حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4528 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تعاون روستایی؛ شبکه هوشمند تجاری‌سازی کشاورزی
15 خرداد 1401 - 19:54
شناسه : 12143
7
ضرورت تشکیل سازمان توسعه تجارت کشاورزی
ارسال توسط : نویسنده : سید عابدین موسوی
پ
پ

سازمان تعاون روستایی اثبات نمود که می‌تواند نقش مهمی را در حوزه  توسعه کشت قراردادی و خرید محصولات کشاورزی و ایجاد شبکه هوشمند تجاری‌سازی محصولات کشاورزی ایفا نماید.
استفاده از سامانه‌های هوشمند توزیع کالاهای اساسی و حمایت از تولید و عرضه و افزایش محصولات کشاورزی، دام و طیور از اقدامات اساسی این سازمان طی چند ماه گذشته بوده است
بر همگان اثبات شد که سازمان تعاون روستایی می‌تواند نقش اساسی در دولت و وزارت جهاد کشاورزی در راستای ارائه خدمات بهتر به مردم ایفا نماید. امروز تعاون روستایی دارای ظرفیت، پتانسیل و قابلیت‌های فراوانی در جهت ارائه خدمات بیش از پیش در اقصی نقاط دور و نزدیک کشور می‌باشد.
سازمانی که می‌رفت تا در دولت‌های قبل؛ واگذار، ادغام یا منحل شود با افتخار پس از ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی که مردم برای دریافت کالاهای یارانه‌ای و اساسی درصف‌های طولانی وقت زیادی صرف می‌کردند با اجرای طرح توزیع هوشمند کالاهای اساسی، باعزت و احترام کالاهای مورد نیازمردم را درب منازل تحویل گرفتند که البته اجرای کامل این طرح نیازمند حمایت بیشتر مسئولین ذیربط می‌باشد.
سازمان تعاون روستایی به عنوان یکی از بازوان پرتوان وزارت جهاد کشاورزی بر اساس اساسنامه مصوب؛ وظیفه تأمین موجبات پیشرفت، گسترش و تقویت تعاون و توسعه عملیات اقتصادی، بازاریابی و بازرگانی و خدمات تعاونی می‌باشد همچنین بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی.
در واقع متولی دولتی تعاونی روستایی در ایران سازمان تعاون روستایی می‌باشد که رسالت اصلی آن، حلقه اتصال و ایجاد تعامل تعاونی‌های روستایی و کشاورزی با مسئولین دولتی را بر عهده دارد.
سازمان تعاون روستایی طی چند ماه ماه گذشته یک پویایی و تغییر مسیر را آغاز کرده است که بحمدالله با اجرای برنامه‌های نوآورانه، هوشمندسازی زنجیره‌های تأمین و توزیع محصولات کشاورزی، تقویت جایگاه و نقش اتحادیه‌ها، گسترش نوآوری و فناوری در حوزه کشاورزی و روستایی با رویکرد ارتقای تاب آوری ملی روستاها بعنوان رکن زیر بنایی اقتدار، بدنبال ایجاد شبکه هوشمند تجاری‌سازی کشاورزی در کشور می‌باشد.
در دوره جدید اولویت‌های اصلی این سازمان، هوشمندسازی زنجیره‌های تأمین و توزیع محصولات کشاورزی، ورود به حوزه امنیت غذایی و حذف واسطه‌ها و شبکه دلالی غیر ضروری، ایجاد شبکه‌های مردمی، اجتماعی و دانش بنیان و ترویج آن در بین تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی می‌باشد.
امروزه این تفکر در سازمان تعاون روستایی شکل گرفته است که باید در جهت تعاونی‌های نسل سوم یا همان تعاونی‌های بازار گرا حرکت کنیم تا در حوزه بازار، نقش‌آفرینی داشته باشیم و از شکل سنتی خارج شویم.
سازمان تعاون روستایی اثبات نموده است که بعنوان بازوی اجرایی و عملیاتی وزارت جهاد کشاورزی است و می‌تواند نقش مهمی را در حوزه  توسعه کشت قراردادی و خرید محصولات کشاورزی ایفا نماید.
به اعتقاد مدیرعامل سازمان، سازمان‌های مادری(همچون سازمان تعاونی روستایی که متولد دهه  ۴۰ می‌باشد) که قدمتی از آن‌ها گذشته، به زعم ادبیات توسعه ارزش ساز یا ارزش سوز تلقی می‌شوند. اگر نتوانند با روح نوآوری و فناوری خو بگیرند ارزش سوز و بی‌خاصیت هستند و اگر پیوسته روحیه تغییر و تحول در آن‌ها جریان داشته باشد ارزش ساز هستند. تمام تلاش ما بر این است که سازمان مرکزی تعاون روستایی بدل به سازمانی ارزش ساز شود.
در این میان می‌بایست مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌های تعاونی روستایی و کشاورزی مرکزی و استانی در تمام کشور همراه و هم مسیر با سازمان در این جهت گام‌های اساسی بردارند تا انشا الله شاهد اجرای کامل طرح هوشمندسازی زنجیره تأمین، توزیع و تجارت محصولات کشاورزی و رشد و شکوفایی تعاونی‌ها در کشور عزیزمان ایران اسلامی باشیم.
در این میان بحث تشکیل سازمان توسعه تجارت کشاورزی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود اگر چه مجلس در این گام‌هایی برداشته است اما به اعتقاد بنده سازمان تعاون روستایی با تجربه ۶۰ ساله و با داشتن شبکه عظیم تعاونی‌های روستایی و کشاورزی با بیش از ۱۴ اتحادیه ملی در زمینه‌های مختلف با یک برنامه‌ریزی و تغییر و تقویت ساختار مدیریتی و تشکیلاتی جدید می‌تواند این نقش را ذیل وزارت متبوع در راستای تأمین امنیت غذایی به خوبی اجرا کند دراین زمینه می‌بایست ستادی متشکل از افراد ذیربط تشکیل و در این زمینه هم اندیشی نمایند.
#همه باهم
#پای کارمردم

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.