حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
حرکت انقلابی کمیسیون کشاورزی مجلس در راستای تضمین خودکفایی محصولات کشاورزی
28 شهریور 1399 - 11:01
شناسه : 4056
10

در سال‌های اخیر قیمت‌های تعیین شده برای خرید تضمینی برخی از محصولات استراتژیک مانند گندم، عادلانه و براساس قیمت‌های واقعی نبوده و همین امر منجر به نارضایتی انباشته کشاورزان شده است؛ به‌طوری‌که برخی از کشاورزان یا زمین‌های خود را برای کاشت محصولات دیگر اجاره داده‌اند یا به کاشت محصولات آب‌بر و صیفی‌جات روی آورده‌اند که اشباع […]

ارسال توسط :
پ
پ

در سال‌های اخیر قیمت‌های تعیین شده برای خرید تضمینی برخی از محصولات استراتژیک مانند گندم، عادلانه و براساس قیمت‌های واقعی نبوده و همین امر منجر به نارضایتی انباشته کشاورزان شده است؛ به‌طوری‌که برخی از کشاورزان یا زمین‌های خود را برای کاشت محصولات دیگر اجاره داده‌اند یا به کاشت محصولات آب‌بر و صیفی‌جات روی آورده‌اند که اشباع شدن بازار از صیفی‌جات در برخی ایام نیز، شاهدی براین مدعا می‌باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی، اکنون و در آستانه آغاز سال جدید زراعی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در حرکتی انقلابی و به منظور کاهش دغدغه کشاورزان و بهبود شرایط تولید محصولات استراتژیک کشاورزی، در نشست علنی چهارشنبه 26 شهریورماه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح دو فوریتی اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، با کلیات این طرح با 177 رأی موافق موافقت کردند.

به موجب این طرح دو فوریتی، شورایی متشکل از رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان نظام صنفی، کشاورزان خبره و نمایندگان مجلس تعیین شده تا نسبت به قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی اقدام کند.

یکی از مشکلات در بحث تعیین قیمت محصولات کشاورزی این بود که شورای اقتصاد هیچ وقت قیمت تعیین شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی را تأیید و تصویب نکرده و از طرف دیگر بر اساس قانون هیچگاه نرخ محصولات کشاورزی نباید کمتر از نرخ تورم باشد، اما متأسفانه شورای اقتصاد این مسئله را رعایت نکرده، به‌طوری‌که براساس آمارها در سال 95 قیمت خرید تضمینی گندم حدود 10 درصد، در سال 96 در حدود 2 درصد، در سال 97 بدون افزایش و در سال 98 حدود 31 درصد افزایش پیدا کرده است که متناسب با نرخ تورم و افزایش هزینه‌های کشاورزان نبوده است. در حال حاضر نیز اگر دولت قیمت خرید تضمینی گندم را کمتر از ۴۵۰۰ تومان اعلام کند، تولید لطمه خواهد خورد.

با اعلام قیمت واقعی گندم، کشاورزان تولیدات خود را افزایش می‌دهند و به واردات این محصول استراتژیک نیاز نخواهیم داشت و تصویب کلیات طرح دو فوریتی اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی نشان داد که مجلس یازدهم و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی آن در حوزه کشاورزی انقلابی و جهادگونه حرکت می‌کنند.

امید آن که اعضای کمیسیون کشاورزی با پیگیری خود در زمینه سایر موارد مبتلابه بخش کشاورزی مانند افزایش 7 برابری نرخ کود و در دسترس نبودن نهاده‌های تولید با قیمت مناسب نیز هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکلات که امنیت غذایی آحاد جامعه را در معرض تهدید قرار داده است اقدام نمایند.

محمودرضا عیسی خانی

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.