حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
دستیابی به امنیت غذایی با حرکت به سمت آبزی‌پروری
10 بهمن 1401 - 12:56
شناسه : 15614
3
رئیس سازمان شیلات ایران بر ضرورت حرکت به سوی آبزی‌پروری برای اقتدار در امنیت غذایی تأکید کرد و گفت: حرکت به سمت تولید در دریا از مهمترین اهداف سازمان شیلات است که در این بخش ماهی و میگو از مهمترین محصولات آبزی‌پروری محسوب می‌شوند.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مهندس سیدحسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران در نشست با مدیرعامل شرکت شیرین عسل در خصوص بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری این شرکت در حوزه آبزی‌پروری، به کمک این شرکت در حوزه آبزی‌پروری اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین پروژه‌ها در کیش، ظرفیت ۳ هزار تن پرورش ماهی در قفس را دارد که به سرمایه‌گذار برای فرآوری و صادرات ماهی نیاز دارد.

وی افزود: گونه‌های سیبرین و سیبس از جمله تولیدات این مجموعه محسوب می‌شود و یکی از بزرگترین مزارع غرب آسیا بوده و تمامی عملیات آن توسط افراد بومی و نیروهای متخصص به انجام می‌رسد.

مهندس حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به اثرات گازهای گلخانه‌ای که در بخش گوشت قرمز به اثبات رسیده است حرکت به سوی آبزی‌پروری برای اقتدار امنیت غذایی ضرورت دارد.

وی تأکید کرد: حرکت به سمت تولید در دریا از مهمترین اهداف سازمان شیلات محسوب می‌شود که در این بخش ماهی و میگو از مهمترین محصولات آبزی‌پروری محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: ۵۵۶ میلیون دلار در بخش آبزیان داشتیم که امسال با رشد ۶۷ درصدی مواجه خواهد بود.

رئیس سازمان شیلات ایران به تولید ۸۰ درصدی تجهیزات ماهی در قفس در کشور اشاره کرد و گفت: در این زمینه تا ۸۰ درصد خودکفا هستیم و در مناطقی چون سیستان و بلوچستان از پایه‌های کششی استفاده شده است که جریانات دریایی و بادهای شدید مانع فعالیت نشود.

وی به تولید ۱۸ هزار تنی ماهی سفید در دریای خزر اشاره کرد و گفت: تولید ماهی در قفس ۲.۵ برابر تولید ماهیان استخوانی در دریای خزر خواهد بود.

مهندس حسینی به طرح زنجیره پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد سرمایه‌گذاران که در این بخش فعالیت کنند می‌توانند از تسهیلات بانک کشاورزی و صندوق‌های اعتباری استفاده کنند.

زمینه سرمایه‌گذاری کارآفرین نمونه ملی کشور در حوزه آبزی‌پروری بررسی شد

رئیس سازمان شیلات به مدیرعامل شرکت شیرین عسل که شش سال متوالی صادر کننده نمونه کشوری است و اولین کارآفرین نمونه ملی شناخته شده است پیشنهاد داد که تیم خود را برای بازدید از مزرعه پرورش ماهی در قفس نیکسا در کیش اعزام کند و برای بازاریابی محصولات و صادرات آن نیز طرح ارائه دهند.

مهندس حسینی همچنین از تغییر روش صید ماهی برای افزایش کیفی گوشت آن خبر داد و گفت: شرکت‌های همچون شیرین عسل می‌توانند از روش‌های صید با قلاب برای افزایش کیفیت بهره‌برداری کنند.

وی گفت: سرمایه‌گذاری برای صید فراسرزمینی و صید در آب‌های عمیق برای تهیه پودر ماهی از مواردی است که سازمان شیلات ایران می‌تواند کشتی‌های پشتیبان و مجوزهای لازم را فراهم آورد.

رئیس سازمان شیلات گفت: سایت‌های پرورش میگوی فعالی نیز در کشور وجود دارد که می‌توانید برای بازدید و در صورت تمایل سرمایه‌گذاری، اقدامات لازم را انجام دهید که می‌توان به کشت و صنعت مکران که دارای اسکله مردمی بوده و ۱۷ هکتار آن برای فعالیت صید و صیادی مناسب است جانمایی‌های لازم را انجام دهید.

وی همچنین استفاده از زنجیره ارزش برای صادرات تازه ماهی به اروپا را مورد تاکید قرار داد و گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت‌های فراوری کارخانه پودر ماهی در حال حاضر خالی است که می‌توان در این بخش سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داد.

تولید میگو و بسته‌بندی تون‌ماهیان با همکاری شیلات و شرکت شیرین عسل

مدیرعامل شرکت شیرین عسل نیز در این جلسه گفت: می‌توان با استفاده از روش‌های فراوری و تولید کنسروهای باکیفیت به سمت افزایش مصرف و صادرات پیش رفت.

یونس ژائله افزود: صید و فراوری باید در کشتی‌هایی که در دریا مستقر می‌شوند، انجام شود تا بلافاصله پس از صید محصول آماده و بسته‌بندی شود.

وی اظهار داشت: آمادگی‌های لازم برای ایجاد چنین کشتی‌هایی در دریا وجود دارد.

ژائله درخواست کرد؛ منطقه‌ای که سازمان شیلات ایران مناسب می‌داند برای ایجاد سایت پرورش میگو و مستقر کردن ماشین‌آلات فرآوری اختصاص پیدا کند تا بدین ترتیب بتوان محصول تولید شده را آماده، بسته‌بندی و صادر کرد.

مدیرعامل شرکت شیرین عسل در پایان گفت: تمایل به همکاری با سازمان شیلات برای تولید میگو و بسته‌بندی تون ماهیان به صورتی که کیفیت محصول بالا باشد را دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.