حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4519 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تغییر مصوبه وزارت کشاورزی در عرض ۲۴ ساعت
09 مهر 1399 - 21:35
شناسه : 4345
4

در حالی که وزارت جهاد کشاورزی پیش از این اعلام کرده بود که صادرات کیوی قبل از ۱۵ مهرماه برای جلوگیری از صادرات کیوی نارس و حفظ بازارهای صادراتی ممنوع است به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت صادرات این محصول را آزاد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری تسنیم، […]

ارسال توسط :
پ
پ

در حالی که وزارت جهاد کشاورزی پیش از این اعلام کرده بود که صادرات کیوی قبل از ۱۵ مهرماه برای جلوگیری از صادرات کیوی نارس و حفظ بازارهای صادراتی ممنوع است به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت صادرات این محصول را آزاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری تسنیم، درحالی که روز دوشنبه 7 مهرماه زهرا جلیلی مقدم، مدیرکل دفتر میوهای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از ممنوعیت صادرات کیوی تا 15 مهرماه با بریکس زیر 6.2 برای حفظ بازارهای خارجی خبر داده بود؛ براساس نامه‌ای که در تاریخ 8 مهرماه معاون وزیر جهاد کشاورزی به رئیس سازمان توسعه تجارت نوشته است، ممنوعیت صادرات کیوی لغو شد.

جلیلی‌مقدم مدیرکل دفتر میوهای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی روز دوشنبه در این‌باره گفت: سلایق و خواست بازارهای هدف با توجه به فیزیولوژی میوه و تاریخ مناسب برداشت کیوی نیز مورد مطالعه قرار گرفته و تعیین زمان برای صادرات، سبب جلوگیری از صادرات میوه نارس و کال شده تا به نام و برند میوه ایرانی خدشه‌ای وارد نشود.

به گفته جلیلی مقدم، میوه نارس، طعم مطلوبی ندارد و مسلماً با تأثیر منفی روی مصرف‌کنندگان، تمایل به مصرف آن نیز کاسته می‌شود.

وی با اشاره به اثرات ممنوعیت صادرات کیوی در برهه زمانی خاص، یادآور شد: در چند سال اخیر این موضوع مدیریت شده و صادرات کیوی از متوسط 75 تا 90 هزار تن در سنوات پیشین، به 160 هزار تن در سال رسیده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری به این نکته نیز اشاره کرده بود که اولویت ما حفظ بازارهای بلندمدت، ارجحیت منافع ملی و اکثریت تولیدکنندگان و افراد فعال در صنعت کیوی است.

نامه امید گیلان‌پور، معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی به زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت درباره لغو ممنوعیت صادرات کیوی به‌طورکلی متضاد اظهارات همکار خود در وزارت جهاد کشاورزی است.

متن نامه به شرح زیر است:

برابر اعلام نظر معاونت امور باغبانی به‌دلیل بیماری کرونا و شرایط حادث از جمله افت شدید قیمت این محصول خواهشمند است ممنوعیت صادرات محصول مذکور از تاریخ این نامه (99/8/7) صرفاً برای سال‌جاری رفع شود.

بنابراین گزارش پیش از این در وزارت جهاد کشاورزی درباره فشار صادرکنندگان برای صادرات کیوی قبل از 15 مهر صحبت شده بود.

گفتنی است روسیه بازار خوبی برای صادرات کیوی به حساب می آید و صادرکنندگان کشور های مختلف به دنبال صادرات زود تر محصولات خود به این کشور هستند اما در صورتی که صادرات کیوی به صورت نارس انجام شود بازارهای صادراتی به‌طور‌کلی برای سال‌های آینده از دست خواهد رفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.