حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تولید پروبیوتیک‌های مؤثر بر عملکرد طیور گوشتی و تخم‌گذار با میکروارگانیسم‌های بومی
26 آذر 1399 - 13:18
شناسه : 5546
9

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی طی قراردادی، دانش فنی تولید پروبیوتیک‌های مؤثر بر عملکرد طیور گوشتی و تخم‌گذار را به یک واحد بخش خصوصی واگذار کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایسنا، در فاز اول اجرای این قرارداد دانش فنی تولید پروبیوتیک‌های مؤثر بر عملکرد طیور که از سویه‌های بومی میکروارگانیسم‌ها حاصل […]

ارسال توسط :
پ
پ

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی طی قراردادی، دانش فنی تولید پروبیوتیک‌های مؤثر بر عملکرد طیور گوشتی و تخم‌گذار را به یک واحد بخش خصوصی واگذار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایسنا، در فاز اول اجرای این قرارداد دانش فنی تولید پروبیوتیک‌های مؤثر بر عملکرد طیور که از سویه‌های بومی میکروارگانیسم‌ها حاصل شده، توسعه یافته و در فاز دوم، مجوز بهره‌برداری انحصاری از این محصول و تولید و تجاری‌سازی آن به این واحد تولیدی اعطا می‌شود.

دکتر مجید متقی‌طلب، مجری این دانش فنی و رئیس پژوهشکده جانوری و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه مصرف آنتی‌بیوتیک به‌عنوان افزودنی خوراکی و با هدف محرک رشد در بسیاری از کشورها ممنوع شده و صنعت طیور کشور نیز به‌دلیل مشکلات ناشی از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها مانند مقاومت آنتی‌بیوتیکی و عوارض ناشی از آن باید مصرف آن محدود شود، افزود: مصرف پروبیوتیک‌ها با توجه به مزایای آن مانند افزایش مقاومت طیور برای مقابله با بیماری‌ها، ارتقای کیفیت لاشه و ضریب تبدیل به‌عنوان جایگزین آنتی‌بیوتیک مورد توجه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات طیور واقع شده، به‌طوری‌که بازار جهانی پروبیوتیک‌ها در صنایع دام، طیور و آبزیان، بالغ‌بر ۳.۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی اضافه کرد: صنعت تولید پروبیوتیک‌های دام و طیور در کشور صنعتی نوپاست و در حال حاضر نیز تعداد انگشت شماری شرکت خصوصی در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌اند.

با توجه به اهمیت زیاد شناسایی و تولید پروبیوتیک‌های اختصاصی بومی برای طیور در کشور، طرح جداسازی، شناسایی و ارزیابی باکتری‌های پروبیوتیک از مرغ‌های نژاد بومی (اصفهان، مازندران، آذربایجان غربی و فارس) با هدف دستیابی به باکتری‌های بومی با کارایی بالای پروبیوتیکی برای استفاده در صنعت طیور برای اولین‌بار توسط یک تیم پژوهشی در پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری و با مسئولیت دکتر مریم رویان در کشور اجرا شد.

در ادامه، سویه‌های بومی با پتانسیل پروبیوتیکی بالا شناسایی، انتخاب و در قالب کلکسیون پروبیوتیک‌های اختصاصی طیور در بانک ژن میکروبی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ثبت شدند.

براساس اعلام پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، نتایج تحقیقات پنج ساله طرح در سطح آزمایشگاهی و در سطح مرغداری نشان داد که باکتری‌های پروبیوتیک جداسازی شده دارای توانایی بالای پروبیوتیکی (تحمل دمایی ۴ تا ۴۰ درجه سلسیوس، تحمل pH اسیدی و قلیایی، تحمل نمک و نمک‌های صفراوی، قابلیت اتصال پایدار به سلول‌های سطحی سیستم گوارش طیور، خصوصیات ضد میکروبی علیه پاتوژن‌های مختلف طیور بوده و به‌طور معنی‌داری منجر به افزایش وزن سرانه و بازده لاشه، بهبود ضریب تبدیل غذایی، کاهش مصرف خوراک، ارتقای شاخص‌های سلامتی، کاهش میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید در خون جوجه‌ها و همچنین تجزیه و خنثی‌سازی آفلاتوکسین در خوراک طیور می‌شوند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.