حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4541 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
ضرورت تولید واکسن آبزیان و تجاری‌سازی دانش فنی برای کاهش خسارت ناشی از بیماری
24 شهریور 1399 - 18:59
شناسه : 3992
7

ظرفیت تولید واکسن آبزیان در تعامل با بخش خصوصی و ضرورت تولید واکسن و تجاری‌سازی دانش فنی این حوزه به منظور کاهش خسارت‌های تولید ناشی از بیماری‌زایی در دومین نشست کمیته راهبری تولید واکسن آبزیان با حضور معاونین و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. لزوم تولید و ترویج واکسیناسیون آبزیان برای افزایش […]

ارسال توسط :
پ
پ

ظرفیت تولید واکسن آبزیان در تعامل با بخش خصوصی و ضرورت تولید واکسن و تجاری‌سازی دانش فنی این حوزه به منظور کاهش خسارت‌های تولید ناشی از بیماری‌زایی در دومین نشست کمیته راهبری تولید واکسن آبزیان با حضور معاونین و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

لزوم تولید و ترویج واکسیناسیون آبزیان برای افزایش بازدهی مزارع پرورشی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، در این نشست معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: افزایش بازدهی مزارع پرورشی آبزیان و رونق در صنعت آبزی‌پروری نیاز مبرم به تولید و ترویج واکسیناسیون آبزیان دارد.

دکتر کامبیز بازرگان، ظرفیت ذخایر دریای شمال و جنوب را در تامین پروتئین سبد غذایی خانوار ارزشمند دانست و افزود: لازم است پروتئین منابع آبزی به صورت منطقی در سبد مصرفی مردم قرار گیرد و فرهنگ‌‌سازی لازم برای افزایش سرانه مصرف پروتئین آبزیان که می‌تواند در ارتقای سلامت افراد جامعه مؤثر باشد صورت گیرد.

وی ظرفیت اشتغالزایی آبزی‌پروری را بسیار ارزشمند برشمرد و افزود: اقدام‌های مطلوبی در زمینه افزایش آبزی‌پروری در راستای اجرای برنامه ششم از چندین سال پیش در سطح ملی اجرا شده است و در استان‌هایی از جمله بوشهر، گلستان و لرستان ظرفیت‌های خوبی در زمینه پرورش آبزیان و میگو شکل گرفته است که افق‌های روشنی را در رونق این صنعت گشوده است.

دکتر بازرگان با بیان این که باید از این ظرفیت مواظبت و به آن توجه شود، تصریح کرد: بهداشت آبزیان در رشد تولید آبزیان در کشور و ایجاد بازارهای رقابتی در داخل و خارج کشور نقش بسزایی دارد؛ موضوع واکسن آبزیان از جمله راهبردهایی است که ضرورت دارد در مقیاس ملی از این موضوع مواظبت و حمایت شود تا از ضرر و زیان تولیدکنندگان این حوزه کاسته شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از وجود ظرفیت‌های مطلوب برای تولید واکسن آبزیان در کشور خبر داد و تصریح کرد: در حوزه واکسن، در بخش مصرف و تضمین بازار اتفاقات مطلوبی رخ داده است که با مشارکت سازمان دامپزشکی و بخش خصوصی فعال در این زمینه می‌توان از هم‌افزایی ظرفیت پژوهشی و اجرایی برای تبدیل دانش فنی واکسن آبزیان به برنامه ملی واکسیناسون قدم‌های مثبتی برداشت و از کاهش بازدهی مزارع پرورشی آبزیان جلوگیری کرد.

دکتر بازرگان ضمن تأکید بر تشکیل کمیته راهبری توسعه پایدار مصرف واکسن‌های آبزیان پیشنهاد داد که سازمان شیلات ایران به‌عنوان متولی توسعه آبزی‌پروری و سازمان دامپزشکی کشور به‌عنوان متولی کنترل و پیشگیری بیماری‌های آبزیان در نقش‌های رئیس و دبیر کمیته مذکور به هدایت امور مربوطه اهتمام ورزند و تبیین جایگاه نهادهای مختلف ذی‌ربط بزودی ساماندهی و کمیته مذکور فعال شود.

تولیدات آبزی‌پروری کشور در سال ۹۹ به ۷۱۲ هزار تن رسیده است

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران نیز در این نشست، با اشاره به این که تولیدات آبزی‌پروری کشور از ۵۲۸ هزار تن در سال ۹۸ به ۷۱۲ هزار تن در سال ۹۹ رسیده است، اظهار داشت: در سال گذشته طبق برنامه، صید بیش از آبزی‌پروری بود اما در سال ۹۹ تکلیف این است که تولید بر صید پیشی بگیرد و این روند افزایشی تا سال ۱۴۰۴ به یک میلیون تن تولید آبزی‌پروری برسد.

دکتر نبی‌اله خون‌میرزایی افزود: در آبزی‌پروری گونه‌های زیادی داریم که می‌توان گفت این تنوع در جهان منحصر به فرد است؛ ایران در تولید میگو رتبه سیزدهم جهانی و در گرم آبی رتبه پنجم جهانی، در قزل‌آلا رتبه اول جهانی و در خاویار رتبه دوم جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به آغاز پروژه پرورش ماهی در دریا درسطح ملی گفت: پرداختن به مقوله واکسن در این بخش یکی از مقوله‌هایی است که مغفول مانده است و امیدواریم با نگاه علمی که در وزارت جهاد دیده شده بتوانیم چشم‌انداز آینده‌نگرانه‌ای برای آن پیش ببریم.

اعلام آمادگی سازمان دامپزشکی در تولید، تنظیم و عرضه کنترل بیماری‌های آبزیان

رئیس سازمان دامپزشکی ایران نیز با اشاره به وجود برنامه جامع کنترل بیماری‌های آبزیان بیان داشت: تولید واکسن آبزیان برای پیشگیری و کاهش هزینه‌های تولید در زمینه آبزیان و کاهش مخاطرات محیطی ضروری است؛ این سازمان در نقش آفرینی تنظیم مقررات، تولید، توزیع و عرضه کنترل بیماری اعلام آمادگی می‌کند.

دکتر ماکنعلی از تدوین برنامه ملی واکسیناسیون بیماری لکه سفید در ۵ محور خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تشکیل کمیته مشورتی توسعه استفاده از واکسن در صنعت آبزی پروری بتوان گام مهمی در تبدیل دانش فنی به محصول و کنترل و پیشگیری از بیماری‌های خاص در آبزیان برداشته شود.

دکتر جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، ضمن تأکید بر حرکت هدفمند در این مسیر براساس نیازها گفت: اکنون در بخش پرورش ماهی در قفس، کمبود واکسن محسوس بوده و به شدت به تولید آن نیاز داریم؛ اگر بتوان این مشکل را حل کرد قدم بزرگی در این مسیر برداشته می‌شود.

دکتر بهمنی رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با ارائه گزارشی از اقدام‌های کمیته راهبری تولید واکسن برای آبزیان و مصوبات جلسه اول این کمیته، بر ضرورت حمایت از تولید واکسن آبزیان و نقش بهره‌برداران ذینفعان و مشارکت دستگاه‌های اجرایی برای تحقق این هدف تأکید کرد. وی از توافقات صورت گرفته توسط مؤسسه‌های علوم شیلاتی کشور واکسن و سرم‌سازی رازی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشور سازمان دامپزشکی ایران سازمان شیلات ایران در تولید واکسن آبزیان خبر داد و افزود: اگر تولید آبزیان را در حد متوسط سالانه ۵۰۰ هزار تن در نظر بگیریم، گردش مالی حاصل از این بازار، بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. بنابراین استفاده از واکسن در این صنعت بسیار اهمیت داشته و از خسارت‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با اشاره به اهمیت موضوع تولید واکسن اعلام داشت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی آمادگی دارد در زمینه اثربخشی واکسن‌ها و اقتصادی کردن آنها با این کمیته همکاری کند. همچنین این پژوهشگاه آماده است در قالب مأموریت‌های کاری خود نتایج تحقیقات خود را در اختیار مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی و مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی قرار دارد.

خانم دکتر نیراعظم خوش‌خلق سیما افزود: از آنجا که این موضوع در صنعت آبزی‌پروری بسیار حائز اهمیت است لازم است برای فرهنگ‌سازی استفاده از واکسن توسط تولیدکننده و بهره‌برداران از ظرفیت ترویج برای نهادینه ساختن استفاده از واکسن در صنعت آبزی‌پروری استفاده شود.

دکتر عباسعلی مطلبی دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت آبزیان از توجه ویژه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از موضوع واکسیناسیون آبزیان با توجه به حساسیت موضوع خبر داد و اظهار داشت: اولین شرکت دانش‌بنیان شتاب‌دهنده تولیدات واکسیناسیون آبزیان توسط آقای دکتر ستاری ابلاغ شده است. وی خواستار ارائه علم و دانش در این موضوع به بخش خصوصی شد و در تولیدات واکسن آبزیان بخش خصوصی را عامل رشد تولید دانست.

دکتر سلطانی از اساتید دانشگاه تهران و محقق برجسته این حوزه به تاریخچه واکسن‌سازی در ایران و همچنین فواید و تأثیرات مثبت آن در تولیدات دامی، طیور و آبزیان و حتی پیشگیری‌های بیماری‌های ویروسی در انسان پرداخت و تأکید نمود که توجه به این بخش از ضرورت‌های امروزه کشور است.

وی همچنین با اشاره به خسارت‌های به وجود آمده بر اثر عدم استفاده از واکسیناسیون اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های علمی اساتید و همت مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌های مرتبط بتوان در این بخش پیشرفت‌های بیش از پیش ایجاد گردد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.