حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تب قیمت محصولات پروتئینی در آستانه ماه رمضان
17 فروردین 1400 - 15:22
شناسه : 7008
13
تب تند قیمت محصولات پروتئینی در شرایط فراوانی در بازار بالاست که می‌تواند نشانه‌ای از کم‌کاری و عملکرد نامناسب مسئولان باشد، در حالی‌که رئیس جمهور اوایل امسال دستورداده بود قیمت‌ها افزایش نیابد.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری فارس
پ
پ

You are hacking your site، قیمت گوشت قرمز و انواع ماهی هم در بازار محصولات پروتئینی در آستانه ماه رمضان از قافله افزایش قیمت‌ها عقب نماند و زنگ هشداری به مسئولان و تنظیم‌کنندگان قیمت بازار برای بار چندم به صدا درآمده که در این هفته مانده به ماه مبارک رمضان به فکر بازار باشند. قیمت مرغ و ماهی هم که از دیگر محصولات پروتئینی است، حال و روز مناسبی ندارد، علیرغم اینکه مسئولان می‌گویند، قیمت مرغ را پایین آورده‌اند، اما فروشندگان با ترفند قطعه‌فروشی به چند برابر قیمت اجازه چنین کاری را نمی‌دهند. قیمت ماهی هم بالا رفته و ماهیان وارداتی گران جایی برای ماهیان داخلی را گرفته است.

براساس گزارش میدانی، قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی به کیلویی 162 هزار تومان، گوشت ران گوساله 135 هزار تومان، گوشت ران و سردست گوساله 130 هزار تومان، گوشت چرخ کرده 110 هزار تومان و گوشت منجمد 108 هزار تومان در منطقه 19 تهران به فروش می‌رسد.

گوشت قرمز نرخ مصوب ندارد، بنابراین هر چه از جنوب به سمت شمال شهر تهران می‌رویم، قیمت‌های بیشتری را می‌بینیم، مغازه‌داران قیمت‌ها را براساس نرخ مغازه‌ها و میزان توانمندی مردم منطقه تعیین می‌کنند، قیمت‌های 160 هزار تومان هم از شمال شهر شنیده می‌شود.

افزایش قیمت گوشت قرمز عاملی برای بالارفتن تقاضا مرغ و به تبع آن افزایش قیمت شده است، به‌طوری‌که عبدالعلی طهماسبی رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های زنجیره گوشت کشور گفت: «سرانه مصرف مرغ از 25 کیلو به 35 کیلو افزایش یافته است.» قیمت مرغ در بازار تهران در موج اول افزایش به کیلویی 45 هزار تومان و در موج دوم افزایش قیمت به کیلویی 40 هزار تومان هم رسیده بود، این موج‌ها در دو ماه گذشته اتفاق افتاد. دو روز است وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید قیمت مرغ را باعرضه بیشتر به نرخ مصوب دولتی یعنی 24900 کاهش داده است.

گوشت قرمز و سفید از نیازهای اساسی سبد غذایی خانوار مردم است و از آنجایی که جایگزینی ندارند افزایش قیمت هر کدام بر دیگری تأثیر دارد.

افزایش قیمت گوشت در حالی است که مسئولان از افزایش تولید خبر می‌دهند و حتی تقاضای صادرات دارند، منصور پوریان رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور گفت: «تولید دام در کشور به اندازه‌ای زیاد شده که از دولت می‌خواهیم اجازه صادرات بدهد».

این نخستین‌باری نیست که افزایش قیمت در شرایط عرضه بالا اتفاق می‌افتد، گوشت، تخم‌مرغ، میوه و مرغ همه اینها امسال در شرایطی افزایش قیمت داشتند که نه تنها کمبودی در بازار نبود، بلکه همزمان صادرات هم داشتیم.

قطعه‌فروشی مرغ ادامه دارد

عزم جزم برای کاهش قیمت مرغ از 14 فروردین با تزریق از استان‌های پرتولید شمال به دیگر استان‌ها از جمله تهران آغاز شد. عبدالعلی طهماسبی رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های زنجیره گوشت کشور گفت: در روز اول کاری سال‌جاری 1700 تن مرغ از سه استان شمالی کشور به بازار تهران آمد و بازار را اشباع کرده است.

بررسی میدانی حاکی است، این مرغ‌ها در مغازه‌های سطح شهر به‌صورت قطعه‌بندی شده و با قیمت‌های تا سه برابر به فروش می‌رسد، در حالی که براساس تصمیم قرارگاه مرغ و اعلام وزیر جهاد کشاورزی فروش قطعه‌بندی شده ممنوع و شامل جریمه‌های سنگین است.

براساس این گزارش نه تنها نظارتی بر این خلاف‌ها نمی‌شود، بلکه مغازه‌ها با چسباندن برگه‌های تبلیغاتی بر شیشه مغازه‌ها و درج قیمت در تابلو آن را تبلیغ می‌کنند.

قطعه‌فروشی مرغ یکی از دلایل بالارفتن قیمت مرغ در چند روز اخیر مطرح شد و وزیر جهادکشاورزی نامه اعتراضی به وزیر صمت برای نظارت و نامه دیگر به استانداران برای جلوگیری از این کارها نوشت.

افزایش قیمت ماهی وارداتی به کیلویی 95 هزار تومان

بررسی میدانی نشان می‌دهد، قیمت ماهی تیلاپیا به کیلویی 95 هزار تومان افزایش یافته، ماهی قزل‌آلا کیلویی 53 هزار تومان به فروش می‌رسد.

ماهی تیلاپیا وارداتی است و درباره تولید و مصرف آن بحث‌های زیادی مطرح بود که با وجود اینها همچنان وارد می‌شود و به قیمت‌های گران به فروش می‌رود.

تیلاپیا ماهی همه چیز خوار است و برخی علما از نظر شرعی اشکالاتی وارد می‌کردند، از نظر علمی هم جزو ماهی‌های مهاجم طبقه‌بندی می‌شد که برای محیط زیست و ماهیان دریایی بسیار خطرناک است، به‌همین دلایل بود که سال 96 به دستور رئیس سازمان شیلات وقت واردات این ماهی ممنوع شد، اما عمر این ممنوعیت کوتاه بود.

از سویی واردات این ماهی را به ضرر تولید ماهیان شیلاتی کشور می‌دانند به‌ویژه کشور جایگاه 27 تولید شیلاتی در جهان اما نخست در ماهی قزل‌آلا و خاویار را دارد.

روح‌الله فرهی، ریس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش با انتقاد از واردات ماهی تیلاپیا گفت: «با این نوع سیاست و برنامه‌ریزی، تولیدکنندگان ماهی گرمابی‌ و خاویاری‌ها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند؛ در گذشته صف طولانی برای تهیه قزل‌آلا می‌بستند،اما در حال حاضر تولیدها نصف شده و مشکل فروش وجود دارد که این نشانه سیاست‌گذاری نادرست در این حوزه است».

وی یادآور شد: مهمترین بهانه شیلات هم این است که می‌گوید ما با استاندارد جهانی فاصله داریم‌؛ خب، آیا شما می‌خواهید با زور این را به مردم بدهید؟ یا به‌دنبال خارج کردن افراد دیگر از گردانه هستید؟

انتقاد از واردات ماهی تیلاپیا محدود به چند کارشناس نیست و در سال‌های گذشته انتقادات زیادی در این مورد بوده، اما کسی گوش نکرده است.

فلاح، کارشناس و پیش‌کسوت مزرعه‌داری تولید ماهی قزل‌آلا ماجرای پشت پرده واردات این نوع ماهی را فاش کرد و گفت: واردات ماهی تیلاپیا در کشور از سال 92 کلید خورد که باید پول از کشور چین وارد کشورمان می‌شد؛ از سال ۸۷ به بعد تا ۸۹ این مقدار با از ماهی تیلاپیا در شهرستان‌های کشور وجود نداشت و واردات عمده این محصول بعد از سال ۹۲ شدت گرفت. یعنی پول‌هایی که قرار بود، از چین وارد کشور شود، تبدیل به ماهی تیلاپیا شد، به‌عنوان مثال کسانی که سنگ‌فروش بودند و سنگ به چین صادر کرده بودند و می‌خواستند پول را دریافت کنند، این ماهی را به‌دلیل سود بالایی که داشت وارد کشور کردند.همچنین به این ماهی در زمان واردات «گلیز» (آب روی ماهی) برای سود بیشتر می‌زنند که مغایر با نظر دامپزشکی است چرا که این گلیز تا حدود ۳۰ درصد (یعنی حدود ۳۰ درصد ماهی تیلاپیای خریداری‌شده توسط مردم را آب تشکیل می‌دهد!) است».

جدیدترین قیمت محصولات پروتئینی در بازار منطقه 19 تهران به این شکل است:

گوشت ران گوسفندی              162 هزار

گوشت ران گوساله                135 هزار

گوشت ران و سردست گوساله    130 هزار

گوشت چرخ کرده                 110 هزار

گوشت منجمد                    108 هزار

دنبه                                75 هزار

پاچه گوساله                       24 هزار

قلم گوساله                        14 هزار

جگر گوساله                       110 هزار

ماهی تیلاپیا                      95 هزار

ماهی قزل‌آلا                      53 هزار

قارچ                               30 هزار

فیله مرغ                          68 هزار

سینه مرغ بدون استخوان         66 هزار

سینه مرغ با استخوان            39 هزار

ساق مرغ                          55 هزار

بال مرغ                           39 هزار

کتف مرغ                          39 هزار

کمر مرغ                           39 هزار

ران مرغ بدون کمر               37 هزار

ران مرغ با کمر                   32500

گردن مرغ                        11 هزار

دل مرغ                           13 هزار

سنگدان مرغ                      13 هزار

جگر مرغ                          8 هزار

پای مرغ                          7 هزار

در واقع زمانی که جایگاه بسیار خوب تولید محصولات ایران را در دنیا مرور می‌کنیم، می‌توان نتیجه گرفت که این افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت‌ها نه به‌دلیل کمبود و کاهش عرضه، بلکه مدیریت‌های اشتباه بوده که بعضاً در بین مدیران و بعضاً از سوی سیاست‌گذاری‌های کلان به آنها تحمیل شد که نمونه بارز آن تعلیق قانون انتزاع است که مدیریت جزیره‌ای را بر بخش تولید حاکم کرد.

ایران جایگاه هفتم تولید مرغ و تخم‌مرغ را در دنیا دارد در ۶۸ محصول کشاورزی جایگاه نخست تا پانزدهم جهان را تصاحب کرده و در تولید گوشت همه فاصله 150 هزار تونی با خودکفایی دارد، بنابراین اگر همتی باشد شاید در این فرصت کم باقی‌مانده تا ماه مبارک رمضان بتوان بازار را سامان داد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.