حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4541 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
«شوک بزرگ» به خانواده روابط عمومی جهادکشاورزی
04 بهمن 1400 - 22:00
شناسه : 10525
6
گزارشی تحلیلی در خصوص تصمیم غافلگیرانه رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی جهادکشاورزی در 4 انتصاب همزمان: خبر به ظاهر ساده و در چند کلمه و 4 نام منتشر شد. اما نام‌هایی که وزن بسیار زیادی دارند. نام‌هایی که هر یک کوله‌باری از دانش، تخصص و ویژگی مختص به خود هستند.
ارسال توسط : نویسنده : علیرضا صفاخو، روزنامه‌نگار بخش کشاورزی منبع : داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)
پ
پ

دکتر علیرضا رضازاده، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی پس از مدت‌ها چشم‌انتظاری برای جابجایی مهره‌های تصمیم‌ساز در کادر مدیریتی روابط عمومی جهادکشاورزی، به یکباره 4 حکم صادر کرد. احکامی که «پشت هر امضای آن» درایت و هوشمندی خاصی نهفته است و همین ویژگی در کنار برخی خصایص مثبت اخلاقی که از شخصیت دکتر رضازاده برای افرادی چون نگارنده این گزارش که هنوز سعادت دیدار را با وی نداشته است به گوش می‌رسد، پیامک «پاج» در اعلام این انتصابات به مانند یک «بمب خبری» در بین جامعه رسانه‌ای و همچنین اصحاب روابط عمومی بخش کشاورزی صدا کرد.

دکتر رضازاده نشان داد برخلاف مدیران گذشته روابط عمومی و با وجود پشتوانه اعتماد ویژه وزیر جهادکشاورزی به او، از اتخاذ تصمیمات آنی، احساسی و هیجانی پرهیز می‌کند و با وجود شگفتی جامعه رسانه‌ای و همکاران مرکز، اما دست روی دست نگذاشته است تا عمر دولت به پایان رسد. او نشان داد برای هر کدام از احکام صادر شده خودش ارزش، اعتبار و در واقع احترام قائل است و برای پیامدهای تصمیمات بعد از صدور احکامش برنامه و استراتژی دارد. او به مانند یک مربی و کوچینگ حرفه‌ای، تیمش را در روابط عمومی وزارتخانه متولی امنیت غذایی، اصولی چیده و ارنج کرده است. در واقع از بعد انتصابات طلایی امروز، به ضرس قاطع می‌توان ادعا کرد که مأموریت اصلی محول شده از جانب وزیر جهادکشاورزی برای دکتر رضازاده وارد فاز عملیاتی شده است. او نشان داد با وجود ورود از خارج از مجموعه جهادکشاورزی به این وزارتخانه، قدرت رصد و انتخاب سِرِه از ناسِره را داراست. مستندات تمام ادعاهای اینجانب که حسب سوابق مکتوب موجود به ندرت در همان اوایل هر انتصاب وزیر و معاونان او تن به ستایش می‌دهم، نشان می‌دهد منتخبان رضازاده هر یک بهترین در موقعیت خود هستند.

مهندس «علیرضا واحدی‌پور» به سمت «سرپرست معاونت امور ارتباطات مرکز روابط عمومی جهادکشاورزی» منصوب شده است؛ مدیری که خانواده‌اش مطبوعاتی است و غیر از داشتن مهارت «خبرشناسی»، جزو مدیران روابط عمومی‌ پیشگام وزارتخانه از استان کشاورزی‌خیز فارس است. مدیری مجرّب و اخلاق‌مدار که بارها مدیر برتر وزارت جهادکشاورزی شده است و به گمان اینجانب، لوح‌های تقدیر متعدد اهدایی به او دیگر در ظرفیت دیوارهای چند اتاق کار هم نگنجد. بسیاری از رؤسای سازمان جهادکشاورزی استان فارس دستاوردهای مدیریتی در آن استان را مدیون شاخص‌های «تولیدات چندرسانه‌ای»، «برنامه‌ریزی و هماهنگی»، «تعامل سازمانی و تولید خبر» و «شبکه‌های اجتماعی» تحت مدیریت او و اجرای تیم روابط عمومی آن استان هستند. اگرچه این انتصاب می‌تواند یک ارزش دیگر را نیز به اذهان متبادر کند و آن اینکه مدیرکل روابط عمومی عملکرد مدیران روابط عمومی در استان‌ها را فارغ از وابستگی به این دولت و آن دولت رصد می‌کند. انتخابی که مایه قوت قلب مدیران روابط عمومی استان‌ها خواهد بود.

دکتر «فاطمه زارعان» به سمت «سرپرست معاونت امور رسانه‌ای مرکز روابط عمومی جهادکشاورزی» منصوب شده است. مدیری فعال و خوشنام بین اصحاب خبر به‌واسطه 10 سال درخشش و پیشگامی در راس سازمان حاکمیتی دامپزشکی. او از سویی «تنها زن انتخاب شده» به‌عنوان یکی از مدیران ارشد ستاد مرکزی روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی و شاید کم‌نظیر در وزارتخانه مشهور به پذیرش مدیران مذکر در چند دهه اخیر است؛ و از سوی دیگر «زارعان» با آن خصوصیت اخلاقی منحصر به فردش به قدری فضائل فنی و مدیریتی ثبت شده نیز در کارنامه روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور دارد که به جرأت می‌توان گفت «کار رئیس بعدی روابط عمومی این سازمان در معرض قیاس با دکتر زارعان آن هم نزد رئیس جدید روابط عمومی سازمان دامپزشکی بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود». البته در این‌باره نگارنده به‌دلیل شناخت همکاری نزدیک با این بانوی مدیر، طی روزهای آتی در تحلیلی جداگانه از این گزارش، از فضائل خاص این انتخاب جسورانه و هوشمندانه دکتر رضازاده نیز خواهم نوشت.

مهندس «سیدمحمدرضا میر» به سمت «مشاور و رییس ستاد هماهنگی و اجرایی مرکز روابط عمومی جهادکشاورزی» منصوب شده است. میر هم با کوله‌باری تجربه اجرایی، هم وجهه خوبی نزد اصحاب رسانه دارد و در عین حال و شاید به‌دلیل داشتن خصیصه اصلی برخورداری از توانایی سازماندهی و قابلیت هماهنگی بین دستگاه‌های جهادکشاورزی، بهترین انتخاب ممکن برای این مسئولیت بود. رئیسی که نجابت و درایت او، هم در هنگامی که در طبقه سیزدهم وزارت جهادکشاورزی «ساختمان شیشه‌ای» مستقر بود و هم در ریاست روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور کارنامه‌ای موفق به یادگار گذاشته است. این انتصاب هم نشان می‌دهد «رضازاده» خوب فکر این موقعیت را هم کرده است.

دکتر حمید شکری خانقاه به سمت «مدیر طرح و برنامه مرکز روابط عمومی جهادکشاورزی» منصوب شده است. «شکری خانقاه» در درازای دوران خدمتش به‌ویژه در هنگامه وزارت جهادکشاورزی – به وزیری محمدرضا اسکندری – نشان داد که مدیری با «طرحواره» مغزی برنامه‌ریز و پیشگام بین مدیران کل خانواده روابط عمومی جهادکشاورزی است. مدیری که به‌دلیل اشتیاق ارگان‌های خارج از جهادکشاورزی به در اختیار گرفتن او در سازمان متبوعشان، اما به خانواده اصلی خود در وزارت جهادکشاورزی هیچگاه پشت نکرده است. مدیری که برای هر رئیس روابط عمومی که بر سُکانِ این مسئولیت نشسته، مسئولانه تلاش کرده است تا بدون تأثیرپذیری از حواشی عزل و نصب یا رفت و آمد آنها، کمک حال سیستمش باشد؛ اگرچه شاید به‌دلیل جنس کار و روش او، کادر اجرایی روابط عمومی توان یا حتی میل و اراده پیاده‌سازی تئوری‌های به روز و مبتنی بر روابط عمومی خلاق و هوشمند او در مجموعه جهادکشاورزی را نداشته است. البته در این وادی نکته حائز اهمیت دیگری هم لحاظ شده باشد و آن اینکه دکتر شکری نویسنده کتاب «برنامه‌ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی» که به چاپ ششم رسیده و از کتب درسی معتبر دانشگاهی شده است و 20 کتاب دیگر در حوزه روابط عمومی و آشنایی با زبان‌های فرانسه، انگلیسی و ایتالیایی، به مانند «مغز پردازنده تیم تازه مدیران ارشد منصوب شده در روابط عمومی برگزیده است. بماند که نگارش کتاب جدید «روابط عمومی ایرانی با استانداردهای جهانی» به قلم دکتر شکری و اقبال رضازاده به چنین مدیری مولف، نشان می‌دهد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی جهادکشاورزی، گرایش ویژه به سمت تغییر استانداردهای روابط عمومی این وزارتخانه به سمت استانداردهای جهانی دارد. در واقع دکتر رضازاده به‌دلیل باور به «فرایند محوری» و تاکیدش بر «اثربخشی هر اقدام»، آشکارا به‌دنبال اعتلاء، ارتقاء و تزریق انرژی جدید به بدنه کارشناسی روابط عمومی و پیاده‌سازی تفکر راهبردی در «مغز متفکر مجموعه بزرگ وزارت جهادکشاورزی» است.
به‌طور قطع وزارت جهادکشاورزی به‌ویژه در زمانه حساس و دشوار کنونی به‌چنین انتخاب‌هایی بجا از بین هر انتخاب ممکن نیاز مُبرم داشت. انتخابی که پس از شوک منفی از دست دادن دکتر ساسان والی‌زاده- در کج‌سلیقه‌ترین تصمیم ممکن از سوی خاوازی وزیر سابق جهادکشاورزی- که برای بسیاری هضم نشدنی بوده و هست؛ یک شوک مثبت به بدنه کارشناسی و اجرایی مرکز روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی و حتی تمام دستگاه‌های مرتبط با این وزارتخانه است. کارشناسانی که به یک شوک مثبت برای نجات از پیامدهای منفی رخوت و خمودگی رایج در روابط عمومی که ناشی از مجموعه سوء مدیریت‌ها، نبود اختیارات مکفی و همچنین کادر همدل و متخصص بود نیاز داشتند. شوکی که دکتر رضازاده با این چیدمان مدیریتی خود نشان داد با ادبیات کار تیمی و احیاناً بازی شطرنج، به خوبی آشناست! مدیری که بجای پیگیری دیده شدن خودش در مقابل دوربین‌های تلویزیونی، به دنبال تحقق برنامه‌های وزیر جهادکشاورزی در حوزه اقناع افکار عمومی و همراه کردن بهره‌برداران با سیاست‌های خرد و کلان ارائه شده دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد به مجلس شورای اسلامی در روز رأی اعتماد است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.