حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4539 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تولید ۱۰ میلیون تن گندم قطعی است
26 تیر 1400 - 15:45
شناسه : 8193
10
معاون مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه به رغم خشکسالی تولید 10 میلیون تن گندم در کشور قطعی است، گفت: کشاورزان نسبت به تأمین بذر گندم سال آینده نگرانی نداشته باشند چراکه برای تأمین آن برنامه‌ریزی شده است و هم اکنون در حال خرید بذر هستیم.
ارسال توسط : منبع : ایلنا
پ
پ

به گزارش داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)، سهراب سهرابی با اشاره با تأثیر خشکسالی بر تولید گندم در کشور، اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی میزان بارندگی نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد و نسبت به بلندمدت 42 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: کاهش قابل توجه بارندگی بر کمیت و کیفیت آب مورد نیاز برای تولید محصولات کشاورزی از جمله محصول استراتژیک گندم تأثیرگذار بوده است.

به گفته سهرابی؛ مزارع گندم دیم بیشتر از گندم آبی تحت تأثیر شرایط پیش آمده قرار گرفته‌اند و تولید در آن‌ها تا 50 درصد افت داشته است.

وی یادآور شد: همراه با کاهش بارندگی افزایش میانگین دما، کاهش رطوبت هوا و بادهای گرم و خشک نیز رخ داده که علاوه بر کاهش تولید، کیفیت محصول را تحت تأثیر قرار داده است.

سهرابی با بیان اینکه شاهد چروکیدگی و خشکلی دانه‌های گندم در مزارع آبی هستیم، اظهار کرد: این اتفاق تحت تأثیر کاهش کیفیت آب است و می‌تواند در مزارع شدت بیشتری پیدا کند.

وی تصریح کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد کمیت منابع آبی مزارع کشت گندم آبی مانند قنات‌ها، سدها، آب بند‌ها رودخانه‌ها نیز به دلیل کاهش بارندگی کیفیت خود را از دست داده و شوری آن‌ها افزایش یافته است.

سهرابی معتقد است؛ به رغم خشکسالی و مشکلات ناشی از آن، تولید 10 میلیون تن گندم در کشور قطعی است.

وی درباره نگرانی کشاورزان برای تأمین بذر گندم برای سال زراعی آینده، اظهار کرد: کشاورزان نسبت به تأمین بذر گندم سال آینده نگرانی نداشته باشند چراکه برای تأمین آن برنامه‌ریزی شده است و هم اکنون در حال خرید بذر هستیم.

سهرابی افزود: تاکنون در مجموع 430 هزار تن بذر گندم خریداری شده است که 320 هزار تن آن بذر لیبل دار و 110 هزار تن آن بذر خود مصرفی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و تحویل به مراکز خرید دولتی برای تأمین ذخایر استراتژیک چگونه است، گفت: تا امروز 4 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است اما، پیش بینی ما این است که تحویل گندم به مراکز دولتی کاهش یابد.

سهرابی دلیل اصلی کاهش تحویل گندم به مراکز خرید دولتی را افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌های خوراک دام مثل جو و کاه گندم عنوان کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.