حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تداوم حرکت آب و خاک کشور در مسیر رشد و توسعه
12 اسفند 1399 - 16:51
شناسه : 6515
5

مهندس علیمراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که در مورخ 11 اسفندماه با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد؛ در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حوزه امور زیربنایی و توسعه شبکه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی […]

ارسال توسط :
پ
پ

مهندس علیمراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که در مورخ 11 اسفندماه با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد؛ در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حوزه امور زیربنایی و توسعه شبکه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی توضیحات کاملی بیان کرد.

وی در این نشست گفت: در اسفندماه 72 هزار هکتار اراضی کشاورزی در قالب 3913 پروژه آبیاری تحت فشار با تخصیص اعتبار 1170 میلیارد تومان آماده افتتاح است که حدود 35 درصد این اعتبار را مردم تأمین کرده‌اند.

مهندس اکبری در ادامه سخنان خود گفت: در فاز دوم پروژه سیستان و بلوچستان 14 هزار هکتار آماده بهره‌برداری است. البته کل پروژه 46 هزار هکتار است که 32 هزار هکتار آن در فاز اول افتتاح شده بود. همچنین مطالعات فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام نیز شروع شده و هماهنگی‌ها بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو انجام شده است و برای این مطالعات، 50 میلیارد تومان اعتبار در اختیار معاونت آب و خاک قرار گرفته است. سطح پروژه در فاز دوم طرح 255 هزار هکتار است که وزارت نیرو به 233 هزار هکتار آن، آب تخصیص داده و 22 هزار هکتار آن در انتظار تصمیم‌گیری برای تخصیص آب توسط وزارت نیرو است.

معاون آب و خاک افزود: همچنین اخیراً ابلاغ رسمی راه‌اندازی دفتر خاک توسط وزیر جهاد کشاورزی انجام شده ‌است و در ذیل این دفتر نیز شورای راهبردی خاک با حضور معاونت آب و خاک، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، سازمان امور اراضی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج تشکیل شده است.

مهندس اکبری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: پروژه زهکشی گلستان به‌عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی کشور محسوب می‌گردد و در استان گلستان به علت اقلیم خشک و نیمه‌خشک 70 درصد از 640 هزار هکتار زمین استان نیاز به زهکشی دارد، اما قرار شده 280 هزار هکتار آن زهکشی شود. قدمت مطالعاتی این پروژه به 50 سال پیش برمی‌گردد ولی عملیات اجرایی آن شروع نشده بود اما در دولت دوازدهم با تأکید رئیس جمهور کار اجرایی آن آغاز شد.

پروژه زهکشی گلستان یک پروژه کلیدی در کشور است و در سطحی بالغ‌بر 280 هزار هکتار در نظر گرفته شده که اخیراً 78 هزار هکتار از پروژه آن افتتاح شد و تاکنون 78 هزار هکتار آن انجام شده است و مشروط بر اینکه 650 میلیارد تومان اعتبار تامین شود 50 هزار هکتار آن را تا پایان دولت به اتمام خواهیم رساند. اگر این پروژه به‌طور کامل انجام شود 225 میلیون مترمکعب آب استحصال می شود که 100 میلیون مترمکعب آن با کیفیت خوب قابل استفاده در بخش کشاورزی و مابقی نیز قابل استفاده در صنعت خواهد بود.

از دستاوردهای این پروژه می‌توان به افزایش تولید محصول غلات در اراضی دیم از 1,5 تن تا 2,8 تن در هکتار،  افزایش درآمد خالص کشاورزان در کشت آبی 58 درصد و در کشت دیم 59 درصد، افزایش 44 درصدی شاخص بهره‌وری آب آبیاری بدون احتساب استفاده از زه آب، احیای تالاب گاومیشان با انتقال بخشی از زه‌آب اراضی به تالاب، افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش پتانسیل فرسایش‌پذیری خاک و جلوگیری از گرد و غبار اشاره نمود.

اخیراً قانون جامع آب در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است. ما نیز نظرات خود را به صورت مکتوب به وزارت نیرو اعلام کردیم و معتقدیم که باید حکمرانی آب دست مردم باشد ولی این موضوع در قانون ضعیف دیده شده است و به‌همین دلیل این قانون میان صاحبنظران و ذی‌نفعان به بحث گذاشته شده است. مشارکت مردم در کنار دولت به‌طور حتم لازم بوده و موجب موفقیت قانون جامع آب خواهد بود.

مهندس اکبری تصریح کرد: چندین پروژه مشترک با سازمان فائو داریم که پروژه‌های سیلا و تی‌سی‌پی از آ‌ن جمله است. اخیراً فائو 390 هزار دلار برای مدیریت پایدار خاک در کشور در قالب پروژه تی‌سی‌پی (همکاری‌های فنی) به ایران اختصاص داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به اقداماتی که در این دولت در طی چند سال انجام گرفته، این‌گونه اشاره کرد: راندمان آبیاری از 39 به 45 درصد و بهره‌وری آب از 920 گرم به هزار و 450 گرم به ازای مصرف هر مترمکعب آب رسیده است. همچنین سال آینده اعتبارات بخش آب و خاک در لایحه بودجه سال 1400، حدود 3 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که با توجه به اهمیت آب در افزایش تولیدات کشاورزی و ارتقاء ضریب امنیت غذایی باید اعتبارات بیشتری تخصیص یابد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.