حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4531 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
ایران جزء هفت کشور تولیدکننده مهم محصولات کشاورزی براساس آمار فائو
09 اردیبهشت 1402 - 15:44
شناسه : 16545
5
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس آمار فائو، ایران جزو ۷ کشور تولیدکننده مهم محصولات کشاورزی در دنیا به شمار می‌رود.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، شاهپور علایی‌مقدم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در سفر به این استان و در نشست بررسی مسایل و مشکلات بخش کشاورزی شهرستان‌های فیروزآباد و قیروکارزین با تأکید بر این که بهبود راندمان آبیاری از اولویت‌های بخش کشاورزی است، گفت: شهرستان‌های فیروزآباد و قیروکارزین رنگین‌کمانی از بخش کشاورزی ایران هستند اما در این شهرستان‌ها به دلایل مختلف راندمان آبیاری پایین است.

وی با اشاره به این که تنوع محصولات تولیدی در این شهرستان‌ها بالا است، تصریح کرد: راندمان پایین آبیاری در شهرستان‌های مذکور ناشی از عدم وجود کافی استخرهای ذخیره آب، انتقال آب از طریق کانال‌های خالی و بی‌بهره بودن از خطوط لوله‌گذاری است.

علایی‌مقدم تصریح کرد: میزان آب مصرفی در این شهرستان‌ها باید تولیدی دو برابر میزان تولید فعلی داشته باشید، این خلا باید از محل تسهیلات کم‌بهره و اجرای طرح‌های تامین آب کوچک دنبال شود که در این خصوص حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تولیدات کشاورزی از ۴۶ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است، گفت: براساس آمار فائو، ایران جزو ۷ کشور تولید کننده مهم محصولات کشاورزی در دنیا است و با وجود اقلیم سخت در ۲۲ محصول مقام اول تا دهم را دارد به عنوان مثال در زعفران مقام اول را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این که کشاورزی محور استقلال است که باید در صدر قرار گیرد و این امر نیاز به همت همگانی دارد، اظهار کرد: چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بهره‌بردار در سراسر کشور فعالیت می‌کنند و هر یک از کشاورزان ضامن تأمین غذای ۲۳ نفر ایرانی هستند.

گندم کالا نیست؛ عزت، امنیت و سرمایه است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بر تلاش برای تغییر قیمت گندم به نفع تولید کننده تاکید کرد و افزود: گندم کالا نیست، عزت، امنیت و سرمایه است؛ چرا که امنیت غذایی برای ما از سلاح هم مهم‌تر است و اگر امنیت غذایی نباشد امنیت نظامی هم نیست.

وی با اشاره به گردش مالی گیاهان دارویی در دنیا، گفت: تنوع محصولات گیاهان دارویی در شهرستان فیروزآباد بالا است اما زنجیره ارزش بالا نیست، صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی در این منطقه نیاز است در این راستا به صاحبان سرمایه متقاضی احداث صنایع تسهیلات اعطا می‌شود.

علایی‌مقدم به آفت سرخرطومی حنایی خرما نیز اشاره و اظهار کرد: برای مقابله با این آفت از طریق مدیریت بحران به کشاورزان کمک می‌کنیم، همچنین از طریق کلینیک‌ها تیمار نخل‌ها را به کشاورزان آموزش می‌دهیم.

تولید در محیط‌های کنترل شده از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تولید در محیط‌های کنترل شده در شرایط کم‌آبی را از اولویت‌های وزارتخانه برشمرد و تصریح کرد: با توجه به استعداد موجود در این منطقه برای تولید محصولات کشاورزی در گلخانه‌ها و محیط‌های کنترل شده، می‌توان محصولات تولیدی را مستقیما به اتحادیه اروپا و اوراسیا صادر کرد.

وی در خصوص تامین تسهیلات لازم برای مکانیزاسیون در سال جاری نیز گفت: کشاورزان می‌توانند در زمینه ادوات، دنباله‌بندها، ردیف‌کارها، عمیق‌کارها و چاپر تسهیلات کم‌بهره دریافت کنند.

علایی مقدم در ادامه سفر به شهرستان فیروزآباد در جشنواره گل و گلاب بخش میمند نیز حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف صنعت گلاب‌گیری در این بخش گفت: هشتم اردیبهشت ماه با نگاه ویژه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری روز میمند نامگذاری شده است از این رو یک سند تحول برای روز هشتم اردیبهشت و روز میمند باید نوشته شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.