حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
اجرای طرح فروش کیلویی نان با نرخ قبلی در 4 استان
22 خرداد 1401 - 15:57
شناسه : 12330
1
طرح آزمایشی توزیع و فروش کیلویی نان با نرخ قبلی در 4 استان کشور آغاز شده که در صورت موفقیت،‌ ادامه آن در سایر استان‌ها دنبال خواهد شد.
ارسال توسط : منبع : فارس
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، طرح آزمایشی فروش کیلویی نان تاکنون در 4 استان کشور کلید خورده و مردم از نتایج این طرح رضایت دارند، فروش نان کیلویی ابتدا در استان زنجان پس از آن قزوین، فارس و سپس در گیلان آغاز به کار کرده است.

کارتخوان‌های ویژه‌ای در نانوایی‌های این استان‌ها نصب شده است که مردم با انتخاب نوع و تعداد نان به هر میزان که بخواهند، نان دریافت می‌کنند. قیمت همان نرخ قبلی است و هیچ افزایشی وجود ندارد و آن طور که وزارت اقتصاد اعلام کرده، قرار نیست افزایشی در قیمت نان وجود داشته باشد.

شاید سوال این باشد که اگر قیمت‌ها افزایشی ندارد، چرا دستگاه کارت خوان ویژه تعبیه شده و هدف از این کار چیست؟ قرار است دولت یارانه نان را به ازای نانی که نانوا می‌فروشد را به حساب نانوا واریز کند، پس این کارتخوان ها نشان می‌دهد که نانوا روزانه چقدر نان فروخته است و متناسب با آن یارانه مابه التفاوت نان به حسابش واریز می‌شود.

اگر در طول روز بنابه دلایل معمول از قبیل قطع برق یا اینترنت، کارتخوانها از کار بیفتد، تکلیف چیست؟ آنطور که مسئولان می‌گویند، در این مدت نانواها به هر نحوی که بخواهند، نان می‌فروشند و میزان فروش در زمان قطعی کارتخوان، طبق مدت مشابه روزهای قبل محاسبه خواهد شد.

مزیت هوشمندسازی یارانه نان چیست؟

با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان و کارتخوان‌های ویژه، یارانه نان به هدف اصلی خود می‌رسد، جوازهای قلابی سهمیه آرد خبازی برچیده می‌شود، آرد فروشی به نرخ آزاد به حداقل یا صفر می‌رسد. نانوایانی بودند که چند جواز نانوایی داشتند و سهمیه همه این‌ها را دریافت می‌کردند، اما یکی از آن‌ها فعال بود و آرد مازاد را به چندین برابر قیمت می‌فروختند.

از سوی دیگر میزان نانی که هر نانوا در طول روز می‌فروخت، مشخص نبود و معلوم نبود که چه میزان نان از سهمیه آرد دریافتی را پخته است، اما با اجرای طرح جدید، در این روش میزان نانی که هر نانوا می‌فروشد، مشخص است و آرد متناسب با آن داده خواهد شد.

دولت برای نان یارانه می‌دهد، اما باز هم منافذ زیادی است که تا این‌ها گرفته نشود، این یارانه به سر سفره مردم نخواهد رسید، قاچاق، کم فروشی، فروش آرد به نرخ آزاد از جمله این منافذ است.

دولت معتقد است، با اصلاح یارانه‌ای که قرار است، به نانوا بر اساس میزان فروش نان می‌دهد، یا همان هوشمند سازی فروش نان در نانوایی‌ها، فروش در بازار آزاد و قاچاق برچیده شود، اما برای کم فروشی چه فکری شده است؟

فروش نان کیلویی برنامه‌ای که دولت برای مقابله با کم فروشی به کار گرفته است و این طرح را چکش کاری می‌کند تا به تصویب برسد.

فروش نان کیلویی در شورای آرد و نان بررسی می‌شود

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح توزیع کیلویی نان در جلسه اخیر شورای آرد و نان مطرح شده و در حال بررسی است.

مسعود امرالهی در رابطه با طرح عرضه کیلویی نان اظهار کرد: این طرح در جلسه اخیر شورای آرد و نان مطرح شده و بخش خصوصی، دولتی، اصناف و دستگاه‌های ذی ربط عضو در شورا در حال بررسی طرح هستند.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: انتظار دولت بر این است که مردم نان را باکیفیت و عرضه مناسب دریافت کنند و فروش کیلویی نان جلوی کم فروشی و گرانفروشی را خواهد گرفت.

اما یک اشکال هم در توزیع نان کیلویی دیده می‌شود که شاید برخی نانواها با پخت خام نان‌های حجیم مانند بربری و سنگک در عمل وزن گرانتری برای مشتری ایجاد کنند که امراللهی این گونه پاسخ می‌دهد که مردم به سمت واحدهای صنفی با کیفیت‌تر متمایل تر خواهند شد و نانواها مجبور می‌شوند، پخت نانشان را کیفی تر کنند، یعنی اگر نانوایی نان خام به دست مردم بدهد، مردم از آن خرید نخواهند کرد و مجبور خواهد شد نان خود را کیفی‌تر کند.

صرفه جویی 1.5 میلیارد یورویی پس از اجرای طرح یارانه نان

آن طور که محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده است، پس از اجرای طرح یارانه نان، حدود ۳۰ درصد مصرف گندم کشور از طریق نان مصرفی مردم کاهش می‌یابد که سالانه حدود یک و نیم میلیارد یورو معادل ۴۲ هزار میلیارد تومان با احتساب یورو ۲۸ هزار تومانی صرفه‌جویی را در پی خواهد داشت. با این سازوکار یارانه نان به هدف اصابت می‌کند و جلوی قاچاق آرد دولتی از کشور گرفته می‌شود.

پس از جنگ بین روسیه و اوکراین وضعیت تامین کالاهای اساسی از جمله گندم و دانه‌های روغنی که مهمترین کشورهای تامین کننده بودند و 30 درصد غلات جهان را تامین می‌کردند، برای کشورها بسیار حیاتی و مهم شده است. عرضه در جهان کم شده و حرص و ولع کشورها برای ذخیره‌سازی روز مبادا هم بیشتر شده است.

در کنار این ها، قیمت این کالاها هم روز به روز بیشتر می شود، از آغاز جنگ این دو کشور قیمت گندم بیش از 50 درصد بیشتر شده است و البته سایر کالاهای اساسی هم رشدهایی به این نسبت داشته‌اند.

 بیماری کرونا کووید 19 هم که از بهمن 98 شروع شد، به دلیل اعمال شرایط قرنطینه در کشورها، پروتکل‌های بهداشتی، زنجیره عرضه را مختل کرد و تامین غذا را در جان بحرانی کرده بود که جنگ روسیه و اوکراین هم به آن اضافه شد.

در کنار این‌ها تغییرات آب و هوایی، آب شدن یخ‌های قطبی هم شرایطی را ایجاد کرده که تولید غذا در جهان به مسئله درجه یک کشورها تبدیل شده است، امروز سازمان ملل متحد اعلام کرد که فاجعه غذایی در راه است.سازمان ملل متحد هشدار داد، اگر صادرات غلات از روسیه و اوکراین بیشتر کاهش یابد، ممکن است میلیون‌ها نفر گرسنه بمانند.

در چنین شرایطی که برای تامین غذای مردم کشورها ترسیم شده است، طبیعی است که باید از تک تک دانه‌های گندم تولیدی و وارداتی مراقبت کرد و از هرز روی آن به صورت‌های مختلف جلوگیری کرد. اصلاح یارانه ها و هوشمندسازی نانوایی‌ها طرحی است که دولت در این راستا آغاز کرده است.

پیش از این مخاطبان فارس من خبرگزاری فارس با ثبت سوژه‌ای با عنوان فروش کیلویی نان برای مبارزه با کم‌فروشی را مطرح کرده بودند.

آن‌ها گفته بودند که با توجه به شرایط جهانی کمبود گندم و یارانه پنهان آرد در کشور برای مبارزه با کم‌فروشی نان حتی بعد از پیاده‌سازی طرح جدید دولت برای حذف چرخه غلط تخصیص ارز ترجیحی همانند بعضی از شهرستان‌های کشور نان به صورت کیلویی عرضه شود. این گونه می‌توان مشکل کم‌فروشی را حل کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.