در نشستی صمیمانه میزبان اصحاب رسانه‌های تخصصی کشاورزی بود. وی صحبت‌های خود را این‌گونه آغاز کرد: اگر توفیقاتی در بخش کشاورزی کشور تا امروز بوده قطعاً همه نشریات تخصصی و رسانه‌ها سهیم هستند و به تحقق و پیشبرد […]

ارسال توسط :
پ
پ

در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مهندس محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی و سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در نشستی صمیمانه میزبان اصحاب رسانه‌های تخصصی کشاورزی بود. وی صحبت‌های خود را این‌گونه آغاز کرد: اگر توفیقاتی در بخش کشاورزی کشور تا امروز بوده قطعاً همه نشریات تخصصی و رسانه‌ها سهیم هستند و به تحقق و پیشبرد اهداف وزارت جهاد کشاورزی و همینطور توسعه بخش کشاورزی کشور که شایسته تقدیر است، کمک کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی، بخش کشاورزی در شرایط امروز کشور، نقش بسیار مهمی دارد. کشورمان به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی در شرایط خاصی قرار گرفته و در این شرایط وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان خط اول تولید محصولات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی در کشور، وظیفه مهمی را به‌عهده داشته است. با تلاش همکاران بخش کشاورزی و همین‌طور همه بهره‌برداران، علاوه‌بر تولید و تأمین نیازهای داخلی به تولید مازاد بر مصرف رسیده‌ایم.

در شرایطی که رشد اقتصادی در بسیاری از بخش‌ها به‌دلیل تحریم‌ها منفی بوده اما در حوزه کشاورزی رشد مثبت داشته‌ایم و علاوه‌بر تأمین غذای کشور در بسیاری از محصولات به تولید مازاد بر مصرف و صادرات دست پیدا کرده‌ایم و تا پایان سال ۱۳۹۸، 5/7 میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی در کشور داشتیم. افتخار می‌کنم که به‌عنوان خادم مردم در وزارت جهاد کشاورزی در حوزه باغبانی، 2/7 میلیارد دلار از این درآمد ارزی در حوزه باغبانی کشور بوده و در این زمینه رشد بسیار خوبی داشته‌ایم. در دهه فجر انقلاب اسلامی علی‌رغم همه محدودیت‌های مالی و مشکلاتی که در تأمین و تخصیص اعتبارات به پروژه‌ها و تکمیل آنها داشتیم، موفق شدیم ۳۹۰۰ پروژه بخش کشاورزی در کشور را به بهره‌برداری کامل برسانیم، با ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار و اشتغال‌زایی حدود ۷۰ هزار  نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم که حدود ۲۰۵  هزار خانوار شهری، روستایی و عشایری از مزایای افتتاح این طرح‌ها بهره‌مند شدند. حدود 4/3 میلیون نفر بهره‌بردار در کشور داریم که ۱۸ درصد از اشتغال کشور را در بخش کشاورزی تأمین می‌کنیم و در یک آمار مقایسه‌ای هم در این دولت طی سال‌های 1392 تا 1398 توفیقات بسیار خوبی را داشتیم و به اعداد و ارقام بسیار خوبی دست پیدا کردیم. رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی به قیمت ثابت در سال 1390، در سال 1392، ۵/۵ درصد بوده و در سال 1398 به ۸/۸  درصد دست پیدا کرده‌ایم.

ما حدود ۴۵۰ پروژه در حوزه باغبانی در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رساندیم. ۳۷۲ طرح گلخانه‌ای در کشور و در ۳۱ استان به بهره‌برداری رسید و این پروژه‌ها موجب شد که ۳۰۰  هزار تن به تولیدات گلخانه‌ای در سبزی و صیفی اضافه شود. همچنین ۶۵ میلیون شاخه گل به تولیدات گل کشور اضافه شد. برای ایجاد یک هکتار گلخانه تولید گل رز به حدود ۸۰ هزار پایه گل رز نیاز داشتیم که در گذشته از خارج از کشور وارد می‌شد و هنوز هم وارد می‌شود و هر ۵ سال یکبار باید این پایه‌ها تعویض شود و تقریباً هر پایه را با ۳ یورو وارد کشور می‌کردیم که برای ایجاد یک هکتار باید ۲۴۰ هزار یورو ارز از کشور خارج می شد. خوشبختانه به این دانش دست پیدا کردیم که پایه‌ها در داخل کشور تولید شود و به سرعت آن را گسترش خواهیم داد، چون این فناوری و تولید دارای استاندارد بین‌المللی است، همچنین یکی از شرکت‌ها این مجوز را دارد و امسال حدود ۵ میلیون پایه گل رز به اروپا مشخصاً کشور مجارستان صادر می‌کند که ارزآوری نیز خواهد داشت.

در ایجاد سازه‌های گلخانه‌ای در گذشته کاملاً وابسته بودیم و از تکنولوژی کشورهای اروپایی بهره‌مند بودیم، اما خوشبختانه امروز کاملاً این دانش را در کشور داریم و علاوه‌بر این که نیاز داخلی را کاملاً پاسخگو هستیم بلکه در برخی از کشورها به ویژه کشورهای همسایه، مهندسین و تولیدکنندگان ما نسبت به طراحی، ایجاد و احداث گلخانه اقدام می‌کنند که یک موفقیت برای حوزه باغبانی کشور است. در سال 1392 حداکثر ۸۰۰۸ هکتار گلخانه در کشور داشتیم. با افتتاحی که در دهه فجر انجام گرفت حدود ۹۵۴ هکتار به ارزش ۴۲۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و به عدد ۲۱۸۹۹ هکتار دست پیدا کردیم و تا پایان این دولت به ۲۵ هزار هکتار خواهیم رسید و مقرر است که براساس برنامه اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبری معظم انقلاب و همینطور برنامه ششم توسعه، تا سال ۱۴۰۴ به عدد ۴۸ هزار هکتار برسیم که با راهکارهایی که در بودجه سنواتی کشور به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی با اجازه رهبری معظم انقلاب صورت گرفته، به سرعت در حال توسعه گلخانه‌ها هستیم و مزیت‌های فراوانی برای ما خواهد داشت، از جمله افزایش بهره‌وری آب تا ۱۰ برابر و افزایش تولید در واحد سطح بیش از حد ۱۰ برابر.

در سال گذشته ۸۰۰ هزار تن سبزی و صیفی با درآمد ارزی ۵۰۰ میلیون دلار و حدود ۱۲ تن گل که حدود ۳۵ میلیون دلار درآمد ارزی داشته صادر کردیم. در سال 1392 حدود 1/4 میلیون تن تولیدات سبزی و صیفی داشتیم که هم اکنون به 2/8 میلیون تن رسید و قرار است که تا پایان دولت به 3/5 میلیون تن برسیم و در تولید گل هم به عدد ۴ میلیارد و ۲۰۰ هزار شاخه گل خواهیم رسید که این موارد توفیقات خوبی است که در بخش اتفاق افتاده است.

توسعه گیاهان دارویی از اهداف بسیار مهم در بخش باغبانی کشور بوده که در این زمینه هم به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم.  اخیراً با همکاری سازمان برنامه و بودجه، بسیج مستضعفین، صندوق کارآفرینی امید و وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که براساس آن ۱۳۱۰ میلیارد تومان در حوزه گیاهان دارویی در کشور با راهکار آورده‌ افراد، تسهیلات ۴ درصدی، تسهیلات بلاعوض و  اقداماتی از این دست در توسعه گیاهان دارویی در سطح ۳۵  هزار هکتار در کشور دست پیدا خواهیم کرد و این پروژه با اهمیت را عملیاتی خواهیم کرد. در مجموع در حوزه باغبانی کشور حدود ۲۴ میلیون تن محصول تولید می‌کنیم که در ابتدای این دولت این عدد حدود ۱۶ میلیون تن بوده است. بر این باورم که می‌توانیم با تغذیه مناسب و اصلاح و توسعه باغات می‌توانیم این عدد را به دو برابر هم در کشور برسانیم زیرا ظرفیت این کار را داریم.

برای اثبات این ادعا مثالی می‌گویم، در عرض جغرافیایی ۳۲ تا ۳۸  قرار گرفته‌ایم این عرض جغرافیایی را در دنیا کمربند تولید محصولات استراتژیک می‌گویند. کشورهایی که در این کمربند قرار گرفته‌اند در تولید محصولات استراتژیک در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. برای مثال در حوزه باغبانی می‌توان به پسته و خرما اشاره کرد.  امروزه یک بشکه نفت حدود ۶۰ دلار است که ۱۵۶ لیتر نفت دارد. تصور کنید که اگر یک بشکه را پر از خرما کنیم و ضربدر کیلویی حداقل ۱۰۰ هزار تومان کنیم تقریباً به حدود ۲۰ میلیون تومان در یک بشکه خرما دست پیدا می‌کنیم اما در یک بشکه نفت شاید به یک میلیون هم نرسیم. بنابراین وضعیت کشور و شرایط اقلیمی آن به‌دلیل داشتن ارتفاعات مناسب، باعث تولید برخی محصولاتی است که در دنیا بی‌نظیر است مثل خرما. ما در حال حاضر محصولات گرمسیری را وارد می‌کنیم در صورتی‌که ظرفیت تولید آنها وجود دارد و معتقدیم که با سرمایه‌گذاری مناسب در این حوزه‌ها می‌توان به بسیاری از این تولیدات دست پیدا کرد و مشخصاً در حوزه باغبانی ظرفیت بسیار بالایی داریم زیرا نزدیک به ۵۰ درصد سهم ارزش صادراتی محصولات کشاورزی کشور در حوزه باغبانی است.

ظرفیت خوبی در کشور تحت عنوان اراضی شیبدار داریم که باید به عدد ۱۰۰ هزار هکتار دست پیدا کنیم. هم اکنون حدود ۶۷ هزار هکتار از اراضی شیبدار کشور در این پروژه اجرا شده است. در استان‌های غربی که بارش‌های مناسبی داریم، ظرفیت‌های چندین برابری این عدد را برای کشت درختان و گیاهان مناسب در اراضی شیبدار داریم، که این پروژه در حوزه معاونت باغبانی در حال اجراست  و با تمام توان تلاش می‌کنیم که به این عدد دست پیدا کنیم. از دیگر موفقیت‌ها می‌توان به ورود وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه رازی برای تولید واکسن کرونا اشاره کرد. امسال ۹6 امین سالگرد تأسیس مؤسسه رازی است. این مؤسسه پروژه تحقیقاتی خود را از اسفند 1398 با ورود کرونا شروع کرد تا فروردین‌ماه تقریباً به فرمولاسیون آن دست پیدا کردند و از خردادماه تزریق حیوانات آزمایشگاهی آغاز شد. منتظر هستیم که مجوز تست بالینی را به وزارت بهداشت و درمان صادر کند.

از مشکلاتی که همواره داشتیم، بحث قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی بود که مجلس محترم قانون را تصویب کرد و به دولت و وزارت جهاد کشاورزی نیز ابلاغ شد که جلسه قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی را در دستور کار قرار دهیم. در زمان تعیین شده این شورا شکل گرفت و اولین جلسه آن تشکیل شد. به‌طور هفتگی شورا جلسه خواهد داشت. در هفته آینده با توجه به اینکه باید کشت بهاره چغندرقند انجام شود و برای اینکه کشاورزان با خیال آسوده به کشت بهاره بپردازند، قیمت چغندرقند اعلام خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.