حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
ساماندهی ۱۹۶ شهرک کشاورزی در دولت تدبیر و امید
27 شهریور 1399 - 18:48
شناسه : 4071
5

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: ۱۹۶ شهرک کشاورزی در دولت تدبیر و امید ساماندهی شد که از این تعداد در سال‌های ۹۷، ۹۸ و چند ماه ابتدای امسال، هشت هزار و ۶۰۰ هکتار به سرمایه‌گذاران واگذار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایرنا، علی‌اشرف منصوری روز پنجشنبه در حاشیه سفر […]

ارسال توسط :
پ
پ

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: ۱۹۶ شهرک کشاورزی در دولت تدبیر و امید ساماندهی شد که از این تعداد در سال‌های ۹۷، ۹۸ و چند ماه ابتدای امسال، هشت هزار و ۶۰۰ هکتار به سرمایه‌گذاران واگذار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایرنا، علی‌اشرف منصوری روز پنجشنبه در حاشیه سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به شهرستان ملایر اظهار داشت: حدود ۹۵ درصد این واگذاری‌ها در ۲ سال اخیر انجام شده است.

وی با بیان اینکه تمامی اقدامات و تأسیس شرکت شهرک‌های کشاورزی در دولت تدبیر و امید شکل گرفت افزود: در شرح اهداف و وظایف آن، توسعه شهرک‌های کشاورزی در سه حوزه گلخانه‌ای، دام و طیور و آبزیان تعریف شد و در کنار این توجه به ایجاد زیرساخت‌ها، انتقال دانش فنی و توسعه مسایل فنی و بازرگانی توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی دنبال می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ادامه داد: در راستای این تکالیف نیاز بود کل عرصه‌های کشور که قابلیت ایجاد شهرک را دارند، استعدادیابی کنیم که براساس مطالعات استعدادیابی که در سال ۹۷ به انتها رسید، حدود ۲۷۳ هزار هکتار از اراضی کشور مناسب توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای دیده شد که از این میزان سهم استان همدان حدود پنج هزار و ۶۰۰ هکتار است.

منصوری بیان کرد: در راستای این فرآیند از طریق سازمان‌های جهاد کشاورزی دنبال تخصیص اراضی برای ایجاد شهرک بودیم که تاکنون در کل کشور حدود ۴۴ هزار هکتار عرصه را در سه حوزه گلخانه‌ای، دام و طیور و آبزیان در اختیار گرفتیم.

وی گفت: حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار نیز از عرصه‌های مستثنیات مردم برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی مجوز صادر شده است که از این میزان حدود پنج هزار و ۳۰۰ هکتار در سه حوزه در حال ساخت و ساز است و برخی نیز به بهره‌برداری رسیده است و این روند همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی واگذاری شهرک‌های کشاورزی را یک کار مستمر و فرآِیند دائمی دانست و ادامه داد: هر ۲ ماه یک‌بار برای جذب سرمایه‌گذار فراخوان عمومی می‌دهیم و به میزان سرمایه‌گذار،  امکان واگذاری هم وجود دارد.

منصوری تأکید کرد: علاوه‌بر این در سطح کشور شهرک‌های با مقیاس بزرگ نیز در حوزه گلخانه‌ای و آبزی‌پروری تعریف شده است و در برخی فعالیت‌ها سطحی که مطالعه کرده‌ایم و آماده واگذاری است، سه برابر وضعیت موجود کشور است.

وی یادآور شد: این شهرک‌های کشاورزی بیشتر در حوزه پرورش میگو در سواحل شمال و جنوب آب‌های کشور شناسایی و مطالعه و اعلام فراخوان شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی با اشاره به ارایه تسهیلات در این حوزه گفت: با توجه به اینکه دولت برای تامین منابع و اعتبارات دولتی با محدودیت‌ها و مشکلات مواجه است، بعید می‌دانیم امسال یارانه‌ای بابت این امر پرداخت شود.

منصوری خاطرنشان کرد: سال گذشته تسهیلات تبصره ۱۸ با سودی بین هفت تا ۹ درصد معرفی و ابلاغ شد و محدودیتی برای معرفی و انعقاد قرارداد از طریق بانک کشاورزی نداشتیم و بسیاری از افرادی که توانستند الزامات بانک را تامین و مدارک را در اختیار بانک قرار دهند، تسهیلات خود را دریافت و یا در حال دریافت هستند.

وی افزود: امسال با مصوبه‌ای که مجلس شورای اسلامی داشت، این تسهیلات به صورت تلفیقی از محل منابع داخلی و بانک و صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود که سود آن متفاوت است و برای مناطق کمتر توسعه یافته ۱۲ درصد و برای مناطق برخوردار حدود ۱۴.۵ درصد تعیین شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی اظهار داشت: برهمین اساس درصد سودی که اعلام شد، بانک کشاورزی اعلام کرد که محدودیتی برای پرداخت و انعقاد قرارداد ندارد و پرونده‌ها در شعب بانک کشاورزی در حال بررسی است و کسانی که آمادگی دریافت تسهیلات را داشته باشند، مشکلی برای انعقاد قرارداد و استفاده از تسهیلات ندارند.

منصوری درباره وضعیت استان همدان در ایجاد شهرک‌های کشاورزی نیز گفت: در حال حاضر ۱۶ شهرک کشاورزی با سطحی حدود ۴۵۰ هکتار در استان همدان وجود دارد که ۲ شهرک خصوصی و بقیه دولتی است.

وی ادامه داد: از این میزان ۲۰۰ هکتار آن به سرمایه‌گذاران واگذار شده و مابقی اراضی که دارای مشکلاتی هستند که امیدواریم در این سفر بخشی از این مشکلات را بتوانیم حل کنیم تا به چرخه تولید بازگردند و بهره‌برداری در این اراضی انجام شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی، همدان را یکی از استان‌های پیشرو کشور به نسبت تعداد شهرک و بهره‌برداری در این اراضی دانست و بیان کرد: این شهرک‌های کشاورزی می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی، ایجاد اشتغال، توسعه صادرات و افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک توسعه این شهرک‌ها در استان اثرگذار باشد.

منصوری همچنین به فعالیت سه شهرک کشاورزی در ملایر شامل شهرک دامپروری کرتیل‌آباد و شهرک گلخانه‌ای ۶۸ هکتاری و ۵۰ هکتاری گنبد و حسین‌آباد ناظم اشاره کرد و افزود: شهرک کرتیل‌آباد از قبل در حوزه دامپروری واگذار شده است و ملاحظاتی توسط دامپزشکی در رابطه با رعایت حریم‌ها اعلام شده که اگر این اجازه داده شود، امکان واگذاری بقیه نیز وجود دارد.

وی گفت: در شهرک گلخانه‌ای گنبد نیز کار اجرایی و زیرساخت آن در حال انجام است و همزمان فراخوان واگذاری اعلام و بخشی از اراضی واگذار و مابقی نیز آماده واگذاری است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: در صورتی‌که واگذاری و ایجاد زیرساخت و همچنین احداث واحدهای تولیدی با اعلام آمادگی سرمایه‌گذار و تأمین منابع وجود داشته باشد، مشکلی از ناحیه ما وجود ندارد.

منصوری یادآور شد: در شهرک گلخانه‌ای حسین‌آباد نیز منتظر تشریفات قانونی کمیسیون ماده ۲ و انتقال سند مالکیت هستیم و ضمن اینکه یک کار مطالعاتی و فراخوان به سرمایه‌گذار انجام شده، بخشی از تخصیص منابع را نیز در نظر گرفتیم و اگر موانع استانی رفع شود، به‌زودی کار اجرایی این شهرک آغاز خواهد شد.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس روز پنجشنبه برای بازدید از قابلیت‌های کشاورزی ملایر به‌ویژه در حوزه انگور و کشمش و بررسی موانع و مشکلات این حوزه به این شهرستان سفر کرده‌اند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.