حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
صیانت از منابع آب و خاک ضامن امنیت غذایی کشور
27 مهر 1400 - 18:54
شناسه : 9595
4
مهندس اکبری در هفدهمین کنگره علوم خاک ایران: معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت صیانت از منابع آب و خاک برای تضمین امنیت غذایی کشور تأکید کرد.
ارسال توسط : منبع : ایانا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مهندس علیمراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در هفدهمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت آب درمزرعه که در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، تصریح کرد: امنیت غذایی به امنیت آب و سلامت خاک گره خورده است و اگر امنیت آبی و امنیت خاکی را فراموش کنیم قطعاً به امنیت غذایی نخواهیم رسید و بنابراین هیچ راهی جز بهره‌وری از منابع پایه با محوریت دو رکن اصلی آب و خاک وجود ندارد.

وی تأکید کرد: صیانت از منابع آب و خاک به‌ویژه سلامت خاک می‌تواند امنیت غذایی را در کشور تضمین کند.

مهندس اکبری خاطرنشان کرد: افت کمی و کیفی منابع آب به خصوص آبخوان‌ها، تخریب خاک (فرسایش، آلودگی، فقر مواد آلی)، سیاست‌های جمعیتی و پراکنش جمعیت، توسعه نامتوازن بخش کشاورزی، شکاف عملکردی محصولات استراتژیک و عدم الگوی مناسب تغذیه و مصرف از جمله مواردی است که منابع آب و خاک را تهدید می‌کند.

وی درخصوص راهبردهای ارتقای بهره‌وری با صیانت از منابع آب و خاک گفت: مطالعاتی که در دنیا شده مبتنی‌بر آن است که یک سوم اجرای عملیات بهره‌وری حاصل به‌زراعی و مدیریت مزرعه است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در خصوص راهکارهای پیش‌رو برای افزایش بهره‌وری گفت: کشور تاب‌آوری توسعه افقی را ندارد و راهی جز توسعه عمودی که همان بهره‌وری است وجود ندارد.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی نهضت نوین آموزش و ترویج با رویکرد ارتقاء بهره‌وری، عدم کاشت گیاهان پرمصرف در فضای باز و کشت در محیط‌های کنترل شده، برنامه‌ریزی برای مدیریت تبخیر در کشور چه در سطح مخازن سدها و چه درسطح مزرعه با استفاده از فناوری‌های نوین، حل تعارضات سیاسی در بخش آب، اصلاح ساختار حکمرانی آب، بکارگیری فناوری در مدیریت آب هم منابع و هم مصارف، تدوین سیاست‌های آب مجازی و تدوین و تعیین مدیریت آب سبز از جمله راهکارهای بهره‌وری منابع پایه است.

مهندس اکبری با بیان این که مدیریت آب بدون مدیریت کردن خاک میسر نیست، تأکید کرد: در بحث خاک غفلت شده و حمایت‌های اعتباری برای تقویت حاصلخیزی خاک و افزایش ماده آلی آن از سوی مراجع ذی‌صلاح صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در جهت افزایش بهره‌وری آب، سامانه‌های نوین آبیاری تاکنون در سطح ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور اجرا شده است.

مهندس اکبری ضمن اشاره به انعقاد سند مابین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۸ گفت: برپایه این سند و براساس توان اکولوژیکی کشور و تولید موردنیاز، ظرف ده سال بهره‌وری بخش کشاورزی باید از ۱.۴۵ به ۳.۰۳ برسد و میزان تولیدات کشاورزی از ۱۲۵ میلیون تن به ۱۸۰ میلیون تن افزایش و مصرف آب به ۶۰ میلیارد مترمکعب باید کاهش یابد.

وی افزود: چشم‌انداز این سند، تقویت امنیت غذایی، بهبود وضعیت اقتصادی بهره‌برداران از طریق توسعه علمی کشاورزی پایدار و بازارمحور است.

در ادامه این مراسم، دکتر کامبیز بازرگان، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: پیام روشن این کنگره که با شعار «تجدید حیات حکیمانه خاک و حکمرانی حکیمانه آب» برگزار شده است، مدیریت آب در کنار مدیریت خاک است؛ برای مدیریت توامان این دو به‌عنوان منابع پایه لازم است از دایره تخصصی این علوم فراتر رفته و به علوم اجتماعی، حقوق و اقتصاد نیز وارد شویم.

وی چالش‌های آب و خاک در کشور را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تغییر کاربری اراضی، ضعف مواد آلی، تخلیه بنیه حاصلخیزی، بهره‌برداری نامتوازن از منابع خاک و آب، تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی، همه مشکلات جدی این حوزه هستند که لازم است با نگاه فرابخشی برای آن تدبیر شود.

دکتر بازرگان با تأکید بر ضرورت تحلیل‌های جامع‌نگر در کنار متدولوژی‌های تخصصی برای حل مشکلات حوزه خاک ادامه داد: در مدیریت آب و خاک کشور، اتفاقات مطلوبی رخ داده، اما همچنان آن اتفاق مهم در مقایسه با همه تلاش‌ها متأسفانه نیافتاده است.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه علم اقتصاد به اختصاص منابع محدود به خواسته‌های نامحدود اشاره دارد تصریح کرد: لازم است برای تربیت مدیران آینده در حوزه تصمیم‌سازی‌های تخصصی برای بخش کشاورزی در سطح فوق لیسانس و دکترا برخی رشته‌ها مانند رشته مدیریت استراتژیک کشاورزی افزوده شود تا اینکه وقتی دانشجویی رشته خاک‌شناسی می‌خواند و به فیزیک و شیمی خاک مسلط می‌شود بتواند با مطالعه تاریخ کشاورزی و تحلیل مدیریت غذایی جهانی مدیریت راهبردی را نیز بیاموزد.

.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.