حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4515 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، موتور محرکه برنامه کشاورزی قراردادی در کشور
29 فروردین 1401 - 14:12
شناسه : 11272
5
کشاورزی قراردادی کلید افزایش تولید محصولات کشاورزی، صادرات و درآمد اقتصادی کشاورزان می‌باشد که اجرای این طرح، افزایش کیفیت مواد اولیه مورد نیاز صنایع تبدیلی و تکمیلی، رفع بار روانی بر تولیدکننده محصولات کشاورزی و صنایع فرآوری برای فروش و خرید فعالان این بخش و افزایش ارایه خدمات مورد نیاز تولیدکنندگان و کشاورزان را به همراه داشته و موجب افزایش تولید و بهبود امنیت غذایی در کشور می‌شود.
ارسال توسط : منبع : داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، بنا به تأکید وزیر جهاد کشاورزی، توسعه کشاورزی قراردادی محوری‌ترین کار وزارت جهاد کشاورزی در این دولت خواهد بود و عزت و اقتدار کشاورزان در گرو اجرای کشاورزی قراردادی است.

با توجه به اهمیت موضوع در مصاحبه‌ای اختصاصی با دکتر حمید رسولی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، نقش و اهمیت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در اجرای کشاورزی قراردادی را مورد سئوال قرار دادیم. وی در ابتدای سخنان خود گفت: کشت قراردادی اولویت‌دارترین برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی بوده که با آغاز مسئولیت آقای دکتر ساداتی‌نژاد، به عنوان یک برنامه اجرایی مهم در دستورکار وزارت متبوع قرار گرفته است و از تمامی سازمان‌ها، دستگاه‌ها و شرکت‌های مرتبط خواسته شده است که در این برنامه راهبردی نقش خود را ایفا نمایند. شاید مهم‌ترین بخش و رکن اصلی اجرای برنامه کشت قراردادی، تأمین نهاده‌های کشاورزی و تحویل آن به کشاورزان بدون دریافت وجه می‌باشد که با توجه به محدودیت‌های مالی و اعتباری باید اذعان نمود که چالش اصلی این پروژه نیز می‌باشد. در برنامه کشت قراردادی، مقرر گردید که شرکت‌ بازرگانی دولتی ایران به عنوان مجری، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان پشتیبان و سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر نقش خود را ایفا نمایند. بنابراین حساس‌ترین و چالشی‌ترین نقش در این برنامه به عهده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان پشتیبان و تأمین‌کننده نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان گذاشته شده است.

بر همین اساس برنامه کشت قراردادی گندم به عنوان اولین پروژه کشت قراردادی در سال 1400 به مساحت ۲۵۰ هزار هکتار و در ۱۷ استان مصوب و به مرحله اجرا گذاشته شد. در این پروژه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بیش از ۶۵ هزار تن انواع کودهای یارانه‌ای را به ارزش بیش از ۶ هزار میلیارد ریال، بدون دریافت وجه در اختیار کشاورزان عزیز مشمول طرح قرار داد.

در ادامه سیاست‌های مذکور، دومین پروژه کشت قراردادی برای محصول برنج به مساحت ۴۵ هزار هکتار در استان‌های شمالی آغاز گردید و در همین راستا شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان پشتیبان، مسئولیت تأمین، تدارک و تحویل انواع نهاده‌های کشاورزی اعم از کودهای یارانه‌ای، بذور برنج و سموم را عهده‌دار شد. در همین ارتباط تاکنون ۱۲۰۰ تن انواع بذور برنج گواهی شده، تحویل کشاورزان عزیز شده است. همچنین تدارک ۲۱ هزار تن انواع کودهای یارانه‌ای و همچنین ۹۰۰ تن سموم مختلف برای اجرای پروژه مزبور بعمل آمد که بخشی از آن تحویل و مابقی نیز به تدریج در اختیار کشاورزان عزیز قرار می‌گیرد. طبق برآوردی که برای برنامه کشت قراردادی برنج انجام داده‌ایم، ارزش نهاده‌های تدارک شده برای پروژه مذکور در حدود ۲۰00 میلیارد ریال می‌باشد.

 در ادامه همین روند، کشت قراردادی پنبه و دانه‌های روغنی و … نیز در دستورکار قرار دارد که به زودی اجرایی خواهد شد.

دکتر رسولی در بخش بعدی سخنان خود اشاره‌ای به وضعیت بازار جهانی نهاده‌های کشاورزی کرد و افزود: تأمین، تدارک و تهیه نهاده‌های کشاورزی با توجه به مناقشات بین‌المللی و درگیری دو کشور اوکراین و روسیه دچار تنش جدی شده است. بیش از ۳۰ درصد پتاس دنیا در اختیار ۲ کشور روسیه و بلاروس است که هم اکنون هر دو کشور مذکور در تحریم قرار داشته و به دلیل همین نگرانی شاهد آن هستیم که تمام کشورها در حال ذخیره‌سازی نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز خود می‌باشند. چین نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان و همچنین واردکنندگان نهاده‌های کشاورزی، به ذخیره‌سازی‌ قابل توجه‌ای دست زده است و همچون سایر کشورها، صادرات نهاده‌ها را با اعمال محدودیت انجام می‌دهد. در چنین شرایطی، علی‌رغم همه چالش‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی خوشبختانه با برنامه‌ریزی درست و با پیگیری‌های مداوم و با لطف و عنایت خداوند بزرگ، تأمین و تدارک نهاده‌های کشاورزی به شکل مطلوبی انجام شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود علاوه بر مزایای متعدد اجرای کشت قراردادی، آن را یکی از روش‌های اجرایی شدن الگوی کشت در کشور ارزیابی نموده و با توجه به مزایای فراوان آن برای کشاورزان و بخش کشاورزی، بر اجرای هر چه گسترده‌تر آن برای محصولات اساسی تأکید نموده و اذعان کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان موتور محرکه کشت قراردادی با اعتقاد راسخ و با تمام توان، بر اجرای گسترده این برنامه تأکید داشته و به عنوان پشتیبان از آن حمایت خواهد کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.