حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تولید ۱۸۵ میلیون تن محصول با کاهش ضایعات، آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز
12 شهریور 1401 - 20:09
شناسه : 13870
1
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با کاهش خسارات ناشی از ضایعات و آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز از طریق گیاه‌پزشکی و حفظ نباتات می‌توان تولید محصولات کشاورزی را با ۵۰ درصد افزایش سالانه به ۱۸۵ میلیون تن در سال رساند.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، دکتر سیدمجتبی خیام‌نکویی امروز شنبه در مراسم گشایش ۲۴ امین کنگره گیاه‌پزشکی ایران و دومین کنگره بیماری‌شناسی گیاهی طی سخنانی افزود: هر چند با گذشت ۴۳ سال تولید بخش کشاورزی از ۲۵ میلیون تن به حدود ۱۲۵ میلیون تن رسیده، اما هنوز حدود ۲۰ درصد نیاز ما به این محصولات از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی با اشاره به ضایعات ۲۰ تا ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی و خسارات ۳۰ تا ۳۵ درصدی ناشی از آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز اظهار داشت: اگر به این دو مقوله به‌طور ویژه بپردازیم و راهکارهای جدید را ارایه و اجرایی کنیم شاهد افزایش ۵۰ درصدی میزان تولید در کشور خواهیم بود.

دکتر خیام‌‌نکویی، تولید غذا را یک مبحث کلیدی برای امنیت کشور خواند و تصریح کرد: با وقوع جنگ روسیه و اوکراین، دنیا متوجه شده است که غذا و تأمین آن می‌تواند به بزرگترین چالش تبدیل شود و در ایران نیز طی چند دهه اخیر به امنیت غذایی توجه ویژه‌ای در دولت‌ها و مجلس شده است.

وی در همین حال به سلامت تولید محصولات کشاورزی در کشور تأکید کرد و گفت: تولید محصولات سالم نه تنها برای صادرات بلکه برای مصرف داخلی هم باید تأمین شود و باید یک تحول جدید با استفاده از علم گیاه‌پزشکی در این زمینه ایجاد شود.

برند تات تضمین‌کننده سلامت محصولات کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تدوین طرحی برای سلامت محصولات موسوم به «سلامت تات» خبر داد و اذعان داشت: براساس این طرح، کلیه محصولات گیاهی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد باید در مرحله نخست موفق به دریافت برند «سلامت تات» شود و این محصولات قابلیت این را خواهند داشت که با قیمتی بالاتر به فروش برسند.

وی افزود: ما ابتدا این طرح را به صورت تشویقی شروع می‌کنیم، اما در یک بازه زمانی اجرای طرح سلامت تات به یک اصل تبدیل می‌شود.

دکتر خیام‌‌نکویی گفت: در واقع برند سلامت تات، تضمین‌کننده کیفیت و سلامت محصول خواهد بود و مردم بدون دغدغه می‌توانند از محصول دارای این برند استفاده کنند.

وی ادامه داد: لازمه اجرای طرح سلامت تات این است که مجموعه گیاه‌پزشکی وارد عرصه شود و در عین حال از ظرفیت‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان هم در حوزه سلامت محصولات استفاده کنیم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به فاصله میان بخش تحقیقات و عرصه‌های کشاورزی اشاره کرد و ابراز داشت: میان بخش تحقیقات و اجرا فاصله است و دستاوردهای تحقیقاتی در زمان طولانی وارد عرصه‌های کشاورزی می‌شود.

وی گفت: برای کاهش این فاصله و خلا، شورای راهبردی تحقیقات سلامت محصولات گیاهی کشور را تشکیل داده‌ایم و در چارچوب این شورا که یک کار ابتکاری است، ما مأموریت داریم از تمام ظرفیت‌های دانشگاهی، پژوهشی و بخش خصوصی استفاده کنیم تا دستاوردهای تحقیقاتی در کمترین زمان وارد عرصه‌های کشاورزی شود.

ضرورت تشکیل کمیته اجرایی توسط کنگره گیاه‌پزشکی ایران

دکتر خیام‌‌نکویی در همین حال از این کنگره خواست تنها خود را به ارایه مقالات علمی و پوستر در حوزه گیاه‌پزشکی محدود نکند و با تشکیل یک کمیته اجرایی برای رسوخ علم و دانش در مزارع و باغات قدم بردارد و هر سال گزارش کار خود را منتشر کند.

وی با بیان این که در حال حاضر ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان و ۱۵۸ هسته و واحد فناوری در بخش کشاورزی تشکیل شده است، اظهار داشت: هیأت دولت موظف کرده تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی تا پایان ۱۴۰۱ به ۲۰ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور برسد.

معاون وزیر در سازمان تحقیقات ادامه داد: با این ترتیب یک هزار شرکت دانش‌بنیان باید ظرف امسال در زیرمجموعه‌های بخش کشاورزی از جمله در زمینه آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز تشکیل شود.

وی بر استفاده از علف‌کش‌ها و آفتکش‌ها بر پایه گیاهی در بخش کشاورزی تأکید و تصریح کرد: ما برای حفظ سلامتی و ارتقای کیفیت محصولات باید فضایی ایجاد کنیم که کاربری علف‌کش‌ها و آفتکش‌ها بر پایه گیاهی افزایش یابد و در عین حال باید بتوانیم به عملکرد و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان اطمینان داشته باشیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.