حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تأثیرات نابسامانی واردات نهاده‌ها بر قیمت تخم‌مرغ
07 مهر 1399 - 21:11
شناسه : 4303
7

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی، صنعت تخم‌مرغ کشور در چند هفته اخیر متأثر از نوسانات و افزایش قیمت مصرف‌کننده بوده به‌طوری‌که مسئولان به دفعات بر کاهش قیمت آن تأکید داشته‌اند و در آخرین نمونه آن دکتر خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در اواخر هفته گذشته از طریق رسانه ملی، وعده عرضه گسترده تخم‌مرغ به […]

ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی، صنعت تخم‌مرغ کشور در چند هفته اخیر متأثر از نوسانات و افزایش قیمت مصرف‌کننده بوده به‌طوری‌که مسئولان به دفعات بر کاهش قیمت آن تأکید داشته‌اند و در آخرین نمونه آن دکتر خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در اواخر هفته گذشته از طریق رسانه ملی، وعده عرضه گسترده تخم‌مرغ به نرخ مصوب دولتی از ابتدای هفته جاری را داد. با توجه به عدم توزیع گسترده تخم‌مرغ به قیمت مصوب و ادامه بحران قیمتی، در گفتگویی با مهدی معصومی اصفهانی، رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران و مدیرعامل شرکت تلاونگ آخرین وضعیت این صنعت که به طور مستقیم با امنیت غذایی جامعه در ارتباط است را جویا شده و راهکارهای برون رفت از این بحران را پرسیده‌ایم که در ادامه درج می‌گردد:

در هفته‌های اخیر شاهد نوسانات زیادی در صنعت تخم‌مرغ بوده‌ایم، در رابطه با دلایل این امر و وضعیت فعلی صنعت تخم‌مرغ توضیحاتی بفرمایید.

صنعت مرغداری چه در بخش تخم‌گذار و چه گوشتی، کار خیلی پیچیده‌ای نیست و اگر به‌درستی تحلیل شود، از نظر علمی، تولید و ظرفیت به اندازه‌ای کامل هستیم که می‌توانیم بیشتر از نیاز کشور مرغ و تخم‌مرغ تولید کنیم. در واقع مشکل تأمین دان است، اگر دان با قیمت دولتی موجود نباشد قاعدتاً قیمتش گران می‌شود و یا اگر بد توزیع شود و یا موارد دیگر.

مسئله‌ای که وجود دارد این است که در این صنعت یک پروسه 10 قسمتی انجام می‌دهیم که در هیچ‌کدام آن بخش خصوصی دخیل نیست. یک برنامه تولیدات دامی هست که وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌کند و براساس آن مجوز سفارش نهاده‌ها توسط وزارت صمت داده می‌شود. بعد از آن بانک مرکزی تخصیص می‌دهد. سپس اجازه می‌دهند که یک واردکننده‌ای وارد کند و به‌عنوان حمایت، قیمت بگذارد. نهاده‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی به واحدها تخصیص داده می‌شود. سپس واحدها فقط تولید می‌کنند و در نهایت سازمان حمایت قیمت‌گذاری کرده و مقررات بیشتری را مثل صادرات و ممنوعیت آن و موارد دیگر را دولت می‌گذارد. در این زنجیره که همه تصمیمات به‌عهده دولت است، اصلاً تولیدکننده نقشی ندارد که بخواهد بخشی را گران یا ارزان کند. چیزی که قیمت را افزایش و یا کاهش می‌دهد، کمبود مواد اولیه است. اگر مواد اولیه کم باشد قیمت تمام شده بالا می‌رود و یا اگر مصرف بالا رود قیمت هم بالا می‌رود. اینها مواردی نیست که تولیدکننده بتواند در قیمت‌گذاری مؤثر باشد، همه چیز بستگی به دولت دارد.

روند افزایش قیمت‌ها بخصوص از اول سال تا کنون به چه صورت بوده و چه نهاده‌هایی افزایش بیش از حد داشتند؟

به‌طورکلی عمده مشکلات شامل نهاده‌ها می‌شود که تأمین همه آن به‌عهده دولت است. در این بین نهاده‌هایی مثل ذرت به مقدار بیش از نیاز کشور و سویا، کمتر از نیاز مرغداران وارد شده است و یا سیستم توزیع صحیح نبوده است. وقتی اقتصاد و تصمیمات دولتی باشد، همیشه این نقاط ضعف وجود دارد. زمانی این امور برعهده بخش خصوصی بود و هیچ مشکلی وجود نداشت. اشکال بین ارگان‌های مختلف دولت است که نمی‌توانند تأمین کنند و یا اشتباه و دیر تأمین می‌کنند.

اخیراً وزیر جهادکشاورزی اعلام کرده بود که از ابتدای این هفته تخم‌مرغ به قیمت دولتی عرضه خواهد شد و مشکل تخم‌مرغ رفع شده و تولیدات تولیدکننده هم وارد بازار می‌شود و از طرفی دیگر شرکت پشتیبانی امور دام بحث توزیع تخم‌مرغ را آغاز کرده، شما این موارد را چقدر مؤثر در رفع مشکل می‌دانید؟   

مسئولین کشور پیش‌بینی می‌کنند به زودی نهاده‌ها تأمین شود، مشخص است که اگر تأمین شود قیمت تخم‌مرغ پایین می‌آید. ولی این موارد فقط پیش‌بینی است و در عمل هنوز نهاده‌های لازم به مقداری که باید تأمین نشده است. البته یکسری شرکت‌ها و تشکل‌ها را مجبور کردند که زیر قیمت به بعضی از مراکز تخم‌مرغ بفرستند و این معنایش این نیست که قیمت تخم‌مرغ پایین آمده، بلکه به این معنی ‌است که تنظیم بازار تخم‌مرغ را می‌خواهند با ضرر و زیان مرغداران انجام دهند. تمام این مشکلات به‌وجود آمده در حالی است که واردات نهاده‌ها تا پایان امسال با ارز 4200 تومانی انجام می‌شود.

پیش‌بینی شما برای بازار ماه‌های آتی به چه صورت خواهد بود؟

اگر نهاده‌ها تأمین شود، به همان قیمت‌های مصوب خواهد بود. البته اکنون هر کیلو تخم‌مرغ 13500 تومان است.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.