حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4548 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
بانک کشاورزی، مهم‌ترین حامی توسعه گلخانه‌ها در کشور
20 بهمن 1401 - 12:41
شناسه : 15722
3
افزايش روز افزون جمعيت از يك سو و محدوديت منابع آبی به عللی همچون خشکسالی و کمبود بارش‌های جوی از سوی دیگر، مانعی جدی پیش روی گسترش اراضی قابل كشت به وجود آورده و تأمين نيازهاي غذايي مردم کشور را با چالش‌های اساسي رو به رو كرده است. در چنين شرايطي يكي از راهكارهای مؤثر و سیاست‌ اصولی بخش کشاورزی براي حل اين مشكل، بهره‌گيري بهينه از منابع محدود آب و خاك كشور با توسعه گلخانه یا کشت در محیط‌های کنترل شده است.
ارسال توسط : نویسنده : محمودرضا عیسی خانی
پ
پ

از جمله فواید این طرح می‌توان به کاهش مصرف آب نسبت به کشت در فضای باز به میزان یک هشتم تا یک دهم، افزایش 10 برابری تولید أنواع محصولات کشاورزی، تولید أنواع محصول خارج از فصل، ساماندهی بازار و جلوگیری از نوسانات شدید قیمت اشاره کرد. بنابراین می‌توان گفت احداث گلخانه به معنی افزایش تولید، عملکرد و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک به عنوان مهم‌ترین عوامل تولید است.

تولید محصولات کشاورزی در شرایط گلخانه‌ای به لحاظ افزایش بهره‌وری آب، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک کشورمان، توسعه احداث انواع گلخانه و گسترش تولید محصولات تحت کشت در آن از طریق توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای، از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

کنترل عوامل محیطی و عرضه محصول در خارج از فصل زراعی، افزایش بهره‌وری مصرف آب، استفاده بهینه از تمامی نهاده‌های کشاورزی به ویژه بذر، کود، سم، آب، انرژی و غیره، افزایش بازدهی و عملکرد محصول همراه با بهبود کیفیت و در پایان، اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم، برخی از مهم‌ترین مزایای توسعه تولیدات گلخانه‌ای به شمار می‌روند.

علاوه بر مزیت‌های نام برده شده، موقعیت جغرافیایی و گوناگونی اقلیم کشورمان همراه با طول روز بلند، روشنایی کامل آفتاب، وجود إقلیم‌های مختلف و نزدیکی به بازارهای مصرف منطقه‌ای، شرایط و ظرفیت بهینه‌ای را برای انتخاب نقاط مستعد از نظر کاهش هزینه‌های تولید به ویژه کاهش مصرف انرژی و گسترش تولید محصولات گلخانه‌ای فراهم ساخته است.

بانک کشاورزی نیز در راستای تحقق دو هدف اصلی توسعه پایدار شامل امنیت غذایی و حفظ منابع پایه، اهتمام ویژه‌ای نسبت به پرداخت تسهیلات کشت گلخانه‌ای داشته و دارد، به طوری که از ابتدای سال 1401 تاکنون بالغ بر 47417 میلیارد ریال تسهیلات برای احداث و توسعه تأسیسات گلخانه‌ای به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کرده که نسبت به همین مقطع در سال گذشته 27 هزار میلیارد ریال معادل 138 درصد افزایش داشته است.

به طور کلی می‌توان گفت توسعه انواع روش‌های کشت گلخانه‌ای نقش مؤثری در کنترل عوامل محیطی، مصرف بهینه آب، افزایش بهره‌وری زمین، افزایش کمی و کیفی تولید و اشتغال‌زایی در بخش مولد کشاورزی دارد و همین امر موجب شده تا بانک کشاورزی همواره اعطای این تسهیلات را جزو اولویت‌های اعتباری خود قرار دهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.