حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تأسیس 5 شرکت کشت و صنعت جدید در سال جاری
20 آبان 1401 - 14:03
شناسه : 14737
2
معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از تأسیس 5 شرکت کشت و صنعت جدید از ابتدای سال تاکنون در کشور خبر داد.
ارسال توسط : منبع : پات
پ
پ

به گزارش داغ (ددیه‌بان امنیت غذایی)، مراد محمدی، معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: بخش کشاورزی گسترده‌ترین بخش اقتصادی کشور است و رشد و توسعه آن نه‌تنها به دلایل اقتصادی بلکه از ابعاد گوناگون اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی، جمعیت شناختی و بسیاری موارد دیگر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معاون تعاونی‌ها تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری ادامه داد: مواجهه با چالش‌های پیش رو و استفاده بهینه از منابع محدود آب و سایر امکانات مستلزم کارآمدی مدیریتی در بخش و پیاده‌سازی راهکارهایی است که ضمن حفظ منابع پایه به‌ویژه آب‌وخاک، بهره‌وری و تولید پایدار در بخش را محقق می‌سازند.

به گفته این مقام مسئول، یکی از مهم‌ترین این راهکارها ایجاد نهادهای کارآمد در طول زنجیره تأمین محصولات و فرآورده‌های کشاورزی است.

وی با تأکید بر اینکه در بین انواع متنوع این نهادها، شرکت‌های کشت و صنعت جایگاه ویژه‌ای دارند، یادآور شد: در این نوع از نظام بهره‌برداری ضمن یکپارچه شدن اراضی می‌توان به اهدافی از جمله تکمیل زنجیره تولید و ارزش، کاهش ضایعات، برنامه‌ریزی برای الگوی کشت، به‌کارگیری فناوری‌های نوین در عرصه کشاورزی، بهبود کیفیت محصولات از طریق مدیریت صحیح مزرعه، برنامه‌ریزی برای تولید محصولات سالم و ارگانیک نیز دست‌یافت؛ همچنین این شرکت‌ها با ساختار تعریف‌شده‌ای شکل‌گرفته و موجب ایجاد مزایای جدیدی برای توسعه بخش کشاورزی می‌شود.

محمدی تصریح کرد: بر اساس اسناد بالادستی از سال 95 وظیفه صدور مجوز تأسیس شرکت‌های کشت و صنعت در حیطه وظایف این سازمان قرار گرفته که خوشبختانه با اقدامات انجام شده و همکاری مدیران تعاون روستایی استان‌ها، شاهد افزایش روند تشکیل شرکت‌های کشت و صنعت هستیم،

معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یادآور شد: در سال اخیر مجوز تأسیس 5 شرکت کشت و صنعت در سه استان ایلام ( 3شرکت)، کرمانشاه و کردستان صادر شده که در زمینه های مختلفی نظیر تولید بذر، گلخانه و قارچ مشغول به فعالیت هستند و چند شرکت نیز در مرحله تکمیل مدارک و صدور مجوز بوده و پیش‌بینی می‌شود با پیگیری‌های به عمل آمده و تصویب و ابلاغ قانون تشکیل شرکت‌های کشت و صنعت توسط هیئت وزیران و ظرفیت‌هایی که در این قانون برای شرکت‌های کشت و صنعت در نظر گرفته شده و همچنین ابلاغ اصلاحیه نظام تشکیل و استقرار شرکت‌های کشت و صنعت توسط وزیر جهاد کشاورزی، تشکیل این شرکت‌ها به عنوان یک الگوی نظام بهره‌برداری سرعت بیشتری بگیرد.

وی با بیان اینکه با ابلاغ نظام تشکیل و استقرار شرکت‌های کشت و صنعت علاوه بر تشکیل شرکت در اراضی یکپارچه و بزرگ مقیاس، متقاضیان در اراضی تجمیع شده نیز قابلیت تشکیل شرکت‌های کشت و صنعت را خواهند داشت، یادآور شد: این معاونت درصدد است تا برای افزایش تعداد شرکت‌های کشت و صنعت از ظرفیت بزرگ مالکین نیز استفاده کند و برای نیل این هدف برگزاری جلسات متعدد با کشاورزان بزرگ مالک در دستور کار قرار داده است‌.

وی در پایان درباره مشوق‌های در نظر گرفته شده برای شرکت‌های کشت و صنعت، گفت: شرکت‌های کشت و صنعت تحت پوشش نظام‌های بهره برداری علاوه بر این که مشمول مشوق‌های حمایت از تولید و حفظ و ایجاد اشتغال می‌شوند بر اساس ابلاغیه‌های وزیر جهاد کشاورزی واگذاری اراضی در محدوده طرح‌های احیاء اراضی و توسعه کشاورزی استان‌های خوزستان و ایلام و طرح مهار و تنظیم آب‌های رودخانه‌های مرزی و شبکه‌های آبیاری و زهکشی فرعی غرب کشور ،منحصراً برای فعالیت‌های کشاورزی بصورت اجاره فقط به شرکت‌های کشت و صنعت غیر دولتی، سهامی زراعی و تعاونی‌های تولید روستایی تعلق خواهد گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.