حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
اراضی کشاورزی کشور با ۲۵ درصد کم آبیاری روبروست
28 تیر 1400 - 16:29
شناسه : 8226
5
معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: به طور متوسط در اراضی کشور ۸ هزار متر مکعب آب در هکتار مصرف می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد در واقع در بیشتر نقاط کشور با حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کم آبیاری اراضی کشاورزی روبرو هستیم.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)، مهندس علیمراد اکبری، امروز در مراسم آغاز بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی و در هشتاد و دومین برنامه پویش دولت تدبیر و امید که با حضور رییس‌ جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، از استان کردستان درباره با طرح‌‌های آب و خاک افزود: سه طرح آب و خاک به مساحت ۶۶ هزار هکتار شامل ۲۵ هزار هکتار طرح جامع شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی، ۴۱ هزار هکتار سامانه‌های آبیاری تحت فشار و طرح‌های زیربنایی آب و خاک در سراسر کشور و رونمایی از نتایج اولیه پایش اندازه‌گیری آب مصرفی محصولات زراعی و باغی کشور به بهره‌برداری رسید.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: موضوع آب یکی از مسائل بسیار اساسی در کشور محسوب می‌شود و پایداری کشاورزی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین برای خروج از بحران آب در دولت تدبیر و امید طرح‌های عمده‌ای در حوزه آب و خاک کشور شروع و به نتیجه برسد.

وی یکی از این طرح‌‌های بزرگ و کم نظیر در دنیا را اتمام فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام در سطح ۲۹۵ هزار هکتار برشمرد.

مهندس اکبری درباره طرح‌ شبکه‌‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور تصریح کرد: از پروژه ۲۲۷ هزار هکتاری شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور، امروز ۱۲۷ هزار هکتار به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار داشت: پروژه ۲۸۰ هزار هکتاری زهکشی استان گلستان یکی از بزرگترین پروژه‌های زهکشی اراضی دیم در خاورمیانه است که ۱۰۰ هزار هکتار از آن در دولت تدبیر و امید به اتمام رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره پروژه سیستان و بلوچستان گفت: پروژه سیستان ۴۶ هزار هکتار بوده که به اتمام رسیده است.

وی اضافه کرد: در هشت سال اخیر، ۱.۲ میلیون هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است که در طول تاریخ کشور بی‌نظیر بوده است.

مهندس اکبری درباره اعتبارات پروژه‌‌های آب و خاک گفت: در این پروژه‌ها ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده و چهار هزار میلیارد تومان هم در حال هزینه هستیم.

وی با اشاره به قول این معاونت به رئیس جمهور برای افتتاح ۵۰ هزار هکتار از طرح شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور، خاطرنشان کرد: از این میزان ۲۵ هزار هکتار در بهمن ماه سال ۹۹ افتتاح شد و امروز ۲۵ هزار هکتار دیگر افتتاح می‌شود که ۱۲ هزار هکتار از این اراضی دیم، ۱۳ هزار هکتار جبران کمبود آب آبیاری، بیش از ۹ هزار نفر اشتغال و با ارزش افزوده بیش از ۱۰ برابر نسبت به اراضی دیگر کشور بوده است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اجرای ۴۱ هزار هکتار پروژه‌ آب و خاک شامل ۲۵ هزار هکتار توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، ۱۶ هزار هکتار نوسازی اراضی، بازسازی قنوات و اجرای کانال‌های درجه ۳ و ۴ در سایر نقاط کشور از پروژه‌هایی است که امروز افتتاح خواهد شد و با اجرای این طرح‌ها و در راستای بهینه کردن مصرف آب در مزارع و حفاظت کمی و کیفی از منابع آبی و خاکی کشور، موجبات افزایش راندمان آبیاری فراهم می‌شود، همچنین موجب اشتغال پایدار، کشاورزی قابل برنامه ریزی، رشد اقتصادی و بهبود معیشت کشاورزان رقم خواهد خورد.

مهندس اکبری با اشاره به چالش مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: پروژه‌ای را در زمینه آب کشاورزی از چهار سال گذشته شروع کردیم که در این پروژه ۴۰ هزار نفر کارشناس در چهار هزارو ۵۰۰ مزرعه کار کارشناسی را شروع کردند که طبق مطالعات این کارشناسان، حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی ۷۰ میلیارد متر مکعب است، تنش آبی و کم آبیاری در اکثر محصولات کشاورزی زراعی و باغی وجود دارد، این تنش آبی و کم آبیاری در پسته ۵۰ درصد، چغندر قند ۲۵ درصد، ذرت علوفه‌ای ۲۰درصد و پنبه ۳۰ درصد کمتر از حد تعیین شده نیاز آبی گیاه در سند ملی آب است.

به گفته وی، در هندوانه که همیشه مورد انتقاد است تنها  چهار هزار و ۷۰۰ متر مکعب آب مصرف می‌شود که عدد قابل توجهی نیست.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: سهم استان کردستان از اراضی آبی در کشور ۱۲ درصد است، ۳۰ درصد اشتغال این استان در بخش کشاورزی بوده و رشد اقتصادی استان بر مدار کشاورزی می چرخد در حالی که این استان از ۰.۷ درصد منابع آبی کشور بهره‌مند است.

وی افزود: سهم استان کردستان از ۲۲۷ هزار هکتار شبکه های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور، ۱۵ هزار و ۸۱۰ هکتار است که امروز ۵ هزار و ۴۷۰ هکتار از آن به بهره‌برداری می‌رسد و در مجموع ۱۳ هزار و ۴۱۰ هکتار به اتمام رسیده است.

مهندس اکبری ادامه داد: پروژه‌ای که هم اکنون افتتاح می‌شود، پروژه ۳ هزار و ۵۰۰ هکتاری در شهرستان کامیاران است.

امروز در هشتاد و دومین برنامه پویش دولت تدبیر و امید با حضور رییس‌ جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی به صورت ویدئو کنفرانس از سه طرح زیربنایی آب و خاک به مساحت ۶۶ هزار هکتار، ۴۴۳ طرح صنایع تبدیلی و غذایی،  دو طرح شهرک‌های کشاورزی و ۱۴ طرح شیلاتی به ارزش بالغ بر ۱۱ هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان برای ۲۴ هزار و ۱۳۴ نفر اشتغالزایی افتتاح شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.