حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
رشد ۲ برابری تسهیلات برای تجهیزات کشاورزی
13 آذر 1400 - 11:42
شناسه : 10102
5
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد خاطر نشان کرد: در ابتدای سال کارخانه تراکتورسازی قیمت این محصول را حدود 30 درصد افزایش داد در روزهای اخیر نیز اعلام شد که قرار است دوباره افزایش قیمت بدهد که البته هنوز به‌صورت رسمی این افزایش نرخ اعلام نشده است. ما بدون تردید با این افزایش نرخ مخالفت خواهیم کرد.
ارسال توسط : منبع : ایلنا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، کامبیز عباسی با اشاره به میزان فرآیند مکانیزاسیون باغات و مزارع کشاورزی، گفت: مکانیزاسیون یک مؤلفه اثرگذار در تولید محصولات کشاورزی است با این فرآیند می‌توان به موقع عملیات کشاورزی را انجام داد و مصرف نهادها را مدیریت کرد. همچنین با استمداد از فرآیند مکانیزاسیون می‌توانیم میزان مصرف سم، کود و بذر را سرو سامان بدهیم.

وی با بیان اینکه مکانیزاسیون عوامل تولید را کنترل می‌کند، افزود: هدف غایی آن تولید انبوه و اقتصادی کردن محصولات کشاورزی است.

به گفته این مقام مسئول، در سال جاری بیش از 4 هزار میلیارد تومان در حوزه تجهیزات کشاورزی تسهیلات پرداخت شد که این مسئله نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشد 2 برابری کرده است. در حدود 10 درصد از این تسهیلات در زمینه مکانیزاسیون دام و طیور آبزی پروری کشور، حدود 16 درصد در زمینه مکانیزاسیون باغات کشور و مابقی آن در حوزه زراعت کشور هزینه شد. مردم توانستند با این تسهیلات ادوات و تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری و وارد مزارع، باغات و عرصه‌های تولیدی خود کنند.

عباسی با اشاره به مطلوبت نسبی مکانیزاسیون مزراع کشور، تصریح کرد: 70 تا 75 درصد از کشت برنج و نزدیک به 95 درصد از برداشت برنج به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود. هم‌اکنون حدود 600 هزار هکتار از شالیزارهای برنج مدرن شده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که بخش خصوصی بر این باور است که عدم مکانیزاسیون کردن شالیزارهای برنج باعث شده است نرخ دستمزد کارگر در سال جاری به روزی 700 هزار تومان برسد با افزایش هزینه‌های تولید در نهایت نرخ تمام شده محصول بالا رفت سخنان شما با این آمار منافات دارد چه پاسخی به طرح چنین دیدگاه‌هایی می‌دهید؟ گفت: بالاتر و دقیق‌تر از اطلاعات ما هیچ بخشی نمی‌تواند در این زمینه اظهار نظر کند. آمار ارائه شده از سوی ما دقیق است و برای صحت سخنان من می‌توانید با رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان و مازندران صحبت کنید.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال جاری در استان گیلان 131هکتار کشت برنج به‌صورت مکانیزه انجام شد. همچنین در استان مازندران در 179 هزار هکتار برنج به صورت مکانیزه کشت و کار شد. این در حالیست که این رقم در گذشته کمتر از 10 درصد این عدد بوده است پس در این زمینه موفق بودیم.

وی درخصوص مکانیزه کردن اراضی گندم کشور، گفت: در حدود 8.2 میلیون هکتار در کشور گندم وجو کشت می‌شود باید بگویم که 97 درصد برداشت این دو محصول به‌صورت مکانیزه است. این در حالیست که فرآیند مکانیزه کردن در محصولاتی مانند چغندرقند، ذرت دانه‌ای و ذرت علوفه‌ای به‌صورت 100 درصد صورت گرفته است.

به گفته این مقام مسئول، در زمینه مکانیزه کردن کشت و برداشت گیاهان دارویی ضعیف عمل کردیم.

وی با اشاره به ضریب نفوذ ماشین در باغبانی، خاطر نشان کرد: مکانیزه کردن برداشت در باغات کشور کمتراز 20 درصد است. باید بگویم که حدود 2.9 میلیون هکتار باغ در کشور داریم که 1.5میلیون هکتار آن باغات سنتی است و مابقی آن امکان ورود ماشین در آن‌ها وجود دارد. از این‌رو لازم است که در این حوزه قوی‌تر عمل کنیم.

بنا به اظهارات این مقام مسئول، در برداشت زیتون و پسته تاحدودی فرآیند مکانیزاسیون وارد شده است اما آمار آن بسیار پایین است و کمتر از 20 درصد از باغات ما فرآیند برداشت را به‌صورت مدرن انجام می‌دهند. باید بگویم که ما در زمینه مکانیزه کردن باغات یک عقب‌ماندگی تاریخی داریم. یکی از اهداف ما در وزارت جهاد توجه بیشتر به این بخش است.

وی ادامه داد: برای برداشت چای ماشین‌آلات و دستگاه‌های را تأمین کردیم و در اختیار چایکاران قرار دادیم که می‌تواند به صورت دستی عملیات برداشت را انجام دهد. اما در تکنولوژی آن نیز با مشکلاتی مواجه شدیم و نتوانستیم از آن‌ها بهره بگیریم به همین دلیل ما باید در این دوره توجه خود را به این بخش دوچندان کنیم.

عباسی با اشاره به شناسایی تکنولوژی در حوزه گلخانه‌ها، تصریح کرد: در 4 سال گذشته انواع کنترولر گلخانه‌ها، کنترل اقلیم و سیستم‌های آب رسانی، آب‌پاشی و سم‌پاشی درون گلخانه توسعه پیدا کرده‌اند از این‌رو در گلخانه‌ داری به توفیق‌های خوبی دست پیدا کردیم.

وی در ادامه افزود: در حوزه مکانیزاسیون دام، طیور و آبزی‌پروری کشور حضور ماشین از مطلوب‌ نسبی برخوردار است. ما به دنبال توسعه روش‌های نوین شیردوشی در کشور و توسعه سیستم‌های تصفیه آب در پرورش ماهیان سردآبی و گرم‌آبی هستیم انواع هوادرها اکسیژن‌ساز در این حوزه توسعه پیدا کرده‌اند.

عباسی با اشاره به فروش نقدی و اقساطی ماشین‌آلات به کشاورزان، گفت: در سال جاری حدود 4 هزار و 700 دستگاه انواع تراکتور زراعی و باغی به‌عنوان پیش‌فروش نقدی در اختیار کشاورزان قرار گرفت این حجم اتفاق مثبت بود. امسال حدود 20 هزار تراکتور به کشاورزان تحویل داده شد.

وی با اشاره به افزایش نرخ تراکتور، تصریح کرد: در ابتدای سال کارخانه تراکتورسازی قیمت این محصول را حدود 30 درصد افزایش داد در روزهای اخیر نیز اعلام شد که قرار است دوباره افزایش قیمت بدهد که البته هنوز به‌صورت رسمی این افزایش نرخ اعلام نشده است. ما بدون تردید با این افزایش نرخ مخالفت خواهیم کرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تصریح کرد: مسئول تعیین قیمت، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است این سازمان در فرآیند قیمت‌گذاری از وزارت جهاد اخذ نظر خواهد کرد ما در راستای حمایت از کشاورز و ایجاد تناسب بین قیمت ماشین و محصول با افزایش قیمت مخالفت خواهیم کرد چراکه افزایش هزینه تولید در نهایت روی قیمت تمام شده کالا تأثیر مستقیم می‌گذارد.

عباسی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌ها باعث شد در تأمین ماشین‌آلات کشاورزی با مشکل مواجه شویم؟ گفت: بیش از 95 درصد از نیازهای تراکتوری در کشور تأمین می‌شود؛ گندم تولید شده در کشور را با دستگاه‌های داخلی کشت و کار می‌شود. پس تحریم در واردات ما تأثیر چندانی نگذاشت. باوجود اعمال تحریم علیه ما بسیاری از کشورها مراودات خود را در حوزه واردات ماشین آلات کشاورزی با ما حفظ کردند البته قیمت ماشین آلات وارداتی بسیار افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: در برخی حوزه‌ها مانند تأمین قطعات و لاستیک برای ماشین آلات سنگین با مشکلاتی مواجه شدیم. همچنین در زمینه تهیه کمپاین پنبه وابسته به کشورهایی هستیم که رابطه خوبی با ما ندارند. ماشین‌آلات برداشت برنج از کشورهای جنوب شرق و شرق آسیا آسیا تأمین می‌شود به همین دلیل تحریم‌ها در واردات تأثیر چندانی نگذاشت و با مشکل جدی در این زمینه مواجه نشدیم اما تغییر نرخ ارز باعث بالا رفتن قیمت این محصولات شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.