حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تأثیر تغییرات اقلیمی و خشکسالی بر درآمد روستاییان
27 مهر 1401 - 13:50
شناسه : 14484
4
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اظهار این که تغییرات اقلیمی، خشکسالی و کمبود آب به شدت فعالیت کشاورزی و درآمد روستاییان را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: این امر سبب افزایش کوچ روستاییان به مناطق دیگر کشور شده است.
ارسال توسط : منبع : ایانا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، محمد مهدی برومندی در گردهمایی مدیران ستادی معاونت باغبانی، معاونان بهبود تولیدات گیاهی و مدیران امور باغبانی استان‌های کشور و اتاق اصناف کشاورزی ایران در بابلسر گفت: تأمین غذای ارزان از مأموریت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد :در این شرایط همچنان با تولید مازاد بر مصرف برخی از محصولات باغی در کشور به عنوان یک چالش جدی مواجه هستیم.

وی به  شرایط اقلیمی کشور و مشکلات امروز بازار محصولات مازاد بر مصرف تولیدات کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: آمار، اعداد و ارقام در کشور نشان می‌دهد که خشکی، خشکسالی و کمبود آب محدودیت جدی را برای کشاورزی روستاییان بوجود آورده است. این که در سه سال اخیر البته طبق آمار غیر رسمی ۱۰ میلیون نفر جابجایی جمعیت روستایی و کوچ تدریجی به نواحی غربی و شمالی را شاهد باشیم هشدار جدی برای کشاورزی کشور است.

وی ادامه داد: پدیده خشکی در جنوب غربی کشور بسیار جدی است. به عنوان نمونه و بر اساس بازدید میدانی بسیاری از رودخانه‌های لرستان و خوزستان خشک شده‌اند و با اقدامات ویژه بخشی از باغ‌های کشور زنده نگه‌داشته می‌شود.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: باغبانی در حالی با چالش خرد بودن مواجه است که درآمد اصلی بیشتر روستاییان کشور است و در این شرایط  با ضایعات محصولات باغی نیز مواجه هستیم.

برومندی گفت: اگر مسایل را حل نکنیم به بحران فاجعه کشاورزی و در نتیجه امنیت غذایی می‌رسیم.

وی با تأکید بر این که یکی از راهبرد ها، باغبانی مدرن و به روز بر پایه دانش است؛ تصریح کرد این امر نیازمند برنامه تحولی است.

وی گفت :سیاست‌گذاری درست باغبانی کشور نیاز جدی است؛ اگر درست برنامه‌ریزی نشود شرایط سخت را تجربه خواهیم کرد. برای سیاست‌گذاری درست باید از بخش خصوصی و دولتی به درستی بهره بگیریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در برنامه تحولی نیازمند هم اندیشی و همفکری همه متخصصان و کارشناسان کشاورزی هستیم؛ این که در وزارت خانه فقط بخشنامه شود را قبول نداریم، از کارشناسان بخش دولتی و خصوصی همه استان‌های کشور استفاده می‌کنیم.

وی با ذکر این نکته که در شناسنامه‌دار کردن باغ‌های کشور غفلت شده است گفت: امروز وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم با همکاری اتاق اصناف کشاورزی ایران شروع به اجرای این طرح کرده  است و در گام نخست باغی های تجاری که محصولشان صادرات می‌شود شروع شد.

برومندی خاطرنشان کرد: شناسنامه‌دار شدن باغ‌های کیوی و مرکبات مازندران و گیلان شروع شده است.

وی گفت که طبق قانون بودجه کشور امسال ۶ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان برای اصلاح، نوسازی و توسعه باغ‌های دیم در اراضی شیب دار و توسعه زیرساخت‌های گلخانه ای و گیاهان دارویی اعتبار مصوب شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.