حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
معجزه تبدیل یارانه واردات به یارانه تولید دانش‌بنیان
22 اردیبهشت 1401 - 14:59
شناسه : 11645
5
یکی از اشتباهات ما در دهه‌های اخیر استمرار دادن یارانه به واردات اقلامی چون دانه‌های روغنی، نهاده دامی و دارو بود، این کار نه تنها نیاز ما به دلار را تشدید کرد، بلکه مانع از تقویت تولید داخلی و موجب شکنندگی در امنیت غذایی و دارویی شد.
ارسال توسط : نویسنده : محمدجواد توکلی منبع : داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، در شرایط کنونی بهترین گزینه پرداخت یارانه به تولیدکنندگان این اقلام با اولویت به شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش ظرفیت تولید داخلی است. با این کار می‌توان انقلابی در بخش کشاورزی ایجاد کرد.
ما می‌توانیم حتی در افق یک ساله راندمان تولید دانه‌های روغنی را با فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی بالا ببریم و هم رانت واردات حداقل ۴ میلیارد دلار ی آن را از بین ببریم و هم از تقاضای ارزی کشور بکاهیم و به تقویت ارزش پول ملی کمک کنیم.
این اقدام حرکت در مسیر تحقق شعار سال یعنی تولید اشتغالزایی و دانش‌بنیانی است.
در مقابل، حذف یارانه تولید اقلام مورد اشاره و دادن یارانه به مصرف‌کننده بدون داشتن طرح جدی برای تقویت تولید داخلی، با تشدید تورم و در ادامه بالا بردن نرخ ارز باعث می‌شود که در ادامه مجبور باشیم ارز بیشتری برای تأمین گندم، دانه‌های روغنی و نهاده دارو بدهیم.
ترکیه همین اشتباه را در مورد دارو مرتکب شد و اکنون به شدت در زمینه سلامت با مشکل مواجه شده و هر سال باید مقادیر زیادی دلار برای واردات دارو به شرکت‌های چندملیتی خارجی بدهد.
در این زمینه وظیفه وزارت جهادکشاورزی بسیار خطیر است. به جای دادن سیگنال کمبود روغن و ناتوانی تولید داخلی، بیایید همه امکانات را بسیج کنیم برای تقویت امنیت غذایی و دارویی کشور با افزایش تولید داخل گندم ،نهاده‌های دامی، دانه‌های روغنی و نهاده دارو.
ما می‌توانیم، اگر بخواهیم!

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.