حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4541 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
هدف‌گذاری صادرات 2.2 میلیارد دلاری محصولات آبزی‌پروری
03 تیر 1401 - 11:49
شناسه : 12602
5
رئيس سازمان شيلات استان ايران گفت: افزايش توليد آبزيان تا سقف دو ميليون و 600 هزار تن و صادارات 2.2 ميليارد دلاري در برنامه‌هاي امسال هدف‌گذاري شده است.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومي سازمان شيلات ايران
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، نخستین جلسه ستاد توسعه شیلات و آبزی پروری استان قزوین روز چهارشنبه با حضور محمد مهدی اعلایی، استاندار قزوین، مهندس سید حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران، میثم پیله فروش، معاون اقتصادی، رضا افلاطونی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، یاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شنتیانی، مدیرکل محیط زیست در استانداری برگزار شد.
مهندس سید حسین حسینی در این نشست اظهارداشت: دولت مردمی آقای رئیسی با شعار تحول وارد عرصه شده و بعد از امنیت نظامی در صدد تقویت امنیت غذایی مردم است تا در آینده دچار چالش نشویم.
وی اضافه کرد: کارشناسان سیاسی پیش‌بینی می‌کنند در آینده نه چندان دور جهان با بحران امنیت غذایی مواجه شده و تأمین غذا از مسیر فعالیت‌های دامداری و مرغداری‌ها که آلودگی زیست محیطی و مصرف آب بالایی دارند محدود خواهد شد لذا در دهه‌های آینده شیلات محور فعالیت‌ها قرار خواهد گرفت.

وی یادآورشد: سالم‌ترین پروتئین، متعلق به آبزیان است و تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی انجام شده ضمن کاهش قیمت تمام شده تولیدات شیلاتی به افزایش مصرف ماهی در سبد غذایی مردم کمک کنیم.
وی اضافه کرد: ارزان سازی خوراک ماهیان از دیگر برنامه‌هایی است که برای کاهش قیمت تمام شده تولید در دستور کار است تا بتوانیم فرهنگ استفاده از ماهی و آبزیان را در سبد غذایی بالا ببریم.

صادرات 520 میلیون دلاری آبزیان در سال گذشته/ هدف‌گذاری 2.2 میلیارد دلاری
رئیس سازمان شیلات ایران در خصوص ظرفیت صادراتی این محصولات نیز گفت: میزان صادرات محصولات شیلاتی و آبزی‌پروری در سال گذشته 520 میلیون دلار بود که در حال حاضر برای افزایش آن تا میزان 2 میلیارد و 200 میلیون دلار هدف ‌گذاری کرده‌ایم.
مهندس حسینی گفت: صنعت آبزی پروری و ماهیان زینتی در ارز آوری و صادرات بی بدیل است که در این میان در استان قزوین هم ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.

افزایش تولید به 2 میلیون و 600 هزار تن در چهارسال آینده
وی اظهارداشت: بر اساس برنامه تحول گرا که در سازمان شیلات تدوین شده بایستی تا افق 1404 به اندازه 40 سال گذشته تولید آبزی پروری داشته باشیم تا کشور به خوداتکایی و استقلال برسد.
وی بیان کرد: در سال گذشته با 19 درصد افزایش صادرات و کاهش واردات مواد اولیه و سازه‌ای تراز تجاری کشور مثبت شد و امیدواریم این وضعیت همچنان ادامه یابد.
مهندس حسینی یادآورشد: همزیستی ماهیان زینتی و صنعت قابل توجه است و برای رسیدن به حلقه‌های اول و آخر ، استان قزوین می‌تواند به عنوان یک الگوی شاخص بخوبی وارد میدان شود.
رئیس سازمان شیلات استان قزوین تصریح کرد: ایجاد اشتغال و حلقه‌های واسط، بعنوان هلدینگ در بخش ماهیان زینتی اهمیت ویژه دارد و در قزوین با وجود قابلیت تولید نهاده‌های اولیه، از بچه ماهی تا خوراک ماهی، صادرات و بازار مصرف می‌توان این منطقه را به یک پایلوت موفق تبدیل کرد.
وی یادآورشد: اگر حلقه‌های زنجیره کامل صنعت آبزی پروری از تولید تا مصرف بخوبی شکل بگیرد می‌تواند ارزآوری و درآمد خوبی را محقق کند.

ضرورت افزایش سرانه مصرف ماهی در کشور و استان قزوین
وی سرانه مصرف ماهی در تهران را 8 کیلوگرم و در استان قزوین 6.9 کیلوگرم ذکر کرد و گفت: با فرهنگ سازی با کمک رسانه‌ها بایستی در این زمینه فعالتر عمل کنیم و اگر بتوانیم 800 گرم مصرف را بالا ببریم دیگر هیچ تولید اضافی روی دست تولیدکننده باقی نخواهد ماند.
مهندس حسینی گفت: مصرف ماهی از شائبه لوکس بودن و مصرف در شب عید باید خارج شده و هفته‌ای دو تا سه نوبت در وعده غذایی مردم قرار گیرد تا به سلامت خانواده‌ها کمک کند و این کار با کمک همه دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها می‌تواند نتیجه دهد.
رئیس سازمان شیلات ایران بیان کرد: توجه به توسعه شیلات می‌تواند به تولید غذای سالم، تقویت اشتغال، ارزآوری، کسب درآمد، تامین امنیت غذایی کشور کمک کند و حتی در استان‌هایی که تنش آبی دارند با استفاده از آب بازگردانی شده می‌تواند تولید را انجام داد.
وی اضافه کرد: ماهیان زینتی نیز یک ظرفیت ارزشمند در بخش صادرات است که با صنایع جانبی آن می‌تواند به اشتغال و اقتصاد فعالان این عرصه و توسعه مشاغل خانگی و نیز ایجاد نشاط در میان خانواده‌ها کمک کند.
مهندس حسینی اظهارداشت: اولویت ما دادن مجوز به سرمایه گذاران بومی هر استان برای مشارکت در طرح‌های شیلات است و در استان قزوین هم با وجود ظرفیت‌های فراوان در صورت ارائه طرح جامع توسعه آبزیان می‌توانیم حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.