حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
اجرای برنامه توانمندسازی جوامع محلی و مدیریت جامع آبخیزداری در ۱۶ استان
08 خرداد 1402 - 15:24
شناسه : 16924
4
رییس مرکز بین المللی حوزه‌های جامع آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه خشک اعلام کرد: امسال با همکاری دفتر کل حفاظت خاک و آبخیزداری و دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری برای ۱۶ استان کشور برنامه توانمندسازی جوامع محلی، توجه به انسجام سازمانی و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز برنامه‌ریزی شده است.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ
به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، حمید نوری گفت: این برنامه‌ها از گذشته هم برگزار می شده، اما در سال جاری علاوه بر انتخاب حوزه‌های اولویت‌دار همه استان‌ها و پیگیری برنامه راهبردی حوزه‌های آبخیز ، با حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و مشارکت و همکاری قرارگاه جهادی و مدیریت بحران وزارت کشور با درنظر گرفتن ضرورت پایش آستانه‌ها ، معیارها و شاخص و حساسیت‌های بوم سازگان، در چارچوب هدفمند، ساختارمند، سناریو محور و هوشمندانه‌تری اجرا خواهد شد.
وی افزود: عمده برنامه‌های این مرکز برای توانمندسازی جوامع محلی و حفاظت از منابع طبیعی بر پایه توجه به پیوست‌های مشارکت و یادگیری و پایداری و استمرار در برنامه مشارکت در سایه آموزش و ترویج است و در این راستا امسال برنامه آموزشی برای توانمند سازی تصمیم‌گیران و ذی ربطان با مشارکت اداره کل آموزش و ترویج سازمان اجرا می‌کنیم.
نوری افزود: سه دوره آموزشی ضمن خدمت برای کارشناسان در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و شش دوره  برای بهره‌برداران طی سال جاری برنامه‌ریزی شده است.
وی اظهار داشت: امسال ۴۵ برنامه سخنرانی و کارگاه آموزشی را با همکاری دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه گرگان، تربیت مدرس، پژوهشکده حفاظت و آبخیزداری و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در موضوعات مدیریت سازگار خسکسالی، سیلاب‌ها، فرسایش و رسوب و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز برگزار خواهیم کرد.
نوری با بیان این که برنامه‌ها مرکز بین المللی حوزه‌های جامع آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه خشک بر اساس اصول ده گانه حکمرانی منابع طبیعی در راستای حفاظت از منابع طبیعی، محیط زیست و تنوع زیستی، جلوگیری از تخریب سرزمین و تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی طراحی شده است، تصریح کرد: در نظام حکمرانی منابع طبیعی باید تغییر و تحولی ایجاد کنیم تا مدیریت جامع حوزه آبخیز بتواند به رفع مسایل جدی و اولویت‌دار منابع طبیعی، امنیت آب و امنیت غذای کشور به طور جدی کمک کند.
وی ادامه داد: پایداری غذا رکن چهارم سند غذایی کشور در کنار فراهمی، در دسترس بودن و سلامت غذا است که با محافظت از تنوع زیستی و جلوگیریاز تخریب سرزمین تحقق می یابد و این امر بدور از بخشی نگری و با همکاری همه سازمان ها، مردم و نهادهای ذی ربط و تعیین نقش آن‌ها در نقشه جامع مدیریت پایدار منابع طبیعی امکان پذیر نیست.
رییس مرکز بین‌المللی حوزه‌های جامع آبخیز و منابع زیستی در منطق خشک و نیمه خشک توجه به فرهنگ و دانش بومی، سنتی و مذهبی و عرفی در مدیریت مخاطرات محیطی را  از اجزای کلیدی حکمرانی دانست و گفت: تلاش برای ارتقای مشارکت مسئولانه، به رسمیت شناختن حقوق تصدی گری به ویژه حقوق مالکیت در اراضی و  حفاظت از منابع ملی و به ویژه توجه به حوزه آموزش زنان و کودکان برای مشارکت فراگیر، تصمیم‌گیری‌های فراگیر و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه و رعایت عدالت اجتماعی در پروژه‌ها و انسجام سازمانی و تغییر شیوه‌های مدیریتی از جمله اصول حتمی حکمرانی منابع طبیعی بشمار می‌رود.
وی بار دیگر توجه به پایین‌ترین رده‌های سطوح اجتماعی و توانمندسازی مردم وجوامع محلی برای حکمرانی درست و مطلوب منابع طبیعی و ارتقای مشارکت مردمی در پروژه های این حوزه را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: توانمندسازی و توجه به نقش مردم و جوامع محلی در حفاظت از منابع طبیعی موجب می‌شود آن‌ها چشم‌انداز و سیاست‌ها و ماموریت‌های کلان کشور  را درک کنند و بشناسند وگرنه صرفاً صحبت کردن با مردم درباره چشم اندازهای منابع طبیعی و تغییرات اقلیم و آثار آن در حالی که نقش و اختیاراتی ندارند، کمکی به درک آن‌ها از مسایل نمی‌کند و از این رو نقش مردم و جوامع محلی در برنامه استراتژیک باید مشخص باشد.
نوری به اجرای طرح یک میلیارد درخت اشاره کرد و اذعان داشت: برای اجرای این طرح، استفاده از ظرفیت پروژه های آبخیزداری و مدیریت جامع و توجه به ارتقای اکولوژیک ظرفیت های زیستی بوم سازگان را باید با هماهنگی همه ارگان‌ها داشته باشیم و به مردم در پایین‌ترین بخش هرم تصمیم‌سازی نقش جدی و کلیدی بدهیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.