حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تسهیل افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی با علم و فناوری
25 خرداد 1401 - 9:56
شناسه : 12415
5
وزیر جهاد کشاورزی گفت: افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و راه دستیابی به آن، ورود علم و فناوری به بخش کشاورزی است.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، دکتر سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در چهارمین روز از هفته جهاد کشاورزی و در مراسم افتتاح نمایشگاه پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی گفت: افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و برای این که کشاورزی اقتصادی و تجاری شود، هیچ راهی جز افزایش بهره‌وری نیست و راه دستیابی به آن علم و فناوری و ورود آن به بخش کشاورزی است.

وی با بیان این که امروز افتتاح پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی، روز مهمی در تقویم کشاورزی ما خواهد بود، افزود: این پارک یک مسیر و رهیافت برای تسریع ورود فناوری در بخش کشاورزی است و انتظار می‌رود به همت سازمان تات این کار بزرگ در سطح کشور گسترش یابد و دهکده‌ها و مزارع نوآوری و فناوری در عرصه استان‌ها و کشور بتوانند نقش بزرگی را رقم بزنند تا هم تولید داخلی افزایش یابد و هم کشاورز بتواند از نظر معیشت و ثروت به وضعیت مطلوبی برسد.

حفظ اقتدار غذایی در منطقه با عبور از مسیر علم و فناوری

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که حفظ اقتدار غذایی از مسیر علم و فناوری می‌گذارد، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با اقتدار غذایی به جایگاه واقعی خود در منطقه و در جنوب غرب آسیا دست یابیم که برای تحقق این امر باید از مسیر علم و فناوری عبور کنیم.

وی افزود: تمام داشته‌های طبیعی ما برای این مهم مهیاست و تنها مسئله بهره‌وری در آب و خاک است که این نیز از مسیر علم و فناوری محقق می‌شود.

دکتر ساداتی‌نژاد با بیان این که کشاورزی ایران تشنه علم و فناوری است‏، به تأکید رئیس جمهور در این خصوص اشاره کرد و گفت: امسال سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است و مصادیق شعار مقام معظم رهبری بیشتر به حوزه کشاورزی برمی‌گردد و این امر رسالت سنگینی برای ما ایجاد کرده است که امیدواریم بتوانیم در این راستا رسالتمان را پیش ببریم.

وی با بیان این که در شرایط جهانی امروز دنیا، اهمیت امنیت غذایی به عنوان اولویت اول برای همه کشورها به رسمیت شناخته شده است و با جنگ اوکراین غذا به عنوان عنصر مهم و کلیدی مطرح است، اظهار کرد: تکاپوی جهانی امروز، غذا و امنیت غذایی است و با توجه به قیمت‌های رو به رشد در حوزه غذا، چالش آینده دنیا غذاست و کشورها بر سر آن رقابت خواهند کرد.

تغییر قوانین کشورها به دلیل اهمیت حوزه غذا

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در این شرایط ‌نگاه به تولید داخلی برای همه کشورها ارزش و اهمیت ویژه‌ای دارد و ما نیز در این زمینه باید حرکت کنیم زیرا حوزه غذا به قدری مهم است که کشورها، قوانین تجارت جهانی، عضویت سازمان‌ها در تعیین سیاست‌ها و …. را تغییر داده‌اند. لذا ما امسال در حوزه تولید داخلی ماموریت بزرگی داریم که از ابتدای امسال و با تصمیم هیات دولت این اقدام آغاز شد.

به گفته وی، افزایش خرید قیمت تضمینی گندم یک پیام برای تولید کننده و کشاورز ایرانی داشت و این امر را گسترش خواهیم داد و نتیجه آن را در کشت سال زراعی آینده خواهیم دید.

دکتر ساداتی‌نژاد با اشاره به این که اولین وزارتخانه‌ بودیم که آیین‌نامه دانش‌بنیان را در ۱۹ بند به تصویب رساندیم و براساس این نقشه راه تا پایان سال حرکت خواهیم کرد، تصریح کرد: از امسال در شورای قیمت‌گذاری بحث یارانه کشت را در دانه‌های روغنی، سویا و کلزا آغاز کردیم و استمرار خواهیم داد.

افزایش ۳۰ درصدی تولید با کشت قراردادی محصولات کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی، با تأکید بر سرمایه‌گذاری بر تولید داخلی گفت: امسال کشاورزی قراردادی گندم در تمام وسعت تولید گندم کشور در شروع فصل زراعی در کشور آغاز شده و در بحث برنج و سایر محصولات نیز استمرار خواهیم داد تا کشاورزان بدون دغدغه تأمین مالی نهاده‌ها، بر روی کشت تمرکز کنند و پیش‌بینی ما این است که ۳۰ درصد تولید غذا در سال ۱۴۰۱ در محصولات کشاورزی رشد داشته باشیم که این مهم یک ضرورت است و سازمان تات مهمترین پشتوانه این مهم است.

وی با بیان این که سازمان تات باید به عنوان پشتوانه و چتر اطمینان برای کشاورز باشد، هر بذری که این سازمان تأیید می‌کند بدون دغدغه باید کشاورز آن را مصرف کند و آن را بر هر بذری ارجح بداند زیرا براساس اقلیم و سازگاری با شرایط آب و خاک کشور است.

دکتر ساداتی‌نژاد با بیان این که آنچه به عنوان تحول کشاورزی در دولت سیزدهم در کشور مطرح است، پشتوانه‌اش سازمان تات است، افزود: این امر به یک برنامه‌ریزی دقیق، فعالیت مستمر و شبانه‌روزی، نگاه نو و نقشه راه جدید و تغییرات در آیین‌نامه‌ها و حرکت‌ها نیازمند است.

وی با اشاره به این که افزایش بهره‌وری را امروز سازمان تات باید به کشاورزی هدیه کند، بیان کرد: توسعه علم و فناوری در کشاورزی ایران ضروری است زیرا تجاری و اقتصادی کردن کشاورزی تنها از این مسیر می‌گذرد.

ابلاغ الگوی کشت براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ در شهریور امسال

وزیر جهاد کشاورزی به ابلاغ الگوی کشت براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ تا شهریور امسال اشاره و خاطرنشان کرد: از برنامه دوم توسعه قرار است الگوی کشت اجرایی شود که هم‌اکنون این ماموریت به سازمان تات محول شده است.

وی با تأکید بر تبیین الگوی کشت بر اساس شرایط اقتصاد جهانی گفت: از امسال برای صادرات محصولات آب‌بر عوارض می‌گیریم زیرا باید به سمتی برویم که با کشت فراسرزمینی، محصولات آب‌بر را وارد کشور کنیم و در داخل به کشت محصولات کالاهای اساسی و تولید غلات برویم و مباحث اقتصادی آن را نیز با خرید تضمینی و یارانه بخش کشاورزی همچون سایر کشورهای دنیا تعیین کنیم.

دکتر ساداتی‌نژاد با بیان این که ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی وجود دارد، افزود: امروز شورای قیمت‌گذاری در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است، دولت نگاه ویژه‌ای به تولیدات داخلی دارد و فرمان مقام معظم رهبری نیز بر تولید داخل است، لذا باید به سمت اجرای برنامه سند تحول در بخش کشاورزی با پیشرانی سازمان تات حرکت کنیم و در این راه، پارک علم و فناوری ابزاری بزرگ و ارزشمند در بین شرکت‌های دانش‌بنیان است تا بتوانند تحقیقات محققان در سال‌های گذشته این سازمان را توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار کشاورزان ایرانی قرار دهند.

وی با اشاره به تلاش‌های موسسه‌های تحقیقاتی از جمله موسسه نهال و بذر که در تولید بذر نقش مهمی را ایفا می‌کنند، گفت: جایگاه امروز بخش کشاورزی زائیده تلاش محققان موسسه‌های تحقیقاتی است و امیدواریم بتوانیم در حوزه اقتدار غذایی به جایگاه مطلوبی دست یابیم.

انتقال علم و فناوری با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

وزیر جهاد کشاورزی با تقدیر از کارهای ارزشمند نخبگان جوان و شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه پارک علم و فناوری گفت: نگاه ما حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، تا دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کشاورزی به عنوان خانواده بخش کشاورزی با انتقال علم و فناوری به کمک بیایند تا در حوزه امنیت غذایی به پایداری بیشتری دست یابیم.

رفع دغدغه کشاورزان با اجرای کشت قراردادی

دکتر ساداتی‌نژاد به طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در حوزه تولید اشاره و خاطرنشان کرد: با اجرای تولید قراردادی در حوزه محصولات کشاورزی تلاش می‌کنیم دغدغه کشاورزان را برطرف کنیم و در حوزه تولید دام و طیور با خرید تضمینی و با حمایت از تولید، غذا و سفره مردم پایدار بماند.

به گفته وی، تولید و مصرف در کنار هم هستند و مصرف کننده همیشه حامی تولید کننده است. در شرایط کنونی نیز مصرف کنندگان باید در کنار تولید کننده بوده و از آن‌ها حمایت کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.