حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تولید نیازمند رفع گرفتاری‌ها
13 مهر 1400 - 19:00
شناسه : 9343
4
اقتصاد  کشور مد ت‌هاست با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کند و تورم، گرانی و مشکلات معیشتی مرد م بر کسی پوشید ه نیست؛ مسأله اصلی این است که می‌د انیم ریشه حل تمامی مشکلات کشور همچون گرانی چیست! سال‌هاست درمان مشخص شده و راهکارها شناسایی شده و دم زدن از این راه‌حل، کار وقت و بی‌وقت مسئولان است.
ارسال توسط : نویسنده : محسن نقاشی، د بیراجرایی فدراسیون صنایع غذایی بخش کشاورزی ایران منبع : تجارت آنلاین
پ
پ

به گزارش داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)، بی‌شک تنها راه برون رفت از بحران اقتصادی توجه واقعی به تولید د اخلی است، به‌همین جهت امسال که با شعار حمایت، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شد، تولیدکنندگان بسیار امیدوار شدند از سوی د یگر هر روز یک وعده جد ید  از سوی مسئولان داده می‌شد  و امیدها به تغییر وضعیت موجود  را بیشتر می‌کرد.

فدراسیون صنایع غذایی هم اعلام همکاری کرد  اگر موانع تولید  رفع نشود، تولید نابود می‌شود. متأسفانه در سال‌های گذشته مدیران میانی به منظور پایداری میز و منصب خود با تملق‌گویی به وزرای مربوطه آمارهای ناصحیح گزارش می‌دادند که هیچکدام صحت نداشت و تصمیم‌گیری‌ها هم برمبنای همین آمارهای ناصحیح گرفته می‌شد و تا امروز هم این روند  ادامه دارد  به نحوی که نهاده‌ها هنوز در بنادر رو به نابودی است، در این وضعیت هر روز وعده جدید  داده می‌شود، وارد کننده در گمرک سرگردان است و اجازه وارد  کردن محصولات به د اخل را ندارد  و محصولاتی همچون برنج که در گمرکات به وفور وجود دارد، در داخل کشور با کمبود روبه روست. اما از این وضعیت چه کسانی سود  می‌برند؟ پاسخ روشن است، با ایجاد  کمبود در کشور نهایتاً این دلال‌ها هستند که سود می‌کنند، در شرایطی که تولیدکننده قادر به تهیه مواد اولیه نیست و واردکننده بلاتکلیف است.

از سوی د یگر ‌تولید کننده مواد اولیه را هرروز با نرخ جدید  و گرانتر از روز قبل خریداری می‌کند  و کالاها هر از چند گاهی با افزایش قیمت روبرو هستند، هر چند امکان افزایش روزانه قیمت غیرممکن است، تولید کنندگان سخت‌ترین شرایط را پشت سر می‌گذارند، ادارات دولتی ‌و بانک‌ها، شرایط کشور و وضعیت تولیدکننده را درک نمی‌کنند و تمام قوانین را برمبنای شرایط عادی اجرا می‌کنند. حال آنکه د ر شرایط بحرانی قرار داریم. در این وضعیت ایجاد شده نوک پیکان به سمت تولیدکننده نشانه‌رفته و مصرف‌کننده در مقابل دلال‌ها قرار گرفته و توان خرید را از دست داده است. در این شرایط از وزرا و مسئولان ذیربط تولیدی و اقتصادی انتظار می‌رود  هرچه سریع‌تر از مدیران تازه نفس استفاده کنند چرا که اگر مدیران خسته میانی که از گذشته تاکنون در این سمت‌ها بودند، تدبیر مناسبی د اشتند حتماً د ر چند  سال گذشته این تدابیر را به کار می‌بستند و وضعیت موجود  را شاهد نبودیم. در این مدت نه از تشکل‌های تولیدی نه تجاری و نه تولیدکنندگان صنایع غذایی یاری نخواستند و هرگز آنها را بازوی مشورتی خود  نکردند که اگر از این قشر کمک گرفته بودند وضعیت تولید  این نبود. ارز 4200 تومانی دکان سودآوری برای عده‌ای نمی‌شد و گرانی‌هایی که بوجود  آمد، این چنین دامن تولیدکننده و مصرف‌کننده را نمی‌گرفت.

د ر حال حاضر دلال‌ها منتظر هستند  ارز 4200 تومانی را ببلعند، با اینکه این شرایط هم برخواسته از عدم مشورت با دست‌اندرکاران تولید  و تشکل‌ها بود ه، اما با اینکه ارز 4200 تومانی به درستی مدیریت نشد  و در حال حاضر همه خواستار حذف آن هستند، باید در نظر داشت که حذف یکباره آن هم مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. حذف ارز 4200 تومانی پاک کردن صورت مسئله است و حذف آن بد ون شک یک افزایش قیمت وحشتناک را د ر پی خواهد داشت و‌ کارخانه‌داران به لحاظ سرمایه د ر گردش با چالش چند برابری مواجه خواهند  شد. از مسئولان دولت سیزدهم انتظار می‌رود مانند گذشته عمل نکنند و به یقین برسند که نیاز کشور تولید است و هر زمان تمام توجه و اراده خود را به تولید دادند، آن زمان است که مشکلات کم می‌شود، در غیر این صورت مشکلات اقتصاد ی لاینحل باقی خواهد ماند و هر ساعت با گرانی و تورم بیشتری روبرو خواهیم بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.