حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
نشست مشترک رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی
24 فروردین 1401 - 21:25
شناسه : 11195
3
نشست مشترک رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اعضای هیأت مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با حضور معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری و مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد در روز 23 فروردین‌ماه جاری در سالن جلسات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد.
ارسال توسط : منبع : پات
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، دکتر اسماعیل قادری‌فر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در این جلسه گفت: گرایش به فعالیت‌های دانش‌بنیان، حلقه مفقوده زنجیره غذایی کشور است و توجه ویژه به صنایع تکمیلی دانش‌بنیان نقش به‌سزا و مؤثری در رشد و شکوفایی بخش کشاورزی خواهد داشت و انتظار است جریان نفوذ دانش و نوآوری در فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تقویت و تأکید شود.

دکتر اسماعیل قادری‌فر تأکید کرد: با اجرایی شدن قانون انتزاع و تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و مسئولیت تمامی زنجیره محصولات از تولید تا توزیع، اهمیت و جایگاه عملکردی فدراسیون بیش از پیش خواهد بود و لزوم است با برنامه‌ریزی‌های مشترک در عرصه‌هایی که هدفگذاری‌های خواهد شد، گام برداشته شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بحث حذف ارز ترجیحی بایستی با اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب در بحث قیمت‌گذاری و عرضه، دوره گذار و پرتلاطم در این خصوص را با کمترین آثار منفی بر بازار، پشت سر بگذاریم.

دکتر قادری‌فر با اشاره به سطح بالای جنبه اشتغال‌زایی صنعت غذایی در کشور بر شناسایی جریان نخبگی در این حوزه و بهره‌مندی از استعدادهای این بخش به منظور تحقق اهداف مشترک تأکید کرد.

در ادامه محسن نقاشی، مدیرعامل فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با اشاره به اینکه 53 درصد از محصولات کشاورزی در صنایع غذایی مصرف می شود، گفت: علت ایجاد این تشکل در سال 1396، فقدان متولی برای این حوزه علیرغم آنکه صنایع غذایی بالاترین پیشرفت را در سطح کشور داشته است اما مظلوم و مففول واقع شده است.

وی افزود: طی این مدت از طریق ایفای نقش هدایتی، حمایتی و نظارتی در عملکرد فدراسیون در حد توان توانستیم به کمک واحدهایی بیاییم که در شرف تعطیلی بودند.

نقاشی با بیان اینکه به لحاظ اساسنامه‌ای، هیچ نهادی در کشور همانند سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نقش حمایتی و راهنمایی تشکل‌ها را دارا نمی‌باشد، مهم‌ترین چالش عموم تشکل‌های کشاورزی را تضعیف در مطالبه‌گری آنها عنوان کرد.

مدیرعامل فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تصریح کرد: در ذیل فدرسایون صنایع غذایی، تعداد 10 شرکت دانش‌بنیان مشغول به فعالیت است و انتقال تجارب این مراکز در واحدهای صنایع تبدیلی جزو برنامه‌ها می‌باشد.

همچنین امیررضا ثابت‌پی، رئیس هیأت مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی گفت: در مدیریت کشور و در حوزه غذا از ظرفیت‌های بسیار مناسبی برخوردار هستیم که اغلب به علت فرصت‌سوزی‌ها و نابلدی‌های مدیریتی از بین می‌رود.

وی تأکید کرد که حضور فدراسیون صنایع غذایی در بحث قیمت‌گذاری محصولات صنایع غذایی می‌تواند از آشفتگی‌های پیش آمده در بازار جلوگیری شود.

در ادامه دیگر اعضای هیأت مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، آقایان فخاریانی، فوزی، زربخش، حداد، قملاقی و معصومی به طرح برخی موارد و مسائل حوزه صنعت غذایی پرداختند. عمده این موارد مطرح شده عبارت بود از: تأکید بر توسعه و سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها، لزوم بررسی مسائل تولید، امور بانکی، مبادله و فرآوری کالا، ارتقاء ارزش افزوده، فراهم شدن امکان حضور فدراسیون در موضوع کشت قراردادی برای کشت دانه‌های روغنی، لزوم توسعه خدمات آنلاین، لزوم عدم دخالت بخش دولتی در موضوع فروش، تأکید بر تشکیل کارگروه توسعه صنایع غذایی در سازمان مرکزی تعاون روستایی، توجه به توسعه تجارت خارجی، حمایت از کشاورزان و جلوگیری از افت قیمت به منظور هدایت خرید محصول در گستره صنایع غذایی کشور و فرآوری و تبدیل و تکمیلی.

در پایان این نشست مقرر گردید تمهیدات لازم جهت ایجاد تعاملات مشترک فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با شرکت شهرک‌های کشاورزی به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های مغفول و موجود برای صنعت غذایی در حوزه زیرساخت‌ها و امکانات موجود برای توسعه فعالیت‌ها اتخاذ گردد.  

همچنین مقرر گردید طی تعاملات مشترک سازمان مرکزی و فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی نسبت به تهیه و تدوین برنامه عملیاتی و اجرایی مدون برای سال 1401 اقدام گردد و با برگزاری نشست‌های ماهیانه فدراسیون مذکور با سازمان جهت ایجاد هماهنگی‌های مربوطه در فهرست برنامه‌ها قرار بگیرد.

از دیگر مصوبات این جلسه می‌توان به اعلام آمادگی مجموعه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای در اختیار گذاردن امکانات انبارداری متعلق به شبکه‌های تحت پوشش سازمان به منظور ارتقای فعالیت‌های توسعه‌ای و زیرساخت‌ها با تأکید بر تقویت جنبه اشتغال‌زایی در حوزه صنایع و تشکل‌های حوزه فدراسیون صنایع غذایی کشور اشاره نمود.

حاضرین در این جلسه آقایان دکتر قادری‌فر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، دکتر محمدی، معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری، عدل‌طلب، مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد، بامری، مدیر تعاون روستایی استان سیستان و بلوچستان، دادجو، رئیس و باقی کارشناس گروه سازماندهی و ساماندهی صنوف و تشکل‌ها، نقاشی، ثابت‌پی، فخاریانی، فوزی، زربخش، حداد، قملاقی و معصومی اعضای هیأت مدیره فدراسیون تشکل‌های فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی بودند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.