حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تورق کارنامه 8 ماهه وزیر آکادمیک جهادکشاورزی
30 دی 1399 - 12:52
شناسه : 6075
9

چند هفته پیش وزیر جهادکشاورزی طی حکمی محمدمهدی برومندی، نماینده سابق مجلس و سخنگوی وزارت جهادکشاورزی را به‌عنوان معاون باغبانی‌اش منصوب کرد تا تنها علامت سؤوالی که روی یکی از معاونت‌هایش باقی‌مانده و چند ماهی بود که با سرپرست اداره می‌شد را بردارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از اقتصاد سبز […]

ارسال توسط :
پ
پ

چند هفته پیش وزیر جهادکشاورزی طی حکمی محمدمهدی برومندی، نماینده سابق مجلس و سخنگوی وزارت جهادکشاورزی را به‌عنوان معاون باغبانی‌اش منصوب کرد تا تنها علامت سؤوالی که روی یکی از معاونت‌هایش باقی‌مانده و چند ماهی بود که با سرپرست اداره می‌شد را بردارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از اقتصاد سبز آنلاین، در این‌که به هرحال وزیر جهادکشاورزی حق دارد هر مدیری که به سلایق‌اش نزدیک‌تر است و یا شناخت بیشتری نسبت به آنها دارد را منصوب کند، حرفی نیست، اما به‌طور حتم همین حق را افکار عمومی و رسانه‌‌ها هم دارند که نسبت به انتصابات و یا عملکرد مدیرانی که منصوب شده‌‌اند نقد و تحلیل ارایه دهند و با روشن کردن زوایای تاریک، هم به مدیران خدوم دولتی که غرق در گرفتاری‌ها و امورات روزمره هستند کمک کنند و هم این‌که اگر رویه‌ای به زعم آنها مذموم است، با بازگو کردنش به ایفای نقش بپردازند.

بررسی عملکرد 8 ماهه وزیر جهادکشاورزی نشان می‌دهد که او به‌رغم آنکه مدیری آکادمیک و پاکدست است، اما علاقه وافری به چیدن ترکیب مدیرانی یکدست و همسو دارد و گاهاً این نگاه خاص باعث شده تا در مواردی تخصص و سابقه فعالیت‌های گذشته، اندکی کمرنگ در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ شود.

شاید انتصاب اخیر، در زمره این رویکرد قرار گیرد، چرا که از همه مهمتر این است که وقتی مدیری به‌رغم کفایت و سبقه روشن در مناصب گذشته، در حکم قبلی وزیر جهادکشاورزی هیچ منشأ اثر نبوده، چگونه حکم جدید می‌گیرد؟

وقتی در طول 4 ماه پر هیاهو که مقوله تأمین نهاده‌‌های دامی موضوع روز اصلی کشور شده بود و افزایش قیمت گوشت مرغ و متعاقباً‌ تخم‌مرغ نقل محافل و حتی کوچه و بازار شده بود، چگونه صدایی از سخنگوی این وزارتخانه متولی تولید شنیده نشد؟!

و به راستی در طول 4 ماه سخنگویی، چه عملکردی حاصل شده تا هم انتصاب گذشته وزیر محترم قابل ارزیابی باشد و هم توجیه انتصاب جدید برای افکار عمومی قابل فهم‌تر شود.

از این‌گونه انتصابات در سایر سازما‌ن‌ها و حتی معاونت‌ها هم مشاهده می‌شود که تأمل برانگیز است و البته بسیار امیدواریم در خاتمه فعالیت دولت، حاوی کارنامه‌های پرباری باشد.

جدای از این مسأله که البته بسیار هم حایز اهمیت است و به نوعی می‌تواند عیارسنجش کارنامه وزارت جهادکشاورزی در سال 1399 باشد، از روزی که کاظم خاوازی از مجلس رأی اعتماد گرفت و بسیاری را به آینده بخش کشاورزی خوشبین ساخت تا به امروز، ادبیات و واژگان جدیدی به بخش کشاورزی افزوده شده است.

یاوران تولید، اجرای الگوی کشت از مهرماه! و… در زمره این فضای جدید قرار می‌گیرد که البته به‌دلیل ضعف اطلاع‌رسانی هیچ اطلاعاتی از نحوه اجرای این طرح‌ها و سایر طرح‌های وعده داده شده در دسترس نیست.

ناگفته نماند اجرای الگوی کشت خود حدیث مفصلی است که پرداختن به آن در این مجال نمی‌گنجد و اصلاً معلوم نیست طرحی که قانون مصوب شده ندارد و نیاز به فراهم آوردن پیش‌نیازهای بسیاری دارد، چگونه و با چه پشتوانه‌ای از سوی عالی‌ترین مرجع تصمیم گیرنده وزارتخانه متولی تولید آن هم با بازه زمانی کوتاه چنین وعده‌ای داده می‌شود؟!

بی‌توجهی به ثبت سفارش نهاده‌ها در ابتدای سال، در حالی که پیش‌بینی افزایش ماهانه قیمت‌ها با توجه به افزایش روزانه نرخ ارز محتمل بود، ناتوانی در ساماندهی سامانه بازارگاه و ایجاد حرف و حدیث‌های پیرامونی، ضعف در ساماندهی صید ترال و شائبه‌های حضور صیادان خارجی و استفاده بی‌ضابطه از منابع دریایی آب‌های جنوب، گماردن افراد در پست‌های کلیدی بدون سوابق قبلی، ده برابر شدن قیمت نهاده‌های کشاورزی اعم از کود و سم و ایفای نقش نظاره‌گری در مؤلفه‌هایی که سهم مهمی در افزایش قیمت تمام شده تولیدات کشاورزی دارد و همچنین رسانه گریزی و عدم پاسخگویی به رسانه‌ها که باعث لاینحل باقی‌ماندن بسیاری از شائبه‌هایی که شرح آن رفت، شده است مهمترین موضوعاتی است که در کارنامه 8 ماهه خاوازی قابل مشاهده است.

به هرحال با وجود آنکه وزیر فعلی جهادکشاورزی مدیری صادق، بی‌حاشیه و آکادمیک است، اصلاً معلوم نیست چرا پاسخی به مسائلی که در 8 ماهه گذشته حول این وزارتخانه بوده نمی‌دهد تا حداقل افکار عمومی را قانع کند؟!

سال زراعی جدید هم چند ماهی است که آغاز شده و نه الگوی کشت اجرایی شده و نه برنامه‌ای برای کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی در حال اجراست و نتیجه همه این رویکردها به‌طور حتم در ماه‌های آینده در سفره خانوار قابل لمس خواهد بود.

متأسفانه دست به دست شدن انتزاع هم تنها به پاسکاری وظایف میان دو وزارتخانه محدود شده و در نهایت گره‌ای از گره‌های موجود در تنظیم بازار محصولات کشاورزی گشوده نشده است و بعد از نرخ ارز، بهای محصولات کشاورزی و اقلام غذایی مردم است که به‌طور هفتگی دچار افزایش شده و متأسفانه تدبیری اندیشیده نمی‌شود.

امید است در ماه‌های باقی‌‌مانده دولت حداقل گام‌‌هایی برداشته شود تا فشار موجود بر سفره خانوار بیش از این فزونی نیابد.

مهندس محمدرضا جمشیدی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.