حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
احیای جهادسازندگی؛ چرا و چگونه؟
19 مهر 1400 - 16:06
شناسه : 9435
7
این روزها موضوع احیای جهادسازندگی به گفتمان رایج رسانه‌ای مسئولین و رسانه‌ها تبدیل شده است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، این روزها موضوع احیای جهادسازندگی به گفتمان رایج رسانه‌ای مسئولین و رسانه‌ها تبدیل شده است. جهادسازندگی نهادی انقلابی بود که پس از تأسیس در سال 1358 در عرصه‌های خطیر پس از انقلاب، 8 سال دفاع مقدس و دوران سازندگی پس از جنگ، نقش بی‌بدیلی در کشور ایفا کرد. این نهاد انقلابی در سال 1362 به وزارت جهادسازندگی تبدیل و در سال 1379 با وزارت کشاورزی ادغام شد. در دهه‌ی اخیر موضوع احیای این نهاد انقلابی با شدت و ضعف از سمت گروه‌های مختلف مطرح شده است اما با شروع به کار دولت سیزدهم این ایده به اجرا بسیار نزدیک و عملاً به تصمیم اجرایی دولت‌مردان و شخص رئیس جمهور تبدیل شده است. اقدام برای احیای جهادسازندگی از سوی دولت واکنش‌های متفاوتی در میان طرف‌داران و داعیه‌داران این نهاد در پی داشته است.

رویکردهای پیش روی این تصمیم
در حال حاضر موضوع احیای جهادسازندگی با دو رویکرد مطرح است:

1- تشکیل جهادسازندگی در وزارت جهادکشاورزی
2- تشکیل جهادسازندگی در معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری

رویکرد درست
پیشکسوتان و گروه‌های جهادی جوان فعلی نسبت به هر دو رویکرد واکنش منفی نشان داده و از دولتی شدن جهاد به شدت نگران هستند. این گروه با دغدغه‌های جهادی معتقدند مقوله‌ی جهاد و جهادسازندگی نباید درگیر مسائل و ساختارهای دیوان‌سالارانه شود وگرنه استحاله می‌شود. پارادایم «دولت جهادی یا جهاد دولتی؟» توسط این گروه در رسانه مطرح می‌شود. در این بین گروه‌هایی که در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای احیای مجدد جهادسازندگی زیر نظر مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) داشته‌اند، با رویکرد دوم موافقت دارند. برخی نیز موافق احیای جهادسازندگی ذیل ارگان‌های نظامی مانند ستاد کل نیروهای مسلح یا سپاه هستند.
از سوی دیگر باید دقت داشت که جامعه‌ی هدف اصلی جهادسازندگی قبلی و گروه‌های جهادی فعلی، روستا و جوامع روستایی بوده و هست. از این رو کار ویژه‌ی جهادسازندگی، رسیدگی و آبادانی وضع روستاهای کشور است. این در حالی است که طبق قانون، وزارت جهادکشاورزی مسئول و متولی اصلی روستا و کشاورزی کشور است اما در سال‌های گذشته بیش از 25 دستگاه اجرایی مسئولیت رسیدگی به روستا و عشایر کشور را بر عهده داشته و این تشتت مدیریتی منجر به آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی برای جوامع روستایی، عشایری و کشاورزی کشور شده است.
بنابراین حالت بهینه و رویکرد درست این است که جهادسازندگی به عنوان یک معاونت یا سازمان در دل وزارت جهادکشاورزی احیا شود تا طبق اصل مدیریت واحد ضمن انجام وظایف محوله براساس اختیارات اعطا شده، در قبال مسئولیت‌های خود پاسخگو نیز باشد.
همچنین شایسته است که وظایف و اختیارات توسعه کشاورزی، روستایی و عشایری رئیس جمهور طبق اصل 127 قانون اساسی به منظور تحقق عملی مدیریت واحد روستا و کشاورزی و پیشبرد عملی امور در ساختار دولت به وزیر جهادکشاورزی واگذاری شود.
مجمع یا شورای عالی روستا و عشایر متشکل از دستگاه‌های دولتی، نهادهای حاکمیتی و گروه‌های مردمی جهادی به ریاست رئیس جمهور و دبیری وزیر جهادکشاورزی برای مدیریت یکپارچه‌ی روستا، عشایر و کشاورزی نیز بایستی تشکیل شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.