حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 9 شوال 1445 Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
لزوم توقف افزایش قیمت از کالاهای دولتی
20 خرداد 1401 - 17:57
شناسه : 12264
6
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: در شرایط تورمی دولت باید از افزایش قیمت کالا و محصولاتی که خودش در بازار عرضه می‌کند جلوگیری کند و سایر بخش‌ها نیز که اجازه افزایش قیمت آن‌ها دست دولت است، به آن‌ها اجازه افزایش قیمت با این سرعت را ندهد.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، محمدرضا سبزعلی پور اظهار داشت: تورم و مشکلات اقتصادی که مردم در این روزها در حال مشاهده آن هستند، قابل رفع شدن است.

وی با بیان اینکه  اقتصاد بیماری‌های متفاوتی دارد که می شود آن‌ها را کنترل و درمان کرد  افزود: چند بیماری در اقتصاد وجود دارد که درمان آن ساده نیست که یکی تورم و یکی رکود است که متاسفانه اقتصاد کشورمان هر دو این بیماری را دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در این شرایط برای از بین بردن تورم به رکود دامن زده می شود،برای رفع رکود نیز با تورم مواجه می‌شویم؛ در این شرایط تیم اقتصادی دولت بر اساس تجربه و دلسوزی و عملکردی که دارند می‌توانند این مشکلات را از اقتصاد کشور دور کنند.

عدم افزایش قیمت‌ها از دولت شروع شود

وی تصریح کرد: در شرایط تورمی دولت باید از افزایش قیمت کالا و محصولاتی که خودش در بازار عرضه می کند جلوگیری کند و سایر بخش ها نیز که اجازه افزایش قیمت آنها دست دولت است به آنها اجازه افزایش قیمت با این سرعت را ندهد. باید توجه داشت که وقتی یک کالایی گران می‌شود بر قیمت سایر کالاها نیز اثر گذار است.

سبزعلی پور گفت: استقراض بی مورد از بانک مرکزی نیز باید جلوگیری شود؛ وجود نقدینگی 4 هزار و 500 هزار میلیارد تومان  در اقتصاد کشور نباید افزایش یابد بلکه باید در صدد کاهش این مبالغ باشیم.

جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت‌ها

وی اظهار داشت:  بحث نظاراتی دولت برای روی کالاهای مصرفی مردم نیز بسیار مهم است به طوری که دستگاه های نظارتی باید بر بازار نظارت سختگیرانه ای داشته باشند و از اقدامات خودسرانه واحد های صنفی تولیدی جلوگیری به عمل آید.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ادامه داد: در همه جای دنیا کنترل بر بازار و قیمت‌ها وجود دارد و آن را نباید با بحث اقتصاد آزاد اشتباه گرفت؛ بلکه لازم است قیمت دقیق محصولات مشخص شود و از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری شود.

جریمه گران فروشی به عنوان خسارت به مردم پرداخت شود

وی گفت: در موضوع جریمه واحدهای صنفی و صنعتی نباید صرفه به جریمه بسنده کرد، بلکه باید شرایط به گونه‌ای باشد که امکان تخلف از بین رود و فعالان اقتصادی در بازار حضور دستگاه‌ها نظارتی را حس کنند. جریمه واحد های اقتصادی تا زمانی که خسارت آن‌ها بابت تضییع حقوق پرداخت نشود، نفعی برای مردم ندارد.

لزوم اعلام اسامی متخلفان اقتصادی

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: همچنین لازم است اسامی متخلفان نیز اعلام شود و در صورتی که واحد تولیدی خلافی دارد نام اعلام شود تا واحدهای دیگر نیز در مظان اتهام قرار نگیرد.

وی تصریح کرد: کسانی که پشت نام اقتصاد آزاد محصولات خود را به طور قطره چکانی در بازار عرضه می‌کنند مشخص است که قیمت یک شبه چندین برابر می‌شود و باید بر آن‌ها نظارت و کنترل شود.

سبزعلی پور گفت: در کنار دستگاه های نظارتی دولتی خود اتحادیه های نیز در این زمینه باید فعال باشند و مسئولیت قبول کنند و جلوی توطئه‌های اقتصادی گرفته شود.

آمار دقیق تولید و توزیع باید تعیین شود

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ادامه داد: باید آمادگی داشته باشیم که بر توطئه‌های اقتصادی پاتک بزنیم و دولت با داشتن آمار دقیق تولید و میزان عرضه به بازار می‌تواند بازار را کنترل و از سو استفاده‌های برخی از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان متخلف جلوگیری کند.

وی  برنامه دولت برای اصلاح یارانه کالاهای اساسی را اقدام درست دانست گفت: نرخ ارز در کشور باید تک نرخی باشد و با وجود اینکه این جراحی اقتصادی برای کشور لازم است اما انتقاداتی به نحوه اجرای آن وارد است.

حذف ارز 4200 تومانی ضروری بود

سبزعلی پور اظهار داشت: حذف ارز 4200 تومانی باید به صورت تدریجی، لاکپشت وار و بدون نوربالا انجام می‌شد، تا تأثیر روانی بر روی بازار ارز و سایر قیمت کالاها نداشته باشد. این جراحی اقتصادی باید انجام می‌شد.

6 ماهه می‌توان اصلاحات اقتصادی ایجاد و بخشی مهم از مشکلات را رفع کرد 

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور حتما قابل حل است گفت: در کمتر شش ماه می توان با اصلاحات و تغییراتی اقتصادی بخشی از مشکلات که مردم را آزار می دهد رفع کرد  تا نسیم آن به صورت مردم بوزد؛ در خود دولت سیزدهم نیز افرادی وجود دارند که می توانند این اصلاحات را انجام دهند.

وی اظهار داشت: برای گردش تولید و صادرات  ناچار هستیم که از کار آفرینان بخش غیر دولتی به درستی استفاده شود؛ اقتصاد دنیا را بخش خصوصی ساخته است. در شرایطی که امکان فعالیت بخش خصوصی فراهم باشد حتی بدون نیاز به سرمایه گذاری خارجی می‌توان اقتصاد کشور را رونق داد و خود فعالان اقتصاد سرمایه‌های خود را به اقتصاد کشور تزریق خواهند کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.