حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تقویت اقدامات حفاظتی در جنگل و عرصه‌های ملی ضروری است
02 آذر 1399 - 20:45
شناسه : 5191
8

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تأکید بر تقویت اقدامات حفاظتی در جنگل گفت: با وجود نظرات مختلف، ضرورت انجام کار ما صیانت از جنگل و عرصه‌های ملی است و این کار با همدلی و هم‌افزایی قابل انجام است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل […]

ارسال توسط :
پ
پ

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تأکید بر تقویت اقدامات حفاظتی در جنگل گفت: با وجود نظرات مختلف، ضرورت انجام کار ما صیانت از جنگل و عرصه‌های ملی است و این کار با همدلی و هم‌افزایی قابل انجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی سازمان جنگل‌ها، دکتر مسعود منصور، در جلسه ستاد مدیریت پایدار منابع‌ طبیعی منطقه هیرکانی ضمن گرامیداشت هفته بسیج، یاد و خاطره دلاورمردان بسیج سازندگی را گرامی داشت و افزود: بسیجیان در احیا و توسعه حفاظت از منابع طبیعی مشارکت چشمگیری دارند.

وی با بیان این که نباید زحمات و تلاش صادقانه نیروهای حفاظتی را نادیده گرفت، خاطرنشان کرد: در حفاظت، ساماندهی و نظارت اشکالاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها نظارت بر اقدامات را امری مهم برشمرد و از معاونت حفاظت و امور اراضی و همچنین فرماندهی یگان حفاظت و دفتر مهندسی و مطالعات خواست با حضور به موقع در عرصه‌های منابع طبیعی بر اقدامات انجام شده نظارت و ارزیابی داشته باشند.

وی با بیان این که باید عملکرد شرکت‌های طرف قرارداد حفاظتی به‌طور دقیق رصد و ارزیابی شود و اگر اشکالاتی وجود دارد به شرکت‌ها اخطار داده شود، خاطرنشان کرد: نحوه انجام تعهد و وظایفی که به شرکت‌ها محول شده، مؤید ادامه یا عدم ادامه کار آنان با منابع طبیعی در سال‌های آینده خواهد بود.

دکتر منصور همچنین تصریح کرد: برای حفاظت از مناطق بحرانی جنگل و تشدید اقدامات حفاظتی ضمن حضور مستمر کارشناسان و نیروهای حفاظتی باید با نصب دوربین و پهپاد پایش عرصه‌ها به‌طور مستمر انجام گیرد. همان‌گونه که برخی از استان‌ها توانسته‌اند از این فناوری نوین در مناطق حساس بهره گرفته و موفق شوند.

وی ادامه داد: مسیرهای فرعی و بیراهه‌های منتهی به جنگل که سبب می‌شود قاچاق چوب به آسانی در آنجا انجام پذیرد باید هرچه سریع‌تر شناسایی و مسدود شوند.

این مقام مسئول تأکید کرد: نیروهای حفاظتی باید با لباس‌های متحدالشکل و مجهز به امکانات حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی حضور داشته باشند تا نظارت و اقدامات حفاظتی نمود بیشتری پیدا کند.

معاون وزیر در سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، مجددا در جلسه بررسی وضعیت جنگل‌های شمال اظهار داشت: تنها بهره‌برداری چوبی از جنگل متوقف شده است و سایر اقدامات مدیریتی اجتناب‌ناپذیر جنگل به قوت خودشان باقی‌اند و انجام این اقدامات در قالب طرح‌های مصوب تعطیلی پذیر نیست.

وی افزود: مدل مدیریتی جنگل در طرح جایگزین انجام اقدامات اجتناب ناپذیر با حضور کارشناسان و ناظرین فنی درعرصه است که هم بحث نظارت را به دنبال خواهد داشت و هم به امر حفاظت به صورت چشمگیری کمک خواهد کرد.

دکتر منصور با بیان این که برای هر حوزه یک مدیر و یک ناظر طرح مستقل تعیین شده است، خاطرنشان کرد: در کلیه حوزه‌ها باید طرح‌های مصوب بر مبتنی بر اقدامات اجتناب‌ناپذیر در جنگل اجرایی شود.

وی همچنین اضافه کرد: از ابتدای سال آینده اقدامات طرح جایگزین جنگل در شمال کشور بدون بهره‌برداری چوب باید اجرایی شود و ناظرین و همکاران فنی برای اجرای طرح در عرصه حضور خواهند داشت.

تکمیل مطالعات نیمه تفضیلی و مطالعات اجرایی از دیگر مطالبات رئیس سازمان جنگل‌ها در این نشست بود که در این خصوص گفت: در این مطالعات مشخص می‌شود که عرصه‌های جنگلی از چه میزان پتانسیل و استعداد بهره‌برداری غیرچوبی برخوردار خواهند بود.

دکتر منصور در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه ارزیابی جنگل‌های هیرکانی خاطرنشان کرد: علم جنگل که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی تدریس می‌شود بر مدیریت جنگل تأکید دارد و مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و پژوهشی که تولید علم و دانش می‌کنند باید به کمک مدیریت جنگل بیایند.

وی تشدید اقدامات حفاظتی در بخش حفاظت و تکمیل مطالعات طرح نیمه تفضیلی و مطالعات اجرایی از سوی بخش مطالعات و تهیه هرچه سریع‌تر طرح جایگزین جنگل را از سوی معاونت امور جنگل خواستار شد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به این که کار در منابع طبیعی تعطیل‌بردار نیست، از کلیه جنگلبانان کشور که در این روزهای حساس و تعطیل کشور به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در حفاظت از جنگل و عرصه‌های ملی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند، تقدیر و تشکر کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.