حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4515 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
قرار داشتن افزایش بهره‌وری آب در اولویت برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی
25 خرداد 1401 - 13:48
شناسه : 12435
4
دکتر فریبرز عباسی، سرپرست معاونت آب‌ و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: توسعه روش‌هایی با راندمان و بهره‌وری بالای آب در اولویت اقدامات این معاونت است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، وی در نشست تخصصی طرح سامانه‌های آبیاری که با حضور سربازرس و نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، افزود: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی توسعه سامانه‌های نوین آبیاری موضعی به دلیل تبخیر کمتر و راندمان و بهره‌وری بالاتر و در مرحله بعد ماشین‌های مکانیزه آبیاری می‌باشد.

سرپرست معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که اجرای این سامانه‌ها اثربخشی مطلوبی در مصرف بهینه آب کشاورزی و افزایش راندمان تولید داشته است.

وی با تأکید بر ضرورت بحث آموزش در این طرح تصریح کرد: برنامه جامعی برای آموزش تدوین و دوره‌های آموزشی مختلفی برای کارشناسان و بهره‌برداران با هماهنگی موسسه ترویج و آموزش کشاورزی و استفاده از ظرفیت موسسات تحقیقاتی و مراکز علمی و انجمن‌ها اجرا شده است که تأثیر بسیار خوبی در روند اجرای طرح گذاشته است.

دکتر عباسی با تأکید بر این نکته که بحث بهره‌برداری در حوزه وظایف این معاونت نیست، افزود: موضوع بهره‌برداری در حیطه وظایف سازمان مرکزی تعاون روستایی است ولی به دلیل اهمیت موضوع و پیشگیری از رها نشدن بهره‌بردار پس از اجرای طرح، مجری طرح در بحث نظارت بر بهره‌برداری و نگهداری اقدامات نرم‌افزاری خوبی انجام داده است که تأثیر خوبی در بهره‌وری مصرف آب و افزایش تولید محصول داشته است.

وی با اشاره به فعال‌بودن بیش از  دو هزار شرکت تولیدکننده، مجری و طراح در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: عملکرد این شرکت‌ها خصوصاً در بحث اجرا و طراحی رصد و پایش می‌شود که در بعضی موارد منجر به تعلیق شرکت تا رفع عیوب و رضایت بهره‌بردار شده است.

سرپرست معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت تدوین دستورالعمل‌های جدید در سامانه‌های نوین آبیاری گفت: ۹ مورد ضوابط و معیارهای فنی سامانه‌ها به‌روزرسانی شده و هم اکنون در سازمان برنامه‌وبودجه در دست بررسی است. همچنین چند دستورالعمل جدید تدوین شده که در حال طی فرآیندهای مربوطه در سازمان ملی استاندارد است.

وی با بیان این مطلب که بیش از ۹۵درصد تولید تجهیزات و لوازم آبیاری ساخت داخل است افزود: مجری طرح با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و تفاهم‌نامه با وزارت دفاع بستر لازم برای بومی‌سازی اقلام وارداتی تجهیزات آبیاری را فراهم کرده که تاکنون در زمینه قطره‌چکان‌های pc  و فیلترهای دیسکی از واردات بی‌نیاز شدیم.

دکتر عباسی با بیان اینکه کاهش سهم اعتبارات فصل یک در طرح سامانه‌های نوین آبیاری همه زحمات و فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد خواستار افزایش اعتبارات فصل یک این طرح شد.

کشور با کم‌آبی جدی روبروست/ مردم و مسئولان جدی بگیرند

امیرحسین نخعی، سربازرس گروه تولیدات گیاهی و کشاورزی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه حساسیت لازم برای صرفه‌جویی آب بین مردم و حتی مسئولین وجود ندارد گفت: شرایط کشور به لحاظ منابع آبی بحرانی است و با کم‌آبی مواجه هستیم لیکن در عملکرد مسئولین در بحث تخصیص اعتبار برای روش‌های بهینه‌سازی مصرف آب در تمام بخش‌ها، خصوصاً بخش مهم کشاورزی اتفاق قابل‌توجهی رخ نداده است.

وی افزود: در بحث شروع و  اجرای سامانه‌های نوین آبیاری کشور یک تأخیر تاریخی وجود دارد و اقدامات انجام شده دو دهه اخیر در بحث توسعه سامانه‌های نوین آبیاری بایستی در ۵۰ سال گذشته در کشور صورت می‌گرفت.

سربازرس گروه تولیدات گیاهی و کشاورزی سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه این تأخیر باعث شد تا روستاییان به دلیل کم‌آبی به سمت شهرها مهاجرت کنند، نیروی کار کشاورزی نیز از چرخه تولید خارج گردید.

نخعی تقویت نظارت بر اجرای طرح سامانه‌ها در استان‌ها را مهم برشمرد و بر بحث آموزش بهره‌برداران و کارشناسان جهاد کشاورزی استان‌ها تأکید کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.