حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4548 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
حرکت به سوی توسعه شبکه‌های آبیاری هوشمند
09 اسفند 1399 - 17:02
شناسه : 6520
10

با موافقت و اجازه مقام معظم رهبری 40 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ذخیره ملی برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین مزارع کشاورزی کشور برداشت و هزینه می‌شود. مهندس علیمراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در آیین تودیع و معارفه مشاور وزیر و مجری طرح توسعه آبیاری‌های نوین کشور که در معاونت […]

ارسال توسط :
پ
پ

با موافقت و اجازه مقام معظم رهبری 40 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ذخیره ملی برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین مزارع کشاورزی کشور برداشت و هزینه می‌شود.

مهندس علیمراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در آیین تودیع و معارفه مشاور وزیر و مجری طرح توسعه آبیاری‌های نوین کشور که در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی واقع در منطقه محمدشهر کرج برگزار شد، گفت: با موافقت و اجازه مقام معظم رهبری 40 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ذخیره ملی برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین مزارع کشاورزی کشور برداشت و هزینه می‌شود. از این میزان اعتبار امسال 16 میلیون یورو تخصیص یافته است. یکی از پروژه‌های شاخص و کلیدی آبیاری کشور، پروژه توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است که منابع مالی آن نیز بیشتر از بخش‌های دیگر  آب و خاک می‌باشد. تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تمام سطح زیر پوشش سیستم‌های نوین آبیاری حدود 38 هزار هکتار بود که اکنون این عدد به 2,4 میلیون هکتار رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با حمایت‌های مقام معظم رهبری و رییس جمهوری و استفاده از صندوق توسعه ذخیره ملی  از سال 1392 تاکنون بیش از یک میلیون و یکصد هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر پوشش سامانه‌های آبیاری نوین قرار گرفته است. هرچند امسال اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در سطح 80 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور هدفگذاری شده بود اما تاکنون 90 هزار هکتار زیر پوشش این نوع آبیاری قرار گرفته و 120 هزار هکتار دیگر نیز در حال انجام است. در نتیجه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به ازای هر هکتار حدود چهار هزار مترمکعب ظرفیت صرفه‌جویی در مصرف آب وجود دارد که البته این عدد در مناطق مختلف کشور ممکن است متفاوت باشد.

وی در ادامه به برنامه‌های سال آینده در حوزه آب و خاک و همچنین سیستم‌های نوین آبیاری اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود سال 1400 با اختصاص 2 هزار میلیارد تومان اعتبار این طرح در 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی اجرا شود.

مهندس اکبری با بیان این‌که بیشتر اراضی کشاورزی در کشور به جز مناطقی که آب یا خاک خیلی شور دارند قابلیت اجرای این طرح را دارند، تصریح کرد: بیش از 80 درصد اراضی کشور از ظرفیت لازم برای بهره‌مندی از این نوع آبیاری برخوردار هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به موضوع خاک اشاره کرد وگفت: همواره گفته‌ایم که موضوع خاک از موضوع آب خیلی جدی‌تر و کلیدی‌تر است زیرا تجدیدپذیری خاک نیاز به گذشت چندین نسل دارد ولی آب راحت‌تر و سریع‌تر تجدید می‌شود. در برنامه ششم توسعه مقرر شد سالانه حدود 500 هزار هکتار ارتقای حاصلخیزی خاک و بهبود وضعیت خاک‌های کشاورزی توسط دولت انجام شود. برای اجرای این برنامه تاکنون زیرساخت‌ها آماده شده و ارتباطی با مراکز علمی دنیا مثل سازمان فائو در بحث GSP (مجمع جهانی خاک) برقرار کردیم و چندین پروژه تعریف شده و اکنون هم پروژه اصلی را در سیستان شروع کردیم.

وی با بیان این‌که پروژه تهیه نقشه یک بیست و پنج هزارم در 46 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان آغاز شده، گفت: با اجرای این طرح کشاورز با چگونگی وضعیت خاک و حاصلخیزی آن آشنا می‌شود و تکلیف خود را در کشت می‌داند. همچنین برای فاز دوم خوزستان و ایلام که 255 هزار هکتار ابلاغ شده به مجری طرح تکلیف شده که بایستی نقشه‌های یک بیست و پنج هزارم مدیریت بخش خاک را تهیه کند. یکی از دلایل اهمیت موضوع خاک، تصویب و ابلاغ قانون حفاظت خاک است که آیین‌نامه اجرای این قانون در دولت است.

مهندس عباس زارع نیز در این مراسم گفت: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به‌عنوان یکی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی از سال 1394 و با توجه به حمایتی که مقام معظم رهبری از این پروژه داشتند، آغاز شد. اجرای این سامانه‌ها به منظور امنیت غذایی و آبی کشور بوده و از طرفی مجلس و دولت نهایت تلاش را داشتند که بتوانند به انجام  این طرح کمک کنند که به‌همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت یک مجری برای طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری تعیین کند.

به‌همین منظور یک برنامه 10 ساله تهیه شد که در راستای آن مقام معظم رهبری اجازه برداشت از صندوق توسعه را دادند که خوشبختانه در سال‌های مختلف عملکرد خوبی داشته است. از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 2 میلیون و 420 هزار هکتار اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده و در سال جاری هم با وجود  اینکه هنوز حدود 38 درصد تخصیص اعتبار به این طرح دادند ولی ما سه برابر موافقت نامه‌های پیش‌بینی شده اجرای طرح داشتیم؛‌ یعنی در سال‌جاری حدود 210 هزار هکتار تحت پوشش طرح با 130 درصد پیشرفت فیزیکی قرار گرفته است.

مشاور پیشین وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در اجرای این طرح‌ها ظرفیت فنی و اجرایی خوبی در کشور ایجاد شده و اکنون با حضور 2 هزار مشاور و پیمانکار سالانه می تواند حدود 400 هزار هکتار از اراضی زراعی کشور تحت پوشش آبیاری نوین قرار گیرد. برای ترغیب کشاورزان و بهره‌برداران از سیستم آبیاری نوین باید حمایت‌های بلاعوض دولتی نیز در این بخش داشته باشیم چرا که ظرفیت فنی و تجهیزات در این بخش فراهم است. حفظ ظرفیت‌های فنی و تجهیزاتی بخش آبیاری نوین به‌عنوان یک سرمایه اصلی باید حفظ شود تا بتوان ضمن توسعه شبکه‌های آبیاری در بحث مشارکت‌های خارجی نیز فعال بود. باید هدف‌گذاری‌ها در بخش آبیاری نوین به سمت توسعه شبکه‌های آبیاری هوشمند هدایت شود که تأثیر مطلوبی در افزایش تولید، امنیت غذایی و مصرف بهینه آب دارد.

دکتر فریبرز عباسی، مشاور جدید وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری کشور نیز در این آیین گفت: در اجرای طرح  توسعه شبکه‌های آبیاری  اقدامات مؤثری در گذشته انجام شده و اثرگذاری‌های خوبی در افزایش تولید و بهره‌وری آب داشته‌ایم. برنامه‌های اصلی ما  توسعه کمی و کیفی شبکه‌های آبیاری نوین و هوشمند بوده که ارتقای نرم‌افزاری و مدیریتی این مجموعه در دستور کار است. هوشمندسازی سامانه‌ها یعنی استفاده از فناوری‌ها و اطلاعات برای برنامه‌ریزی و استفاده صحیح از آب است که ترکیبی از کارهای سازه‌ای تک و امکانات نرم‌افزاری است که برای مدیریت آبیاری و برنامه‌ریزی آبیاری استفاده می‌شود. هر چند بخشی از فناوری این سامانه‌ها وارداتی است اما تقویت سامانه‌های بومی و داخلی در اولویت قرار دارد.

در این آیین از خدمات 6 ساله مهندس عباس زارع قدردانی و دکتر فریبرز عباسی با حکم وزیر جهاد کشاورزی به سمت مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشور منصوب شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.