حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 17 رمضان 1445 Tuesday, 26 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4474 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
واردات ۱۷ قلم سم آماده مصرف مشابه داخلی همچنان ممنوع است
21 مهر 1399 - 14:14
شناسه : 4547
7

مدیرکل دفتر آفتکش‌های سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سال گذشته به منظور حمایت از تولید داخلی واردات ۱۷ قلم سم آماده مصرف مشابه تولید داخل ممنوع شد و همچنان این ممنوعیت برای امسال تداوم یافته است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایرنا، سعیده نوربخش، درباره وضعیت تولید و واردات آفتکش‌ها […]

ارسال توسط :
پ
پ

مدیرکل دفتر آفتکش‌های سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سال گذشته به منظور حمایت از تولید داخلی واردات ۱۷ قلم سم آماده مصرف مشابه تولید داخل ممنوع شد و همچنان این ممنوعیت برای امسال تداوم یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایرنا، سعیده نوربخش، درباره وضعیت تولید و واردات آفتکش‌ها افزود: تولید داخلی برخی سموم به معنی فرموله کردن آفتکش‌ها در دولت تدبیر و امید افزایش یافت، اما ساخت ماده مؤثره اولیه توسط شرکت‌های داخلی انجام نمی‌شود و اکثر آنها از محل واردات تأمین می‌شوند.

مدیرکل دفتر آفتکش‌های سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: سال‌های گذشته در بحث تحقق جهش تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی از ورود سموم آماده مصرف اکسی کلرورمس و کلریدازون که به‌طور کامل در داخل تولید و فرموله می‌شوند، جلوگیری شده است .

نوربخش با اشاره به اینکه نزدیک ۷۰ شرکت تولیدکننده (فرمولاتور داخلی) در این بخش فعال است، افزود: شرکت‌های داخلی باوجود داشتن فناوری مطلوب و منطبق با استانداردهای مربوطه، امکان فرموله کردن سایر آفتکش‌هایی که در بخش کشاورزی کارایی مناسب داشته باشند، در برخی از موارد ندارند، این بدان معناست که برخی از این سموم تولیدی منجر به کنترل آفات نمی‌شود و بنابراین بروز خسارت به محصولات کشاورزی و هدر رفت سرمایه‌های ملی را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

وی گفت: هدف سازمان حفظ نباتات به‌عنوان یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید محصولات کشاورزی ضمن بهره‌مندی از فناوری و دستاوردهای به روز دنیا در ارتباط با تأمین آفتکش‌ها و غذای ۸۰ میلیون نفر جمعیت است، بنابراین تولید محصولات کشاورزی باید بدون وقفه و چالش انجام شود.

به گفته این مقام مسوول، عوامل خسارت‌زا چنانچه کنترل نشوند، حداقل ۳۵ درصد کاهش محصول تولیدی را به دنبال دارد و این خود می‌تواند تبعات زیاد معیشتی و اقتصادی را برای کشور به دنبال داشته باشد.

مدیرکل دفتر آفتکش‌های سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تأکید براینکه، بحث حمایت از تولید داخلی همواره پیگیری می‌شود و افزود: تفاهم‌نامه‌ای را در این زمینه با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری امضا و فراخوان‌هایی برای سنتز مواد اولیه سموم در داخل کشور ارایه شده است.

دریافت‌کننده ارز رسمی، مشمول صادرات نمی‌شود

نوربخش درباره صادرات سموم تولید داخل گفت: واقعیت اینکه برای صادرات آفتکش‌هایی مانند اکسی کلرور مس، کلریدازون، مخلوط بردو و روغن امولوسیون شونده که مواد اولیه آنها ۱۰۰ درصد در داخل ایران تولید می‌شود، ممنوعیتی نداریم و مجوزصادرات به این اقلام داده شده است.

وی تصریح کرد: شرکت‌های تولیدکننده داخلی و فرمولاتورها در بحث تولید آفتکش‌ها علاوه‌بر مواد تکنیکال، بابت مواد افزودنی هم ارز دریافت می‌کنند بنابراین مشمول صادرات نمی‌شوند.

مدیرکل دفتر آفتکش‌های سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: امروز با توجه به شرایط فعلی کشور و محدودیت در منابع ارزی، اکنون برای واردات مواد تکنیکال و تأمین نیاز داخلی مشکلاتی داریم.

وی درباره ممنوعیت صادرات سموم گفت: بطور قطع تولیدکنندگان سمومی که ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، ممنوعیت صادرات دارند، اما سمومی که بطور کامل صفر تا ۱۰۰ آنها در داخل تولید می‌شود، ممنوعیتی برای صادرات ندارند، اما در شرایط فعلی تأمین نیاز داخل کشور با اهمیت‌تر از صادرات است.

نوربخش اضافه کرد: برای آفتکشی که تکنیکال آن از خارج تأمین می‌شود و نگرانی تأمین داخلی آن برای رفع نیاز کشاورزی کشور وجود دارد، اجازه صادرات دادن معنی و مفهومی ندارد.

وی افزود: چنانچه کشور دچار محدودیت منابع ارزی نبود، امکان ارایه مجوز صادرات به کالاها وجود داشت، اما در شرایط حاضر اولویت، تأمین نیاز کشور است و پیش از بروز مشکلات و  مسایل ناشی از تحریم و تأمین ارز، صادرات انواع آفتکش‌ها انجام می‌گرفت.

۳۵ هزارتن نیاز سالانه کشور به آفتکش‌ها

مدیرکل دفتر آفتکش‌های سازمان حفظ نباتات کشور افزود: طبق برآوردها میزان مصرف سم کشور بین ۳۰ تا ۳۵ هزارتن در سال است که با کاهش خسارت ناشی از آفات منجر به افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌شود که از این میزان سم، به غیر از مواردی که به‌طور کامل در داخل تولید می‌شوند، ۷۰ درصد سموم در داخل کشور فرموله می‌شوند و ۳۰ درصد آنها وارداتی است.

وی تصریح کرد: اکنون بین ۱۰ تا  ۱۲ درصد سموم  وارداتی برندهای اصلی محسوب می‌شوند و استانداردهای بین‌المللی دارند که از محل اصلی تأمین می‌شوند.

نوربخش افزود: سازمان حفظ نباتات برنامه حمایت از تولید داخل آفتکش‌ها را در دستور کار دارد، اما در کنار آن حمایت از تولید محصولات کشاورزی را نیز برعهده دارد تا خسارت جبران ناپذیری به کشاورزان و بخش کشاورزی وارد نشود.

وی افزود: امروز در بحران کمبود سموم قرار داریم و به خطر افتادن امنیت غذایی معضلی است و نگران‌کننده و برای جلوگیری از کاهش تولید و مدیریت بحران احتمالی ناچار از هر راهی باید بتوانیم آفتکش موردنیاز کشور را تأمین کنیم.

این مقام مسوول درباره کیفیت سموم گفت: همه سموم آماده مصرف وارداتی (از شرکت‌های معتبر) و  همچنین تولیدات داخلی کنترل کیفی می‌شوند.

وی اضافه کرد: کیفیت مطلوب سموم تولید داخل منطبق با ضوابط به شرکت‌های داخلی واگذار شده تا آزمایشگاه‌هایی را در کنار خود داشته باشند و به شکل موردی ماهانه توسط سازمان نظارت می‌شوند.

نوربخش گفت: چنانچه رقابت بین تولید داخل و واردات اتفاق بیفتد در عمل ما کیفیت بالاتری را خواهیم داشت، واقعیت این است که در بحث عرضه و تقاضا تولید داخل و واردات کشاورز قدرت انتخاب را داشته باشد، زیرا هنگامی که واردات ممنوع شود، دیگر امکان رقابت به لحاظ کیفیت و قیمت در بازار وجود نخواهد داشت.

وی درباره سموم بی‌کیفیت توضیح داد: ضروری است در مرحله رصد و پایش وقتی به مواردی برخورد شود که کیفیت لازم را  نداشته باشند، سموم مضر جمع‌آوری و با تولیدکنندگان متخلف برخورد شود و خسارت زیان دیده باید از سوی کارخانه جبران شود.

به گفته نوربخش، تکنیک فرموله کردن سموم و آفتکش‌ها اهمیت دارد و اکنون چالش‌هایی را در بخش کیفیت و فرموله کردن سموم تولید داخل داریم، زیرا در این صنعت تکنیک فرمول مهم است و سال گذشته در بحث کنترل ملخ صحرایی از فرمولاسیون تولید داخل استفاده شد، اما پاسخگو نبود و ناچار سموم وارداتی را برای کنترل آفت بکار گرفته شد.

وی گفت: برخی اعدادی که در ارتباط با تخصیص ارز به سموم آماده مصرف ارایه می‌شود، اشتباه است و مواد تکنیکال از سموم آماده مصرف گرانتر است، ضمن آنکه در پروسه تولید آفتکش‌ها علاوه‌بر تکنیکال، مواد افزودنی نیز استفاده می‌شوند که آنها نیز در اغلب موارد وارداتی بوده و ارز دریافت می‌کنند، بنابراین ارز تخصیصی برای یک لیتر سم فرموله داخلی از محل تکنیکال وارداتی با رعایت ضریب تبدیل ماده اولیه به سم آماده، اختلاف چندانی با ارز مورد استفاده در تدارک سم آماده مصرف نخواهد داشت.

نوربخش درباره حمایت‌های دولتی از تولید داخل هم گفت: دولت تدبیر و امید مقرر ساخت، تسهیلات بانکی با عاملیت بانک کشاورزی برای حمایت از تولید داخل به این کارخانه‌ها داده شود و امید است، بزودی تخصیص یابد.

وی در بحث دانش فنی و آموزش تهیه سموم در داخل کشور افزود: بتازگی تفاهم‌نامه‌ای با چین انجام شد، تا بتوانیم بخشی از دانش فنی و فناوری که موردنظر است، وارد و در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم، سال گذشته چند جلسه درخصوص یافته‌های تحقیقاتی جدید داشتیم تا بخش خصوصی ما با چین در زمینه ساخت تکنیکال وارد تعامل شوند، اما بخش خصوصی ایران از این موضوع استقبال نکرد.

مدیرکل دفتر آفتکش‌های سازمان حفظ نباتات کشور افزود: تولیدات ایرانی با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد و از سوی دیگر سازمان حفظ نباتات کشور اجازه ورود محصول بی‌کیفیت به داخل کشور را نمی‌دهد و تمامی محموله‌های آماده مصرف وارداتی آزمایش می‌شوند.

طبق آمارها اکنون ۴۰ شرکت از شرکت‌های عضو انجمن تولیدکنندگان سموم، واردکننده سموم در کشور محسوب می‌شوند.

اکنون متوسط مصرف سم در دنیا برای هرهکتار ۲.۸ کیلوگرم و در ایران  ۲.۲ کیلوگرم و به ازای هر کیلوگرم محصولی تولیدی در دنیا ۰.۶۵ گرم سم و در ایران  ۰.۳۵ گرم سم استفاده می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.