حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تسریع دانش‌بنیان‌سازی بخش کشاورزی
24 خرداد 1401 - 15:25
شناسه : 12407
5
مدیرکل دفتر توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ظرفیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای ساماندهی و تسریع در دانش بنیان کردن بخش کشاورزی به منظور رفع نیازها و مشکلات این بخش استفاده خواهیم کرد.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ
به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، صادق توسلی‌زاده در حاشیه نشست سالانه مشاوران رییس سازمان‌ها و روسای گروه توسعه پایدار و امور فناوری سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در حال حاضر نزدیک به ۴ درصد شرکت‌های دانش بنیان معادل حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ شرکت در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند که اعتبار همه آن‌ها به تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده است.
وی افزود: این دفتر تلاش می‌کند از طریق تعامل و هم‌افزایی با دستگاه‌های مرتبط و پیگیری کارهای نو و شناسایی نیازهای بخش کشاورزی در افزایش ضریب دانش در حوزه کشاورزی اقدام کند.
توسلی‌زاده بررسی و رفع نیازهای معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی را از اولویت‌های کاری این دفتر عنوان کرد و اظهار داشت: ما بخشی از این نیازها را دقیق و شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع این نیازها از طریق فناوری و دانش را شناسایی کرده‌ایم که در قالب رویداد این نیازها اعلام عمومی می‌شوند.
وی با بیان این که ضریب دانش‌بنیان در بخش کشاورزی مطلوب نیست، گفت: با توجه به اهمیت تامین امنیت غذایی که مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی بر آن تاکید دارند، ضروری است ضریب دانش و فناوری در بخش کشاورزی افزایش یابد و بهره‌برداران نیز باید توجیه شوند که از دستاوردهای دانش‌بنیان استفاده کنند.
مدیرکل دفتر توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ پرسشی درباره توسعه بازار محصولات دانش بنیان در بخش کشاورزی به عنوان یکی از دغدغه‌های موجود، اذعان داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم این دغدغه را دارد و از این رو در آیین نامه‌ای که هیات دولت در ابتدای امسال درباره دانش‌بنیان کردن تصویب کرد، بندهایی برای ایجاد بازارهای محصولات و دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان دیده شده است.
وی اضافه کرد: ما با همکاری دفتر برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارتخانه در تلاش هستیم هرچه سریع‌تر شرایط و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها برای ایجاد بازارهای محصولات دانش‌بنیان در بخش کشاورزی را آماده و تدوین و اعلام عمومی کنیم.
توسلی‌زاده در پاسخ به پرسش دیگر در مورد شناسایی و اعتبار شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور چنین توضیح داد: مبنای ما برای شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان معتبر و حقیقی، ظرفیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است و بنا نداریم برای شناسایی این شرکت‌ها، ساختار جدید ایجاد کنیم.
وی افزود: اگر شرکتی برای دانش‌بنیان بودن در بخش کشاورزی بخواهد اقدام کند، ما آن شرکت را برای بررسی اعتبار به معاونت علمی و فناوری راست جمهوری معرفی می‌کنیم.
توسلی‌زاده اظهار داشت: این معاونت در ریاست جمهوری دارای ممیزی و سیستم ارزیابی است و اگر شرکت صلاحیت داشته باشد، تایید و در فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان معتبر قرار می‌گیرد.
وی تأکید کرد: ملاک و معیار ما برای دانش بنیان بودن یک شرکت، تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و برای پرداخت تسهیلات و اعتیارات، تاییدیه این معاونت ضروری و حتمی است.
توسلی‌زاده درباره دفتر توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی گفت: این دفتر در گذشته دفتر سلامت غذا و محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی بوده و اکنون عنوان آن تغییر و وظایف و ماموریت‌های جدید در زمینه فناوری به این دفتر واگذار شده است.
وی افزود: ماموریت‌های ما در حوزه محیط زیست، استاندار و تغییرات اقلیمی ثابت مانده، اما موضوع سلامت محصولات گیاهی از این دفتر به سازمان حفظ نباتات کشور سپرده شده است.
گفتنی است؛ نشست امروز با هدف آشنایی مسولان، روسا و دست‌اندرکاران حوزه فناوری استان‌ها با وظایف جدید این دفتر، تعامل و آشنایی بیشتر با نقطه نظرات آنان برگزار شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.