حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
حمایت ویژه بانک کشاورزی از توسعه کشت‌های گلخانه‌ای
20 دی 1401 - 18:09
شناسه : 15451
3
توسعه کشت‌های گلخانه‌ای راهکاری مؤثر در مدیریت منابع آب، خاک و انرژی، کنترل شرایط نامساعد اقلیمی و افزایش راندمان تولید در واحد سطح است و علاوه بر بهبود کیفیت و بازارپسندی محصولات کشاورزی در بازارهای داخلی و خارجی، نقش کلیدی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد.
ارسال توسط : نویسنده : محمودرضا عیسی خانی
پ
پ

کشت‌های گلخانه‌ای در افزایش محصول، صرفه‌جویی آب و حفاظت محصولات در برابر شرایط اقلیمی حائز اهمیت می‌باشند و در شرایطی که تغییرات اقلیمی و تداوم خشکسالی در سال‌های پیاپی، دامنگیر بخش کشاورزی و تولید محصولات غذایی کشور شده است، افزایش کشت گلخانه‌ای در سطح کشور، راهکار مناسبی برای برون رفت از شرایط فعلی است.

در شرایط طبیعی عوامل اصلی رشد گیاه (آب و خاک) را تنها می‌توان از طریق آبیاری، وجین، کودپاشی و غیره، تا حدودی مناسب رشد گیاه ساخت، اما کنترل و تنظیم دما و رطوبت محیط و همچنین نور، از دست کشاورز خارج است. در کشت گلخانه‌ای می‌توان این عوامل را کنترل و جهت رشد مطلوب گیاه تنظیم نمود. انتقال محصولات آب‌بر به گلخانه‌ها راهکار مطمئنی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال توسعه است.

بانک کشاورزی به منظور حمایت از توسعه کشت گلخانه‌ای به عنوان راهکاری مؤثر در مدیریت منابع آب و خاک، کنترل شرایط اقلیمی و کاهش ریسک‌های محیطی و با هدف تحکیم پایه‌های امنیت غذایی کشور، پرداخت تسهیلات گلخانه‌ای را جزء اولویت‌های اعتباری خود قرار داده است و در سال‌جاری تاکنون 9305 فقره تسهیلات گلخانه‌ای به متقاضیان پرداخت کرده است. شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور از ابتدای سال 1401 تا 13 دی‌ماه  42 هزار و 649 میلیارد ریال تسهیلات کشت گلخانه‌ای پرداخت کرده‌اند که در مقایسه با مقطع مشابه در سال گذشته، بالغ بر 24 هزار میلیارد ریال، معادل بیش از 132 درصد رشد داشته است.

به طور کلی می‌توان گفت سیاست بانک کشاورزی مبنی بر ایجاد و توسعه کشت گلخانه‌ای به‌عنوان بهترین روش جایگزین برای کشاورزی سنتی و نیز مؤثرترین اقدامی است که می‌تواند  نقش مهمی در تولید، اشتغال‌زایی و افزایش بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی داشته باشد. بنابراین توسعه کشت گلخانه‌ای در شرایط کنونی، امری ضروری و نه یک انتخاب محسوب می‌گردد. همچنین محصولات گلخانه‌ای چون خارج از فصل کشت می‌شوند، تأثیر بسیار زیادی در تأمین امنیت غذایی مردم و جلوگیری از نوسان قیمت محصولات کشاورزی در بازار مصرف دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.