حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
صادرات 130 میلیون دلاری میگو به 21 کشور جهان
16 اردیبهشت 1402 - 12:13
شناسه : 16615
3
طی سالیان اخیر در رتبه‌بندی صادرات ارزی محصولات کشاورزی محصولات لبنی و شیلاتی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند، به طوری که از آغاز به کار دولت سیزدهم در سال 1400 و 1401 به‌طور میانگین محصولات شیلاتی ارزآوری 550 تا 600 میلیون دلاری برای کشورمان به همراه داشته است. در بین این محصولات میگو یکی از ارزآورترین محصولات کشاورزی مزیت‌دار قلمداد می‌شود.
ارسال توسط : منبع : ایانا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، ارزآوری این محصول سبب شد که در قطب‌های تولید و پرورش این آبزی شاهد اشتغال‌زایی گسترده باشیم و تولید آن نیز با افزایش محسوسی روبه‌رو شود.

هم اکنون استان‌های همجوار با خلیج فارس شامل بوشهر، هرمزگان و خوزستان و بخش گمیشان استان گلستان و سیستان و بلوچستان به‌عنوان قطب‌های تولید و صید میگو در کشورمان به حساب می‌آیند.

آمارهای وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد 90 درصد میگوی پرورشی و صید شده کشورمان به دیگر کشورها صادر و 10 درصد آن به مصرف خانوارهای ایرانی می‌رسد.

افزایش 60 درصدی صادرات میگو

براساس آخرین آمار گمرک در سال گذشته، 36 هزار و 17 تن و 765 کیلوگرم میگو به ارزش 131 میلیون و 395 هزار و 508 دلار به دیگر کشورها صادر شده، این در حالی است که در سال 1400 حدود 33 هزار و 782 تن میگو به ارزش 81 میلیون و 499 هزار دلار به دیگر کشورها صادر شده بود.

این آمار نشان می‌دهد صادرات میگو در یک سال اخیر به لحاظ ارزشی با رشد 61 درصدی و به لحاظ وزنی با رشد 7 درصدی روبه‌رو بوده است.

روسیه و چین مقصد اصلی صادرات میگو

ارمنستان، اسپانیا، امارات، انگلیس، ایتالیا، بحرین، بلاروس، تایوان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، چین، رومانی، عراق، عمان، روسیه، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، لبنان و مالزی 21 مقصد میگوی ایرانی در جهان طی یکسال گذشته بوده‌اند.

اما در بین این کشورها روسیه با واردات 17 هزار و 35 تن میگو به ارزش 57 میلیون و 765 هزار دلار به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده میگوی ایرانی در جهان محسوب می‌شود، چین نیز با واردات 6 هزار و 31 تن میگو به ارزش 24 میلیون و 226 هزار دلار دومین واردکننده بزرگ میگو از کشورمان به حساب می‌آید.

تقاضای چینی‌ها برای واردات میگو از ایران

با این حال با توجه به رایزنی‌های گسترده دولت سیزدهم در اواخر سال گذشته چینی‌ها اعلام کردند، ایران می‌تواند یک میلیون تن میگو به این کشور صادر کند. در واقع این کشور در سطح جهان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده محسوب می‌شود.

هر چند که هم اکنون تولید و صید میگو از آب‌های شمال و جنوب کشورمان به این میزان نیست ولی به نظر می‌رسد صادرات میگو به سرزمین چشم بادامی‌ها در سال‌جاری نسبت به سال 1401 با افزایش محسوسی روبه‌رو شود.

رکوردشکنی صادرات میگو به روسیه

علاوه بر چین صادرات میگو به کشور روسیه هم رشد محسوسی داشته است. در همین خصوص علی اکبر خدایی، دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان به «ایانا» گفت: روسیه در سال گذشته بیشترین میگو را از ایران وارد کرده است، به‌طوری که صادرات میگو به این کشور در سال ۱۴۰۰ از ۴ هزار و ۱۰۰ تن به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافته است و این کشور توانسته سهم زیادی در ارزآوری برای ایران داشته باشد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر ایران توانسته جایگاه با ثبات در بازارهای جهانی داشته باشد، افزود: رتبه دوازدهم تولید میگو در جهان و رتبه دوم تولید این آبزی ارزآور در منطقه، به کشورمان تعلق دارد.

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان اضافه کرد: میزان صادرات کلی میگو در سال گذشته به بیش از 130 میلیون دلار به مقصد 22 کشور بوده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.