حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4539 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
عدم وجود هرگونه کمبودی در تأمین کالاهای اساسی
21 فروردین 1401 - 17:43
شناسه : 11147
7
سردار کاظمینی در سخنان خود تأکید کرد: تحقق کامل اهداف قرارگاه مستلزم این است که به اقتدار غذایی برسیم، یعنی بتوانیم بیش از مصرف خومان غذا تولید کرده و مازاد آن را صادر نماییم.
ارسال توسط : منبع : داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، با آغاز به کار دولت سیزدهم، مسئولیت کل زنجیره تولید و توزیع از مزرعه تا سفره و بازاررسانی و کنترل بازار، به وزارت جهاد کشاورزی محول گردید که نقطه عطفی در کل دوران حیات بخش کشاورزی کشور محسوب می‌گردد. با توجه به اهمیت بالای ایجاد امنیت غذایی برای وزارت جهاد کشاورزی، قرارگاه امنیت غذایی با مصوبه ستاد اقتصادی دولت و با حضور اشخاصی که در تصمیم‌گیری‌های کلان نقش دارند، تشکیل شد تا در شرایط بحرانی که نیاز است تصمیم‌گیری سریع و جامعی اخذ شود؛ آن‌ها واکنش‌های سریعی از خود نشان دهند.

به طور کلی می‌توان هدف از تشکیل قرارگاه امنیت غذایی را تأمین و در دسترس بودن کالاها برشمرد و یکی از اهداف قرارگاه، رصد قیمت‌ اقلام اساسی و تلاش برای رفع موانع و تسهیل فضای کسب و کار است. این قرارگاه همچنین مسئولیت کنترل تورم و رفع آشفتگی قیمت‌ها، هوشمند کردن شبکه توزیع و استفاده از فناوری در شبکه توزیع را برعهده دارد.

با توجه به اهمیت ویژه موضوع در گفتگویی اختصاصی با سردار محسن کاظمینی، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در قرارگاه ملی امنیت غذایی، نظرات وی را جویا شدیم که در ذیل، مشروح آن درج می‌گردد:

وی در ابتدای سخنان خود گفت: از اول انقلاب تاکنون بحث غذا، امنیت، پایداری و اقتدار آن در کشور به وفور بیان شده است. به‌نظر بنده هیچ وزیری در دوره‌های مختلف برای این موضوع بی‌دغدغه نبوده است و حضرت امام خامنه‌ای یکی از مؤلفه‌های امنیت کشور را امنیت غذایی نام برده‌اند. در همین راستا پیشنهاد اینجانب به دکتر ساداتی‌نژاد این بود که برای این مسئله نیاز به یک قرارگاه است تا امنیت غذایی را بتوانیم در کشور پایدار کنیم. البته ما هنوز در ابتدای کار هستیم و تحقق کامل اهداف قرارگاه مستلزم این است که به اقتدار غذایی برسیم، یعنی بتوانیم بیش از مصرف خومان غذا تولید کرده و مازاد آن را صادر کرده و تجارت بالایی در زمینه صادرات غذا داشته باشیم و جمهوری اسلامی باید به این سمت حرکت کند.

تصور اشتباهی که به وجود آمده این است که فکر می‌کنند قرارگاه امنیت غذایی تنها به معنی بررسی قیمت‌های مواد غذایی در بازار است، در صورتی‌که این بحث به معنی این است که موانع تولید آن برداشته شود، سلامت غذا و دسترسی راحت مردم به آن در کل کشور را داشته باشیم و در صورتی‌که این موارد فراهم شود یعنی امنیت غذایی ایجاد شده است.

سردار کاظمینی در ادامه افزود: در بخش کشاورزی برای رسیدن به این موضوع راه طولانی در پیش روی داریم و اهداف دراز مدت ما این است که بتوانیم در پنج سال آتی تجارت غذای کشور را مثبت کنیم. این در حالی است که هم اکنون تراز تجاری محصولات کشاورزی منفی است و این مسئله فقط با تولید و بهره‌وری صحیح قابل رفع می‌باشد و باید نهضت بزرگی در بخش کشاورزی رقم بخورد تا توازن درستی ایجاد شود.

ما در زیر مجموعه قرارگاه مرکزی، ستادهای سلامت و بهداشت غذایی، تنظیم بازار، نهضت بهره‌وری دام و طیور، بذر و نهال، توسعه شیلات، توسعه زراعت و غلات، باغبانی و گیاهان دارویی را تشکیل داده‌ایم. همچنین همزمان با قانون بودجه سال‌جاری مصوب مجلس شورای اسلامی و برداشتن ارز ترجیحی، ستاد اصلاح یارانه‌ها را هم تشکیل دادیم تا بتوانیم تبعات آن را در بخش کشاورزی و غذای کشور مدیریت کنیم.

برخی از برنامه‌های ما شامل دو منظوره کردن کارخانجات نیشکر و چغندر قند است تا بتوانیم ظرفیت تولید شکر را بالا ببریم. همچنین از مواردی که باید روی آن کار کنیم، الگوی بهینه مصرف می‌باشد.

سردار کاظمینی در بخش پایانی سخنان خود تأکید نمود: ما در کالاهای اساسی مانند گندم، گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، شکر و روغن هیچگونه کمبودی در کشور نداریم و تمام پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین بازار انجام شده است. در حال حاضر مقدار تولید نسبت به سال‌های گذشته خیلی بیشتر است و به دنبال تولید بالاتر و افزایش ذخایر سردخانه‌ای کشور نیز هستیم. نکته حائز اهمیت این است که قدرت خرید مردم در این سال‌ها بسیار پایین آمده است و هزینه‌هایی که در تولید ایجاد می‌شود بالا رفته و در نتیجه قیمت تمام شده نیز بالا می‌باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.