حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تحقیقات توسعه‌ای رویکرد مهم سازمان تحقیقات کشاورزی در اثربخشی پژوهش‌ها در عرصه
06 مهر 1399 - 21:18
شناسه : 4261
6

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تحقیقات توسعه‌ای از رویکردهای مهم سازمان تحقیقات کشاورزی در اثربخشی پژوهش‌ها در عرصه است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، دکتر کامبیز بازرگان در نشست هم‌افزایی و هماهنگی طرح‌ها و برنامه‌های دو معاونت «پژوهش و فناوری» […]

ارسال توسط :
پ
پ

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تحقیقات توسعه‌ای از رویکردهای مهم سازمان تحقیقات کشاورزی در اثربخشی پژوهش‌ها در عرصه است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، دکتر کامبیز بازرگان در نشست هم‌افزایی و هماهنگی طرح‌ها و برنامه‌های دو معاونت «پژوهش و فناوری» و «آموزش و ترویج» سازمان با تأکید بر اثربخشی تحقیقات در عرصه، بیان داشت: در رویکرد تحقیق برای توسعه، محقق طرحش را تا مرحله عملیاتی شدن در مزارع پیگیری می‌کند و نقش ترویج و مروجان به‌عنوان حلقه واسط بین تحقیقات و بهره‌بردار بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در این رویکرد همه قطعات پازل تحت یک رهبری واحد برای تحقق یک هدف واحد که افزایش بهره‌وری و گره‌گشایی از مشکلات تولید است با یکدیگر هم‌آهنگ می‌شوند.

دکتر بازرگان بر تفکر و نگاه سیستمی تأکید کرد و افزود: اگر کشاورز نوع بذر مصرفی را برای بهر‌ه‌وری بیشتر تغییر دهد یا سیستم آبیاری خود را به روز کند و نتیجه و عملکرد خوبی همراه با صرفه‌جویی در مصرف منابع پایه در محصول خود به دست آورد، یعنی نتیجه تحقیقات ما در عمل وارد عرصه تولید شده و به هدفگذاری خود در اجرای تحقیقات تقاضامحور نزدیک شده‌ایم.

وی انرژی، وقت، هزینه، تلاش و فکر بسیاری که در حوزه تحقیق و ترویج صرف می‌شود را موردتوجه قرار داد و خواستار اثربخشی گزارش‌ها و عملکردها شد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، با ذکر مثالی در خصوص زوال مرکبات، هماهنگی بین آموزش و ترویج و واحدهای اجرایی و تحقیقات را ماننده زنجیره‌هایی دانست که مانند دومینو بر یکدیگر اثر هم‌افزا خواهند داشت.

وی، بهره‌وری آب را یکی از مسایل مهم وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: لازم است یکی از برنامه‌های شاخص ما در ترویج، ترویج بهره‌وری آب باشد.

دکتر بازرگان با تأکید بر گفتمان واحد در حوزه پژوهش، درباره نقش کمیسیون هماهنگی تصویب طرح‌های پژوهشی بیان داشت: این کمیسیون در تصویب طرح‌های پژوهشی در نقش رهبری واحد وارد عمل شده و تمام ابعاد را با هم در نظر می‌گیرد و روندی هدفمند برای پاسخگویی به سوالات اساسی کشاورزی کشور را در دستور کار دارد.

وی، بر بکارگیری متخصصین تحقیقاتی، بازنگری در دستورالعمل‌های ابلاغی و تفاهم‌نامه با مؤسسات تأکید کرد و افزود: در هر مؤسسه باید دفتری برای آموزش و ترویج ایجاد شود، ضمن آنکه اولویت‌یابی مسایل کشور، چیدمان افراد و هم‌افزایی دیسیپلین‌های بین‌رشته‌ای لازم است موردتوجه قرار گیرد.

ریس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین به تبیین جایگاه تحقیقات، آموزش و ترویج، ضرورت هماهنگی تحقیقات و اجرا و تحقیقات و طرح‌های کلان پرداخت و برنامه‌ریزی‌های ترویجی موضوع کشت ترتیتکاله به‌عنوان خوراک دام را در سطح گسترده خواستار شد.

لزوم عملیاتی کردن تحقیقات برای کمک به افزایش تولید بخش کشاورزی در کشور

معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این نشست، بر لزوم پیشبرد فعالیت‌های تحقیقاتی و عملیاتی کردن آن در راستای اهداف سازمان برای کمک به افزایش تولید بخش کشاورزی کشور تأکید کرد.

دکتر مویدی اظهار امیدواری کرد که این امر با ترسیم مدلی خوب با کمک مدیران زیرمجموعه دو معاونت “پژوهش و فناوری” و “آموزش و ترویج” و عملیاتی کردن آن در سازمان قابل اجراست.

وی خواستار تشکیل کارگروه‌های تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان معاونت‌های پژوهش و فناوری و آموزش و ترویج سازمان و ارائه فعالیت‌ها و پیشنهادهای کارشناسی شده جهت بررسی بیشتر و تصویب به این جلسه شد.

دستیابی به توسعه پایدار بخش کشاورزی با هم‌افزایی تحقیق و ترویج

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات نیز در ادامه این نشست با تأکید بر این که برای دستیابی به توسعه پایدار در بخش کشاورزی کشور باید تحقیق و ترویج در کنار هم قرار گیرند، گفت: با هم‌افزایی در خصوص مسائل متعدد مشترک بین تحقیق و ترویج می‌توان در راستای پیشبرد اهداف سازمان و تأمین امنیت غذایی کشور حرکت کرد.

دکتر جوادی بیان داشت: هم‌افزایی موردنیاز سازمان تحقیقات در جهت تکمیل چرخه پژوهش و فناوری، در راستای عملیاتی کردن تحقیقات برای بهینه کردن و افزایش تولید محصولات کشاورزی کشور است.

وی افزود: به منظور آشنایی محققان با مشکلات در بخش اجرا و افزایش ضریب نفوذ در عرصه در مسیر تحقیق برای توسعه باید به دنبال ایجاد ارتباط مؤثر و تنگاتنگ پژوهشگران و محققان با فعالان بخش عرصه و تولیدکنندگان باشیم و یکی از اهداف بسیار مهم ما جهت طرح و تشکیل این جلسه و استمرار ماهانه آن توجه به این نیاز در عرصه کشاورزی کشور است.

در این جلسه مدیران دو معاونت پژوهش و فناوری و آموزش و ترویج، پیشنهادها و راهکارهای خود را برای بهبود و توسعه تعاملات فی‌مابین و چگونگی ایجاد کمیسیون‌های تخصصی برای پیشبرد اهداف و پیشرفت کار ارائه و ابراز امیدواری کردند با هماهنگی‌های انجام شده بسترهای لازم برای تحقق رویکرد تحقیق برای توسعه که از سیاستگذاری‌های اصلی سازمان است بیش از پیش مهیای اجرای مأموریت‌های ابلاغی باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.