حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4541 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
جهاد یادگار امام و رهبری، کشاورزی محور رشد و توسعه اقتصادی
22 خرداد 1401 - 22:34
شناسه : 12344
3
استقلال و امنیت غذایی هر کشوری مقدم بر دیگر استقلال‌ها از جمله سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است چرا که اگر کشوری نتواند غذای مردم خود را خودش تولید کند ذاتاً کشوری وابسته است.
ارسال توسط : نویسنده : سیدعابدین موسوی، حقوقدان و فعال حوزه تعاونی‌ها منبع : داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)
پ
پ

سرزمین بزرگ ایران، منابع آبی و خاکی فراوانی دارد
کشاورزان زحمتکش این سرزمین همواره در مسیر خودکفایی، کشور در عرصه تولید محصولات کشاورزی گام برداشته‌اند.
ایده و اندیشه تأسیس جهاد سازندگی،‌ نخستین‌بار با عنوان اعزام گروه‌هایی از جوانان به منطقه‌های محروم آغاز شد. نتیجه این اردوهای جهادی در اردیبشهت 1358 به‌وسیله شهید بهشتی به اطلاع امام خمینی(ره) رسید. ایشان نیز به منظور فقرزدایی از روستاها و تأمین آسایش این قشر از جامعه در 27 خرداد 1358 هجری خورشیدی فرمان تشکیل نهادی مستقل و مردمی به نام «جهاد سازندگی» را صادر کردند.
طرح نهضت جهاد سازندگی در هفتم آذر 1362 هجری خورشیدی در سه فصل شامل؛ اهداف، وظایف و مقررات عمومی در 11 ماده و پنج تبصره با تایید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به وزارت خانه جهاد سازندگی تبدیل شد.
از مهمترین هدف‌های جهاد سازندگی می‌توان به ایجاد زمینه لازم برای رشد روستاییان از راه مشارکت، حرکت به طرف استقلال و خودکفایی کشور با تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی روستاها، توسعه صنایع روستایی و ‌امر سازندگی در منطقه‌های دورافتاده و محروم اشاره کرد.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای برطرف ساختن نابسامانی‌ها و نارسایی‌های موجود در بخش کشاورزی در راستای اصلاح نظام اداری،‌ ارتقای بهره‌وری و کارایی نیروی انسانی و توسعه و عمران روستایی لایحه ادغام دو وزارت خانه جهاد سازندگی و کشاورزی را تهیه کرد و با قید یک فوریت در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد. این لایحه در ششم دی 1379 هجری خورشیدی به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و با تایید شورای نگهبان در 10 دی 1379 هجری خورشیدی وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفت.
به همین مناسبت 27 خرداد سالروز صدور فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی، روز جهاد کشاورزی نامیده شد.
فرمان تاریخی امام خمینی در ۲۷ خرداد 1358 مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی جهت رفع محرومیت‌ها و تلاش برای آبادانی کشور نشان از اهمیت موضوع سازندگی و حرکتی جهادی به منظور فراهم ساختن نهضتی همه‌جانبه برای مبارزه با فقر، و محرومیت‌زدایی، توسعه و عمران روستاها و حرکت در جهت استقلال و خودکفایی اقتصادی به خصوص استقلال کشاورزی دارد.
بنیانگذار جمهوری اسلامی تنهاچند ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از تشکیل بسیاری از نهادهای انقلابی فرمان تشکیل جهاد سازندگی را می‌دهد. فرمان جهادی برای سازندگی در مناطقی که روستاییان و مناطق محروم را وارد عرصه تولید و همراهی در نیل به خودکفایی کشاورزی می‌کرد. جهاد سازندگی از همان اوایل تأسیس بیشترین اهمیت در عمران و سازندگی را به کشاورزی می داد.
در اندیشه و مکتب امام خمینی ره عباراتی به چشم می‌آید که هر کدام دلیلی است بر این ادعا که ایشان لازمه‌ی صعود به قله پیشرفت کشور را در گروی تحول بخش کشاورزی می‌دانند. کافی است که جستجویی در بیانات ایشان پس از پیروزی انقلاب انجام داده تا با عباراتی مواجه شد که مؤید این مطلب است. برای نمونه می‌توان به جمله معروف ایشان می‌توان اشاره کرد:«کشاورزی رأس امور و اساس اقتصاد کشور است».
– همه جور وابستگی‌‌‌ها به دنبال وابستگی اقتصادی [مواد غذایی] می‌آید.
– خدمت به کشاورزی بزرگ‌ترین خدمت به اسلام.
– سستی در امر کشاورزی برخلاف مسیر اسلام.
– پیش شرط آبادانی کشور، رونق کشاورزی.
– خودکفایی در ارزاق مملکت تکلیف شرعی و ملی است نه یک امر عادی.
– ‌امر کشاورزی در کشور ما، ‌از اهم امور ‌و هدایت و اجرای آن به وجه صحیح، اساس اقتصاد کشور.
-‌ کشاورزی باید راه بیفتد تا اینکه ‌این مملکت آباد بشود.
و همچنین کشاورزی از نگاه رهبرمعظم انقلاب همواره مورد تأکید ایشان بوده است.
مقام معظم رهبری در طی 4 دهه گذشته بارها و بارها در صحبت‌ها و بیانات خود به اهمیت این بخش و به‌خصوص خودکفایی در «امنیت غذایی» اشاره کرده‌اند. در دی ماه  1382 – ایشان در دیدار با جهادگران و کشاورزان می‌فرمایند:
دستگاه کشاورزی برای کشور ما بسیار مهم است؛ چون امنیت غذایی برای کشوری بزرگ، پُرجمعیت و دارای هدف‌های بلند، بسیار مهم است؛ لذا بخش کشاورزی و دامداری ما یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای آن تلاش کنند.
در اسلام هم آگاهانه و با توجه، نسبت به کشاورزی تأکید شده است.
این را برای این عرض می‌کنیم که همه دست‌اندرکاران کشور و به‌خصوص مسئولان وزارت جهاد کشاورزی توجه کنند ـ همان‌طور که از اول انقلاب بارها تکرار شده است ـ که کشاورزی یکی از اساسی‌ترین محورهای توسعه در کشور ما است؛ یک چیز حاشیه‌ای نیست. توجه به صنعت ـ که لازم است ـ نباید موجب عطف توجه از کشاورزی شود. کشاورزی، پایه و زیربنا و اساس است. این کار، مقدماتی دارد؛ باید این مقدمات را طی و اجرا کرد. مسئولان در این زمینه تلاش‌های خوبی کرده‌اند.
در اندیشه‌ی حضرت امام و مقام معظم رهبری همواره بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد کشور برخوردار است. موضوع کشاورزی پایه‌ی ثابت سخنرانی‌های امام (ره) قبل و بعد از انقلاب است و کمتر سخنرانی را می‌توان از ایشان یافت که موضوع جلسه مباحث اقتصادی باشد و ایشان به امر کشاورزی اشاره‌ای نکرده باشند. حتی در جلساتی که ایشان با صنعتگران دارند، به موضوع کشاورزی اشاره کرده و تحقق اهداف این بخش را نسبت به صنعت سریع‌الوصول‌تر می‌دانند.
امروزه نوآوری در بخش کشاورزی و کشاورزی دانش‌بنیان حرف اول را در اقتصاد و بهره‌وری این بخش می‌زند.
مقام معظم رهبری دراین زمینه می‌فرمایند: امروز تکیه‌گاه ما در بخش کشاورزی کشور باید روی کشاورزی دانش محور باشد. در حوزه دانش محورکردن بخش کشاورزی در ایران به نظر می‌آید که کشاورز سنتی و کشاورزی دانش محور باید تلفیق شود و فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی که تعداد آنها اندک نیست و مدرک دارند اما دانش و مهارت ندارند باید در سیستم‌های عملیاتی بخش کشاورزی وارد شوند، البته علاوه‌بر آدم دانش محور به مدیریت دانش محور هم نیاز داریم.
با توجه به تأکیدات امامین انقلاب بر این که کشاورزی اساس استقلال کشور هست نتیجه می‌گیریم که کشاورزی محور رشد و توسعه اقتصادی کشور هست و در سال‌های گذشته کشاورزی در شعارها محور توسعه اقتصادی کشور بود اما در چند سال اخیر این شعارها به واقعیت تبدیل شد و محور توسعه اقتصادی کشور شده و این برای تولیدکنندگان، کارشناسان، متولیان، متصدیان، کشاورزان و افرادی که با بخش کشاورزی در تعامل هستند فرصت و توفیقی بزرگ ایجاد کرده است.
در دنیای امروز با تغییرات اساسی در عرصه بین‌الملل روز به روز که جلوتر می‌رویم اهمیت بخش کشاورزی برهمگان آشکارتر می‌شود و رابطه مستقیمی بین کشاورزی، امنیت غذایی و استقلال یا وابستگی یک کشور ایجاد می‌شود.
هفته جهاد کشاورزی برجهادگران عرصه تولید مبارک باد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.