حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
ساماندهی زیرساخت‌های منابع آب و خاک شمال کشور با استفاده بهینه از آب سبز و رواناب‌ها
19 خرداد 1401 - 12:48
شناسه : 12253
6
دکتر فریبرز عباسی، سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی بر استفاده بهینه از آب سبز و رواناب‌ها در اجرای طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت‌های منابع آب و خاک شمال کشور تأکید کرد.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، وی در نشست هم اندیشی طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت‌های منابع آب و خاک شمال کشور در کرج گفت: هدف از اجرای این پروژه، استفاده بهینه از آب سبز و رواناب‌های استان‌های شمالی‌ است، زیرا حجم زیادی از رواناب‌ها به دریای خزر می‌ریزد و باید از این رواناب‌ها استفاده بهینه کرد.

وی هدف اصلی این پروژه را استفاده از ظرفیت آب سبز در راستای ارتقا و تأمین امنیت غذایی با توجه به پتانسیل استان‌های شمالی کشور عنوان کرد.

دکتر عباسی در خصوص تأمین اعتبار اجرای این پروژه گفت: معاونت آب و خاک از طرق مختلف پیگیر تأمین اعتبار برای این طرح عظیم ملی است که بحث تهاتر نفت برای تامین اعتبار از جمله این موارد می‌باشد.

وی با تأکید بر مطالعات جامع پیش از اجرای طرح افزود: تاکنون اطلاعات مختلفی در خصوص اجرای این طرح جمع آوری شده است، لیکن مطالعات مختلف اجتماعی، زیست محیطی، اقلیمی و سایر موارد ذی ربط باید قبل از شروع پروژه صورت گیرد.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی جای توسعه افقی نداریم و در این طرح باید از تجارب بین المللی و همچنین تجارب داخلی همچون طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام و سایر کلان طرح‌های آب و خاک در راستای افزایش کیفیت اجرای این پروژه استفاده کرد.

به گفته وی، پیشنهاد معاونت در این طرح سیاست گذاری و برنامه ریزی و نظارت عالیه است و کلیه برنامه‌های اجرایی به عهده استان‌های مشمول طرح می باشد.

وی مسایل اجتماعی موجود در طرح را مهم برشمرد و با توجه به کمبود نیروی انسانی متخصص در استان‌ها بر استفاده مشاور راهبردی در پیشبرد طرح مذکور تأکید کرد.

حفظ ۱/۲ میلیارد مترمکعب رواناب استان‌های شمالی کشور با ساخت آب بندان و سد

در این نشست مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی نیز با اشاره به خروج ۹/۴ میلیارد متر مکعب رواناب سه استان به دریای خزر، هدف اصلی این طرح را ذخیره و حفظ ۱/۲ میلیارد مترمکعب از این رواناب‌ها را در قالب ساخت آب بندان‌ها و سدهای لاستیکی در راستای اهداف اجرای طرح در استان‌های شمالی عنوان کرد.

رضا سرافرازی با اشاره به پتانسیل خوب استان های شمالی کشور، برخی از اهداف اجرای این طرح را افزایش امنیت غذایی، بهره وری منابع آب و خاک، توسعه کشت کلزا به عنوان یه محصول استراتژیک و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی را برشمرد.

وی ساختار پیشنهادی اجرایی برای اجرای این طرح عظیم ملی را تبیین کرد و از روسای سازمان جهاد کشاورزی استان های شمالی کشور خواست در این خصوص هم فکری و تشریک مساعی کنند.

بر پایه این گزارش محمد برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران و صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با باتوجه به تاکیدات وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اجرای این طرح، بر تسریع در شروع مطالعات و اجرای پروژه مذکور تاکید و بیان کردند؛ طرح مذکور موجب پایداری تولید و جلوگیری از تغییر کاربری در اراضی کشاورزی استان‌های شمالی می‌شود.

برپایه این گزارش جهانبخش میرزاوند مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی و نادر علیزاده مشاور معاون وزیر و رئیس گروه طرح و برنامه معاونت مطالبی را درخصوص بحث حفظ منابع خاک و اعتبارات لازم دراین طرح را بیان کردند.

در پایان این نشست ضمن تعیین و تقسیم وظایف محوله به هراستان، مقرر شد نشست های ادواری با بازه زمانی یک ماهه و با دستور کار گزارش استان‌ها برگزار شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.