حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4548 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
اوراق گام بانک کشاورزی، ابزاری جدید و کارآمد برای تأمین مالی واحدهای تولیدی
30 دی 1401 - 10:59
شناسه : 15505
3
بانک کشاورزی همواره به‌عنوان مهم‌ترین منبع تأمین‌کننده اعتبارات موردنیاز بخش کشاورزی فعالیت نموده و جزء بانک‌های پیشرو در استفاده از انواع روش‌های نوین بانکداری و بانکداری الکترونیک در سطح کشور بوده است.
ارسال توسط : نویسنده : محمودرضا عیسی‌خانی منبع : داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)
پ
پ

بانک کشاورزی به‌عنوان نهادی تخصصی و بازوی مالی دولت در بخش کشاورزی، در حدود 9 دهه فعالیت ارزشمند و کاملاً تخصصی خود در بخش کشاورزی، کوشیده است تا خدمات و محصولاتی نوین و درخور جایگاه شاخص و مهم بخش کشاورزی به‌عنوان مهم‌ترین تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور ارائه دهد.
به‌طورکلی می‌توان گفت همه واحدهای تولیدی در برهه‌ای از زمان درگیر تأمین مالی برای تهیه مواد اولیه و پیشبرد کار تولیدی خود می‌شوند. از جمله اولین راه‌ها برای تأمین مبلغ موردنیاز، مراجعه به بانک و استفاده از تسهیلات بانکی در قالب وام است. اما چند سالی است که واحدهای تولیدی علاوه‌بر تأمین نقدینگی از این راه، از طریق دیگری از بانک‌ها کمک می‌گیرند. در این روش اعتبار و ضمانت بانک، راه‌گشا است و کلید آن نیز استفاده از اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) است. این اوراق معمولاً برای تأمین مواد اولیه صنایع و واحدهای تولیدی کوچک و متوسط صادر می‌شود. همچنین برای تهیه کالاهای مصرفی و هزینه‌های جاری در مسیر تولید نیز قابلیت انتشار دارد. با توجه به این موضوع باید در نظر داشت که این اوراق تأمین‌کننده هزینه‌های سرمایه‌ای نیست. در واقع اوراق گام به جهت تأمین مواد لازم برای پیشبرد تولید در صنایع مختلف به کار می‌رود و مهم‌ترین هدف آن کمک به چرخه تولید است.
طرح گام، یکی از برنامه‌های بانک مرکزی با کمک نظام بانکی است که در چارچوب مدیریت نقدینگی، تلاش می‌کند امکان تأمین غیرتورمی سرمایه در گردش زنجیره تولید را به‌ویژه برای واحدهای کوچک و متوسط فراهم کند. در این راستا بانک کشاورزی به‌عنوان تنها بانک تخصصی دولت در بخش کشاورزی و در اجرای برنامه بانک مرکزی، گواهی اعتبار مولد ” گام” را به‌عنوان یک ابزار بازار محور با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه ارائه می‌کند.
استفاده از “گام” تسهیلات جدیدی را برای تأمین اعتبار بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌کند که براساس آن تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط، از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد گام در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند.
دارنده “گام” می‌تواند آن را تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد یا به فروشنده مواد اولیه خود تحویل دهد و یا این که در بازار سرمایه تنزیل کند.

در واقع بانک مرکزی به منظور کمک به بهبود روش‌های تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی اقدام به راه‌اندازی سامانه گام جهت صدور و مدیریت اوراق گام در بازار پول کرده است و بانک کشاورزی در نظر دارد حداکثر استفاده ممکن را از این ابزار جدید تأمین مالی در راستای تأمین سرمایه تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی، دامپروری، شیلات و کلیه زیربخش‌های کشاورزی کشور ببرد و در مجموع شرایط مطلوب‌تری را برای فعالان بخش کشاورزی کشور فراهم نماید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.